• Stina K

    Bra förskola i Kungsbacka?

    Hej! Är det någon som kan rekommendera en bra förskola i Kungsbacka? Vi kommer flytta till Kungsbacka/Hammerö i sommar och behöver förskoleplats till sonen (2,5) till hösten. Vi har sökt till familjekooperativet Örtagården, men det verkar tyvärr som att de redan fyllt sina platser. Har sneglat lite på Blomstergatans förskola och Kokosnöten, någon som har erfarenhet av någon av dessa? Känner inte till Kungsbacka särskilt väl och känner heller ingen som bor där, så jag är tacksam för alla tips!????

  • Svar på tråden Bra förskola i Kungsbacka?
  • AnkiC

    Har arbetat på Kokosnöten! Men det var 100 år sedan så kan inte säga något om den nu. Har bara hört gott om Blomstergatan men det är endast hörsägen. Ring dit och fråga om du får göra ett besök tycker jag.

  • Stina K

    Tack för svar AnkiC! Ja, det är förstås det enda raka att åka dit och hälsa på några tänkbara förskolor. Men då vi också har en nyfödd försöker vi hålla nere antalet förskolor att besöka så här i rs-tider. Hur var det på Kokosnöten när du jobbade där?

  • AnkiC
    Stina K skrev 2017-02-20 17:29:19 följande:

    Tack för svar AnkiC! Ja, det är förstås det enda raka att åka dit och hälsa på några tänkbara förskolor. Men då vi också har en nyfödd försöker vi hålla nere antalet förskolor att besöka så här i rs-tider. Hur var det på Kokosnöten när du jobbade där?


    Det var 17 år sedan jag jobbade där. Förskolan har utvecklats mycket sedan dess och ingen av dem som jobbade där jobbar kvar nu. Men har hört mer om Blomstergatan.
  • 2Deville

    Förskolan Grunden, vid klovsten!
    Så jäkla nöjda..!
    Alltid samma personal, sällan vikarier. Om det är vikarier så är det alltid samma. Personalen är underbar. De är flexibla och aldrig några sura miner. Inte ens om man råkar vara lite sen. Märks att personalen trivs så att säga. De flesta har varit där väldigt länge.

    Mycket yta för barnen att leka på både inne och ute. De har skogen precis intill så de brukar ta en hel del promenader dit.

    De jobbar mycket för barnens utveckling och är väldigt duktiga på att se barnens specifika behov. Ser till barnens intressen och har aktiviteter efter det. Att barnen ska känna sig trygga, delaktiga men även att bli självständiga.

    Har två avdelningar med mixade åldrar. Vissa aktiviteter gör de i åldersgrupp.

    Är ett kooperativ. De har frivilliga städdagar. Alltså om man inte vill vara delaktig i något så behöver man inte.

    Vår son har inte varit sjuk mycket alls sedan han började där för över 2 år sedan. (Va jämt sjuk på förra)
    De har ca 4 toaletter till varje avdelning. Dessa är uppdelade på ca 4-5 barn per toalett åldersmässigt.
    Detta, stora ytor och att de är ute mycket tror jag är anledningen till att han inte är sjuk så ofta!

    Har alltid känts tryggt att lämna mitt barn där och sonen älskar att gå till dagis!
    Rekommenderar varmt denna förskolan.

    Låter kanske som värsta reklamkampanjen;) men vi är super nöjda och är en förskola som faktiskt överträffat våra förväntningar.

    Negativt kan ju kanske vara att deras öppettider är mellan 7-17.

  • Stina K

    Stort tack för utförligt svar 2Deville! Låter som en fantastisk förskola. Värt att kolla upp även om det blir lite långt bort för oss.

  • grodan26
    Stina K skrev 2017-02-22 12:17:01 följande:

    Stort tack för utförligt svar 2Deville! Låter som en fantastisk förskola. Värt att kolla upp även om det blir lite långt bort för oss.


    Hej Stina K! 

    Vet inte om du läser detta men jag går i samma tankar nu som du gjorde.
    Vilken förskola valde du? Och är ni nöjda? Om du orkar får du gärna berätta lite :)
Svar på tråden Bra förskola i Kungsbacka?