• Tina81

    Ni som bor i Sthlms innerstad med barn

    Vi funderar på var vi ska slå oss till ro med vår ett-åring. Vi jobbar i innerstan och känns mest tidseffektivt att bo där med. Ni som bor i Sthlms innerstad med barn:

    Varför innerstan?

    Var bor ni?

    Hur trivs ni?

    Hur är förbindelserna?

    Hur är er förskola/skola?

    Övrigt värt att veta?

    Tack på förhand:)

  • Svar på tråden Ni som bor i Sthlms innerstad med barn
  • Sommar15

    Vi bor på Östermalm. Jag tycker det är livskvalitet att kunna vara med mitt barn så mycket som möjligt och ändå kunna jobba heltid båda föräldrarna. Vi har 3 min promenad till dagis och 15 min promenad till jobbet, att slippa pendla/åka bil/buss/t-bana är verkligen skönt och sparar så mycket tid!

    Vi har ändå väldigt nära till grönområden (djurgården) och parker med grönska och lekplatser. Vi älskar stan och kommer nog aldrig flytta till hus. Däremot drömmer vi om ett landställe att åka till på helgerna. Där skulle barnen kunna ha gungor, lekstuga, studsmatta eller liknande och trädgård.

    Förskolan vi har är jättebra! Men det tror jag att de är varsomhelst. De har ingen egen gård men de går alltid till parker i närheten. De äldre barnen gör också utflykter till tex Djurgården eller Kaknäs.

    Närheten till jobb och dagis samt att vi trivs i stan avgör för oss! :)

  • Tina81

    Stort tack för svar! Låter riktigt bra:)

    Vi var också inne på hus först, men pendlingstiden och allt fixande med huset skulle äta upp så mycket tid med vårt barn inser vi nu. Vi skulle ju knappt hinna hem innan det skulle bli dags för kvällsfix och läggning.

    Fler?

  • linnéa001

    Vi bor på Södermalm och trivs bra. Jag tycker egentligen inte det är så stor skillnad mot att bo i lägenhet i en förort. Den stora nackdelen är väl de extremt höga priserna. Vi har också nära till våra jobb, cykelavstånd. Men jag som jobbar på Kungsholmen hade ju haft ännu närmare om vi bott i t.ex. Alvik. 

    Förskolor finns det hur många som helst; kommunala. privata, kooperativ, vanlig pedagogik, Montessori, reggio emilia, allt helt enkelt. Det är absolut en fördel. En annan fördel är att de flesta skolor med lite speciell inriktning ligger i stan så önskar man något sådant är det ju toppen att bo i stan. Vår förskola är jättebra!

    Vi har bra kommunikationer. Gångavstånd till pendeltåg och både gröna och röda linjen. Lekparker har vi gångavstånd till flera stycken. Grönområden ligger väl inte jättenära men man kan göra roliga saker som att ta båten till Hammarby sjöstad (spännande för ett barn), cykla till Nackareservatet eller till Årstafältet och  mata änderna. 

    Vi drömmer också om ett hus på landet att vara i på helger och lov men har inte hittat vårt drömhus än. Då måste man ha bil och att ha bilen parkerad i stan är hutlöst dyrt. En stor nackdel.

    Jag tycker att det viktigaste är att ha nära till jobbet. Hade jag jobbat i Täby hade jag velat bo i Täby. Södermalm är bra för oss då jag jobbar på Kungsholmen och min sambo vid Östra station. Vi kan cykla båda två. 

  • Anonym (Södermalm)

    Varför innerstan?
    Jag gillar att ha nära till allt och jag utnyttjar närheten ofta. Jag är uppvuxen i innerstaden och känner mig trygg och hemma här.

    Var bor ni?
    Södermalm

    Hur trivs ni?
    Superbra. Kan inte tänka mig att bo någon annanstans.

    Hur är förbindelserna?
    Suveräna. Tunnelbana, pendeltåg och buss 4 inom 2-5 min från hemmet.

    Hur är er förskola/skola?
    Det finns massor av skolor och förskolor, bra med många val. Vi har barnen i olika skolor som passar deras personligheter, det tycker vi är perfekt.

    Övrigt värt att veta?
    Det är dyrt med bil, om möjligt - ha ingen. Jag klarar mig bra utan.

  • Anonym (Pårättställe)

    Varför innerstan?

    Känns som att det är där vi hör hemma :) Vi bodde i en lägenhet i andra hand på södermalm när sonen föddes, köpte sedan en lägenhet utanför men flyttade nyligen tillbaka.

    Var bor ni?

    Södermalm

    Hur trivs ni?

    Mycket bra, känns som vi kommit hem och nu bor vi en en stor 4a så finns plats för att utöka familjen. Lägenheten ligger mitt i allt men ändå lungt på en återvändsgata med balkong som har utsikt över en park. Ingen insyn och lungt och skönt så kan inte bli bättre.

    Hur är förbindelserna?

    Finns bussar och tunnelbana precis utanför dörren, pendeltåg en liten promenad bort. Dock promenerar jag nästan överallt.

    Hur är er förskola/skola?

    Förskolan ligger i samma hus som vi bor i och verkar vara toppen. Många på sonens avdelningen bor i samma förening så gott om lekkamrater.

    Övrigt värt att veta

    Vi bor i ett hus som har en stor bilfri innergård med flera lekplatser, det är verkligen toppen bra. Annars finns det många grönområden på södermalm att leka i.

  • Duckan

    Vasastan.
    Just vår fsk var inget speciell alls, sliten och lite trött personal, men det finns många att välja på.
    Skolvalet blev tråkigt för oss då gruppen födda -07 var så stor att det blev tvunget att startas en ny skola för att alla skulle få plats.
    Väl där så blev det jättebra. Fin klass, bra lärare osv.
    Vi går till jobbet och skolan ligger på vägen.

    På minussidan är att det inte finns en gård att leka på utan man var alltid hänvisad till parken och att bestämma lek-date.
    Nu när hon är 10 år kommer det att bli lättare att släppa iväg henne själv till kompisar.
    Vi har varit på gång med flytt ibland, men så stannar vi alltid kvar ändå och nu förblir det nog så.
    Vi har ett landställe vi kan åka till när vi får lust att grilla och springa i gräset.

  • Tina81

    Många intressanta svar! Lutar åt lantställe och kvar i innerstan. Inte riktgt så jag tänkte mig det men om vi måste välja mellan hus och mer tid med vår tjej är ju valet enkelt..

    Fler svar vore också intressant :)

  • Anonym (Stab)

    Hej! Vi bor också på Östermalm. Vi har ca 100 meter bara till Djurgården och 15 mins promenad till jobbet. Vi gillar stan tycker det är smidigt och nära till allt och vi slösar inte tid på pendling.

    Nära till dagis/skola.

    Vi håller på att leta efter ett sommarställe på Värmdö att komplettera med för helger :)

Svar på tråden Ni som bor i Sthlms innerstad med barn