• Hannadaviddsson

    Klämm

    Hej allihopa, jag är ständig orolig att min son ska klämma sitt finger på dörren då han har precis lärt sig gå, jag undrade om andra föräldara hade också samma problem, jag kom nämligen på en lösning ville se efterfrågan, hur ser det ut vardagen upplever ni att fet är problem där här med dörrar?

  • Svar på tråden Klämm
  • ssa123

    Nja. Finns ju en miljon olika sätt att lösa problemet på redan. Allt från olika produkter i olika prisklasser till olika gratis hemmatrix (typ hänga en handduk över dörren) så känner inte att jag efterfrågar ytterligare en lösning

  • Hannadaviddsson

    Jag förstår hur ni tänker och att det finns sådan grejer men jag menar där dörren viker sig när man öppnar och både stänger, jag har kollat upp och inte hittta hjälp verktyg, så undrar om ni har samma problem eller oro att de lägger fingret när man t ex ska stänga dörren

  • Joo3221414

    Lägg en handuk eller annat mellan springan då istället? Sen så får du ju faktiskt se till så att barnet inte är där med fingrarna när ni väl måste stänga dörren.

  • Hannadaviddsson

    Tack för tipset allihopa men bi har ej förstått ännu vad jag menar jag menar gångjärnen, det där hålet som uppstår, har bi också problem med det

  • twinboymom

    De har sån på mina barns förskola. Något typ av tyg som täcker över hålet vid gånggärna när dörren öppnas. Som typ en rullgardin som sitter fast på både dörren och dörrkarmen. Väldigt smidigt.

    I övrigt har mina enda problem med detta hemma varit med det faktum att jag har två barn i samma ålder som leker öppna-/stänga-dörr-lekar och smäller igen dörrar framför varandra.. Är de själva har det inte varit något problem.

  • Amanda84

    Köp ett stort halvtjockt papper och klipp en bred remsa (20-30 cm) Tejpa ena kanten av pappret längsmed dörrposten och andra ändan av kanten längs med dörren. När du öppnar dörren så böjer sig pappret men går det tillräckligt långt ner och högt upp, så går det inte att få några fingrar emellan. Hänger du med hur jag menar?

  • Monkii

    Om dörren inte stängs helt så uppstår inte klämrisken på gångjärnssidan. Det finns hästskoformade skydd som man sätter runt själva dörren där handtaget sitter så att den inte stängs igen helt.

  • LFF

    Vi hade diverse olika lösningar men nog fasen klämde sig barnen (tvillingar) ändå. MEN! De gjorde det bara en eller ett par gånger, sen insåg de att det gjorde ont. Och så har vi haft nolltolerans på att leka med dörrar.

Svar på tråden Klämm