• Anonym (A)

    Vart går gränsen för nivå hemma av "stök" innan du tycker det är misär och skulle oroa dig över barnen i en familj?

    Som frågan i rubriken lyder - vart går gränsen för det och när skulle DU reagera? Rent generellt alltså. Om det t.ex. gäller en grannfamilj.

  • Svar på tråden Vart går gränsen för nivå hemma av "stök" innan du tycker det är misär och skulle oroa dig över barnen i en familj?
  • Carambolan

    Ohyra och mögel (i lägenheten eller disk som är så gammal att matresterna möglat).

  • Anonym (Tja...)

    Har ganska hög toleransnivå. Hade vänner med rejält ostädat/stökigt hemma, men barnen for aldrig illa. Drar väl gränsen vid t.e.x avföring/kiss från husdjur, mögel, farliga saker framme, ohyra, inga rena kläder att ta på sig. Dammigt och massa disk är okey.

  • Anonym (C)

    Jag kan lätt stöka ner min lägenhet på fem minuter så jag tycker inte att stök är särskilt konstigt. Men när det är skitigt hemma hos nån, då börjar misären. Jag hade en bekant i tonåren som levde i sådan misär. Det var ingen som städade hemma hos dem. Allt var skitigt, man ville inte gå in utan skor. Det luktade illa. Det fanns både katter och hundar inne, kattlådorna överfulla, kattbajs på golven och det stank av kattpiss. Disk som har stått läänge! Det var extrem misär hos dem, gränsen var passerad sedan länge.

  • Queennr1

    Ohyra, mögel , sopor, smutsiga sängar . Men även om hemmet är så belamrat att det inte finns rum att leva och att barn kan bli skadade av bråte och skit.


    A
  • Anonym (Va)

    Vi har en grannfamilj vars trädgård ser ut som en soptipp. Allt från gamla bilar, soppåsar till ölburkar ligger slängda överallt, för att inte nämna miljontals cigarettfimpar. Inne är det lika illa, jag tror inte att de vet att det finns något som heter dammsugare eller skurmopp. Barnen är skitiga och toviga, ofta i alltför lite kläder för väderleken och kläderna är smutsiga och trasiga.

    Mina barn får inte umgås med deras barn eller vistas i deras trädgård/hus. Orosanmälningar är gjorda.

  • Anonym (???)
    Anonym (Va) skrev 2017-02-19 17:18:54 följande:

    Vi har en grannfamilj vars trädgård ser ut som en soptipp. Allt från gamla bilar, soppåsar till ölburkar ligger slängda överallt, för att inte nämna miljontals cigarettfimpar. Inne är det lika illa, jag tror inte att de vet att det finns något som heter dammsugare eller skurmopp. Barnen är skitiga och toviga, ofta i alltför lite kläder för väderleken och kläderna är smutsiga och trasiga.

    Mina barn får inte umgås med deras barn eller vistas i deras trädgård/hus. Orosanmälningar är gjorda.


    Pratade du med familjen innan du anmälde dem?
  • Queennr1
    Anonym (Va) skrev 2017-02-19 17:18:54 följande:

    Vi har en grannfamilj vars trädgård ser ut som en soptipp. Allt från gamla bilar, soppåsar till ölburkar ligger slängda överallt, för att inte nämna miljontals cigarettfimpar. Inne är det lika illa, jag tror inte att de vet att det finns något som heter dammsugare eller skurmopp. Barnen är skitiga och toviga, ofta i alltför lite kläder för väderleken och kläderna är smutsiga och trasiga.

    Mina barn får inte umgås med deras barn eller vistas i deras trädgård/hus. Orosanmälningar är gjorda.


    Varför i hela friden får dina barn inte umgås ??är ju rädd att misären ska smitta? Hur förklara du det för dina barn och vad tror du att du då för över för värderingar till dina barn? Att föra över taskig människosyn till sina barn är också en form av omsorgsbrist.

    Själv hade jag bjudit in dessa barn hela tiden för att försöka erbjuda dem nån timmes normalitet.
  • Bullimor
    Anonym (Va) skrev 2017-02-19 17:18:54 följande:

    Vi har en grannfamilj vars trädgård ser ut som en soptipp. Allt från gamla bilar, soppåsar till ölburkar ligger slängda överallt, för att inte nämna miljontals cigarettfimpar. Inne är det lika illa, jag tror inte att de vet att det finns något som heter dammsugare eller skurmopp. Barnen är skitiga och toviga, ofta i alltför lite kläder för väderleken och kläderna är smutsiga och trasiga.

    Mina barn får inte umgås med deras barn eller vistas i deras trädgård/hus. Orosanmälningar är gjorda.


    Va? Varför får inte dina ungar leka med dessa barn?
    Tror du det är smittsamt eller?
    Hur vet du hur det ser ut inne i deras hus, tänker att eftersom dina ungar är förbjudna att leka med deras, vad fasen har du gjort hemma hos dem?

    Undrar också om du sa något innan du angav dem för myndigheterna?
  • Anonym (Qwerty)

    Det är skillnad på stök och smuts. Stök i sig tycker jag aldrig kan bli misär eller befogat att bli orolig för barn. Mycket stök som aldrig städas bort drar däremot med sig smuts och det är smutsen som avgör om det är misär eller inte. Sedan behöver det inte alls vara speciellt stökigt för att det ska vara miserabelt smutsigt.

  • Anonym (Va)
    Anonym (???) skrev 2017-02-19 17:25:55 följande:

    Pratade du med familjen innan du anmälde dem?


    Absolut inte. Det är ingen familj man pratar med.
    Queennr1 skrev 2017-02-19 17:26:24 följande:

    Varför i hela friden får dina barn inte umgås ??är ju rädd att misären ska smitta? Hur förklara du det för dina barn och vad tror du att du då för över för värderingar till dina barn? Att föra över taskig människosyn till sina barn är också en form av omsorgsbrist.

    Själv hade jag bjudit in dessa barn hela tiden för att försöka erbjuda dem nån timmes normalitet.


    Varför ska jag ta hand om andras ungar?
    Bullimor skrev 2017-02-19 17:30:30 följande:

    Va? Varför får inte dina ungar leka med dessa barn?

    Tror du det är smittsamt eller?

    Hur vet du hur det ser ut inne i deras hus, tänker att eftersom dina ungar är förbjudna att leka med deras, vad fasen har du gjort hemma hos dem?

    Undrar också om du sa något innan du angav dem för myndigheterna?


    Innan jag visste bättre lät jag mina barn leka med dem. När de just flyttat in och tomten inte såg ut som en soptipp, det var då jag såg hur de lyckats skita ner inomhus. Sen har eländet spridit sig ut på tomten.
Svar på tråden Vart går gränsen för nivå hemma av "stök" innan du tycker det är misär och skulle oroa dig över barnen i en familj?