• Helenahelenahelena

    Brutet ben femåring

    Hej! Har precis kommit hem fr sjukhuset med min femåring som har brutit benet - han är gipsad från tårna till ljumsken. Enligt läkaren verkar det som om han får vara gipsad 4-6 veckor. Jag är intresserad av att höra om det finns andra som har varit i samma situation, hur länge behövde barnet vara hemma, vilka hjälpmedel fick ni o s v.

    Jättetacksam att höra om era ev erfarenheter ????

  • Svar på tråden Brutet ben femåring
  • Lepe719

    Har varit med om samma sak för några år sedan. Efter 2 veckor fick i gips som var bara upp till knäet. Var gipsad i 6 veckor. Fick låna en rullstol så vi kunde komma ut.

    Var till förskolan och hälsade på. Jag och sambon tog vab varannan vecka och vi var hemma tills vi tog av gipset.

    När gipset åkte av vägrade sonen stå på benet så jag fick via min sjukgymnast låna en rullator som han fick gå med annars åkte han runt på rumpan. Så de tog ett tag innan han började gå och vågade släppa.

    Ringde försäkringsbolaget och fick ersättning från dem.

    är de något mer du undrar så är det bara att fråga ????

  • Helenahelenahelena

    Stort tack för ditt svar!!!

    Vi har också fått låna rullstol så det känns bra. När kortare gipset kom på, fick ditt barn då stödja på det onda benet?

    Låter jobbigt med processen efter att gipset tagits bort, stackars liten.

    Vi får försöka pussla ihop med jobb och vab????. Ska ringa vårt försäkringsbolag, fick ni ut för förlorad arbetsinkomst eller ex hyra för rullstol och transporter?

    Tack igen!!

  • Lepe719

    Hej!

    Jag kommer inte ihåg om han fick stödja på benet eller inte. Rullstolen och rullatorn fick vi låna gratis på hjälpmedelscentralen.

    Vi har länsförsäkringars barnförsäkring och vi fick ut pengar från den när vi skickade in läkarintyg, kommer inte ihåg för vad men de kom in en bra slant på kontot.

    De jag tyckte var jobbigast var att vi bara har en toalett och den är på övervåningen men då tog jag hjälp av en Pet flaska när han behövde pinka.

    Hoppas de går bra för er

  • Eena

    Min dotter bröt benet som fyraåring och var också gipsad från tå till höft och fick låna rullstol. Vi var hemma typ 1.5 vecka med gips och totalt var hon gipsad fyra. Sen när gipset togs bort var vi hemma några dagar tills hon var mer stabil.

    Generellt var hon vid väldigt gott mod hela tiden. Började stöda på benet, med gips, efter bara några dagar och tog sig upp och ner för trappan hemma genom att sitta på rumpan och häva sig upp med armarna. Sex veckor efter olyckan åkte hon till legoland och sprang precis som vanligt.

  • Helenahelenahelena

    Låter lovande, tack snälla!! Min pojke är också vid gott mod, inte klagat alls, tycker det är lite mysigt att vara hemma o kolla iPad o bygga lego!! Håller tummarna för 4 veckor här också!

  • pigglet

    Tror att det rekommenderas att stödja på benet, dunsa sig fram på rumpan på golvet osv så snart barnet kan det. De flesta barn börjar göra det efter några dagar, när smärtan lagt sig. Benet läker bättre om barnet är fysiskt aktivt, dunsarna som uppstår när man går på benet är bara bra.

    Vi fick tigga oss till en rullstol. Var hemma första veckan tror jag, sedan var han på förskolan en stund/dag, men skippade utevistelsen eftersom det är svårt att hålla sig varm vintertid när man sitter så stilla.

    Flaska att kissa i får man från sjukhuset.

    Det gick smidigt, tycker jag så här i efterhand i alla fall. Men det är ca 6 år sedan, så jag minns inte så väl.

  • Eena
    Helenahelenahelena skrev 2017-02-22 18:52:51 följande:

    Låter lovande, tack snälla!! Min pojke är också vid gott mod, inte klagat alls, tycker det är lite mysigt att vara hemma o kolla iPad o bygga lego!! Håller tummarna för 4 veckor här också!


    Vi passade på att upptäcka vår stad lite. Lite lyxigt att vabba med ett, på många sätt, friskt barn. Var på konstmuseet och deltog i deras dagverksamhet. Besökte biblioteket. Kissade gjorde hon som vanligt på toaletten, om jag minns rätt hjälpte jag till genom att stödja upp benet.
Svar på tråden Brutet ben femåring