• varelse

    Livmodermunnens längd.. förklara?

    I börjar av graviditeten gjordes en vanlig undersökning där man konstaterade att livmodermunnen var fast, stängd och 3 cm lång.

    Nu har jag varit på ny undersökning (37+5) och idag var den mjuk, stängd och 2,5 cm. Vad innebär denna längd, som har förkortats? Är det det som kallas att livmodertappen börjar utplånas?

    Betyder det att förlossningen är nära eller kan det bra gå långt över tiden?
    Har slemproppen gått utan att jag vet det, eller kan den ännu vara kvar trots att det har skett ändringar därinne?

    Jag var så nervös hos gynekologen så allt hon berättade for ut genom örat direkt så nu vet jag ingenting, i princip. Skäms

  • Svar på tråden Livmodermunnens längd.. förklara?
  • EpicNurse

    Livmodertappen ska ju utplånas helt. Alltså gå från 3-4 cm till 0 när det är dags att föda. Det är vanligt och normalt att den kortas av mot slutet av graviditeten men 2-3 cm är fortfarande långt. Man kan inte säga hur lång tid det är kvar tills du föder baserat på den längden.

    Är tappen stängd så brukar slemproppen också vara kvar. Den brukar släppa när man öppnar sig nån cm, vilket man kan göra i slutet av graviditeten. Man kan vara 1-2 cm öppen i flera veckor innan det händer något.

    Att den nu är mjuk tyder på att du närmar dig bf och att den så småningom kommer att kortas av och öppnas. Men det går som sagt inte att säga när det blir. Kan bli nästa vecka eller 2 veckor över beräknat datum :)

Svar på tråden Livmodermunnens längd.. förklara?