• Sylta34

    Ska min 10-åring få en egen mobiltelefon?

    Jag har en son som snart fyller 10år. Han önskar sig en egen mobil. Med mobiltelefon menar jag smartphone.

    Jag och min man tycker att han är för liten för att hantera en egen mobil. Jag trivs inte alls med dagens utveckling gällande sociala medier och allt skit som finns på nätet.

    Tyvärr så har alla hans kompisar en mobil och min son börjar känna sig utanför.

    Vad säger ni? Ska han få en mobil eller kan vi vänta?

  • Svar på tråden Ska min 10-åring få en egen mobiltelefon?
  • Alexi

    Jag tycker nog det känns självklart för en tioåring. Sociala medier har en 13-årsgräns så dessa får ju vänta men en mobil ser jag inga problem med. Min dotter går i tvåan och de flesta har tillgång till någon, mer eller mindre fungerande.

  • Sylta34

    Ja, jag ser gärna att han har en mobil att ringa och sms:a på, men det är ju själva internet han vill åt. Spela Pokémon Go och kolla YouTube.
    Jag har erbjudit honom att köpa en sån klassisk mobil, ingen smartphone. Men då kan det vara säger han.

    Idag får han låna min att spela Pokémon på och sen har han en surfplatta hemma. Men han vill som sagt ha en egen mobil inclusive allt.
    Alla andra har ju det...

  • Stårschan

    Man får nog helt enkelt acceptera att världen ser annorlunda ut idag, och att inte låta en tioåring få smartphone blir litegrann som att hålla honom utanför vad som är normalt i hans åldersgrupp. Men det finns nya smartphones för under tusenlappen som inte är abonnemangsbundna. Det finns wifi på de flesta ställen nu, så man kommer långt utan surf. Särskilt när man är 10.

  • Birgitta02

    Ge honom en mobiltelefon. Man kan ta löften av barnet att du ska ha övervakning på mobilen. Det är inte ok med Facebook, så se till att du har koll på hans användande. Jag har många föräldrar i min närhet som har totalkoll på deras ungars mobiler. Och barnen accepterar det, eftersom det är en förutsättning för dom att få ha mobil.

  • Sylta34

    Ja, jag förstår att jag behöver acceptera mer än jag vill. Dock jobbar jag på högstadiet och ser hur dåligt alla ungar mår av allt skit och mobbing på nätet. Jag vet att även 10-åringar håller på. Det kan jag tyvärr inte acceptera.

    Går det att spärra youtube och google? Jag menar så han bara kan ringa och spela pokemon?

  • Birgitta02
    Sylta34 skrev 2017-02-20 15:28:50 följande:
    Ja, jag förstår att jag behöver acceptera mer än jag vill. Dock jobbar jag på högstadiet och ser hur dåligt alla ungar mår av allt skit och mobbing på nätet. Jag vet att även 10-åringar håller på. Det kan jag tyvärr inte acceptera.

    Går det att spärra youtube och google? Jag menar så han bara kan ringa och spela pokemon?
    Det ska finnas sätt att spärra sånt. Snacka med nån mobiloperatör. De brukar vara fenor på handhavande :)
  • Froken Lokens
    Sylta34 skrev 2017-02-20 15:28:50 följande:

    Ja, jag förstår att jag behöver acceptera mer än jag vill. Dock jobbar jag på högstadiet och ser hur dåligt alla ungar mår av allt skit och mobbing på nätet. Jag vet att även 10-åringar håller på. Det kan jag tyvärr inte acceptera.

    Går det att spärra youtube och google? Jag menar så han bara kan ringa och spela pokemon?


    Varför ser du inte till att ha en öppen diskussion med ditt barn om vad som är ok och inte ok på nätet? Att ni tillsammans kan titta på hans sökhistorik och annat han gör på mobilen. Så har vi det och det fungerar bra för oss.
Svar på tråden Ska min 10-åring få en egen mobiltelefon?