• Äldre 20 Feb 17:37
    6326 visningar
    19 svar
    19
    6326

    Bästa kliniken i Finland?

    Vi har starka funderingar på att göra äggdonation efter tre missfall utan känd orsak samt ett misslyckat ivf-försök. Jag tänkte höra om någon här har erfarenhet av Ovumia i Tammerfors? De har ingen väntetid för närvarande, till skillnad från Fertinova i Helsingfors, vilket ju är positivt. Samtidigt skulle det vara lite smidigare att bara kunna ta båten till Helsingfors för behandling, men den detaljen är förstås en petitess i sammanhanget. 
    Tänkte också passa på att fråga om någon 40-plussare har lyckats få ersättning av Försäkringskassan för äggdonation utomlands under de senaste åren? Har förstått det som att det var relativt lätt få det innan 2013, men att man nu i princip endast ger ersättning till de som omfattas av landstingens egna åldergränser.  
  • Svar på tråden Bästa kliniken i Finland?
  • Anonym (mamma­till1)
    Äldre 22 Feb 14:23
    #1

    Jag har vat på fertinova i Helsingfors..gjorde  2 st äggdonationsförsök men dom misslyckades,

    Väldigt smidigt att ta sig dit när man kommer med båten och det är ju en fördel,
    Personalen va också trevlig.

    Om jag ska göra nya försök så kommer jag vända mig någon annanstans, dels för priset och det verkar vara grundligare undersökninga på dig som kvinna t.e.x på AVAPETER i st Petersburg.

    Lycka till {#emotions_dlg.flower}

  • Äldre 23 Feb 10:57
    #2
    Anonym (mammatill1) skrev 2017-02-22 14:23:07 följande:

    Jag har vat på fertinova i Helsingfors..gjorde  2 st äggdonationsförsök men dom misslyckades,

    Väldigt smidigt att ta sig dit när man kommer med båten och det är ju en fördel,
    Personalen va också trevlig.

    Om jag ska göra nya försök så kommer jag vända mig någon annanstans, dels för priset och det verkar vara grundligare undersökninga på dig som kvinna t.e.x på AVAPETER i st Petersburg.

    Lycka till {#emotions_dlg.flower}


    Hej och tack för ditt svar! Vad tråkigt att det inte lyckades på de två gångerna. Det lutar nog åt Helsingfors även för vår del, som du säger smidigt ta sig dit och känns också säkrast välja något som rekommenderas av andra. Nu mejlade de också att det nu endast är två månaders väntetid så inte så mycket att orda om. Vi vill helst som det ser ut nu göra äggdonation med öppen donator så därför är inte Ryssland ett alternativ i nuläget, men bra veta att de är rekommenderade.
  • Äldre 23 Feb 15:54
    #3
    Zeppelin77 skrev 2017-02-23 10:57:05 följande:
    Hej och tack för ditt svar! Vad tråkigt att det inte lyckades på de två gångerna. Det lutar nog åt Helsingfors även för vår del, som du säger smidigt ta sig dit och känns också säkrast välja något som rekommenderas av andra. Nu mejlade de också att det nu endast är två månaders väntetid så inte så mycket att orda om. Vi vill helst som det ser ut nu göra äggdonation med öppen donator så därför är inte Ryssland ett alternativ i nuläget, men bra veta att de är rekommenderade.
    Ta Helsingfors, det gjorde vi. Fick en frisk fin gosse efter 9 månader! Hurra Hurra, säger jag!
  • Äldre 23 Feb 16:48
    #4
    Lillan15 skrev 2017-02-23 15:54:21 följande:
    Ta Helsingfors, det gjorde vi. Fick en frisk fin gosse efter 9 månader! Hurra Hurra, säger jag!
    Åh vad roligt, grattis till er Lillan15! Ja det lutar onekligen åt Helsingfors.
  • Äldre 16 May 18:55
    #5

    Zeppelin77- Hej, anar att du redan har valt ställe. Vi håller på med behandling på Ouvumia i Tammerfors. Vi har valt att köra på ägg från äggbanken och vi fick 7st varav 6 klarade upptining och 4 blev befruktade. Trots att det var embryon av toppkvalite så lyckades jag inte bli gravid 2 första gångerna. Nu har vi ändrat lite på medicinerna och så planerar vi att sätta in de två sista samtidigt. Jag är jättenöjd med kontakten hos dem och man får alltid återkoppling snabbt. Har inga som helst tvivel på att de gör allt för att vi ska lyckas. Jag har gjort gynundersökning här i Sthlm och bara åkt till Tammerfors för överföringen. Första läkarmötet gjordes via Skype.

  • Äldre 14 Jun 21:35
    #6

    Vi har gjort ivf hos Dextra. Kan verkligen rekommendera! Och Annika pratar svenska Flört 

  • Äldre 3 Nov 11:38
    #7

    Hej på er !

    Jag har med hjälp ifrån AVA-Peter berikats med tre friska barn. Tyvärr är en av dom ett änglabarn pga urusla förlossningsvården i Sverige när mina förstfödda tvillingar skulle förlösas sommaren 2001 sjabblades tvilling 2, en liten son bort. Blev skadad av syrebrist och avled efter 17 timmar.

    Återvände till AVA--Peter för två barn var det ju meningen vi skulle få. Blev gravid på första försöket och födde i mars -04 min andra son.

    Våra älskade ungar är idag 16 och 13 år gamla och jag har AVA att tacka för dem.

    Lycka till alla blivande mammor ?

  • Mon 8 Apr 2019 21:20
    #8

    Hej! Gammal tråd men någon kanske fortfarande är aktiv här. Skrattande Har funderingar på Ovumia Fertinova i Helsingfors. Har haft skype-samtal och fick bra intryck av dem. Positivt att de kan göra både PGS och ERA-test. Vi tänkte testa en sista gång med vanlig IVF. Någon som varit på denna klinik och kan dela med sig av sina erfarenheter? 

  • Mon 3 Jun 2019 16:22
    #9
    linsen79 skrev 2019-04-08 21:20:46 följande:

    Hej! Gammal tråd men någon kanske fortfarande är aktiv här.  Har funderingar på Ovumia Fertinova i Helsingfors. Har haft skype-samtal och fick bra intryck av dem. Positivt att de kan göra både PGS och ERA-test. Vi tänkte testa en sista gång med vanlig IVF. Någon som varit på denna klinik och kan dela med sig av sina erfarenheter? 


    Hej Linsen79!

    Har ni bestämt er för Ovumia Fertinova i Helsingfors? Vi ska dit inom 1-2 veckor för ÄD, väldigt spännande och läskigt! Vore kul att följas åt!
  • Sun 9 Jun 2019 23:06
    #10
    linsen79 skrev 2019-04-08 21:20:46 följande:

    Hej! Gammal tråd men någon kanske fortfarande är aktiv här. Skrattande Har funderingar på Ovumia Fertinova i Helsingfors. Har haft skype-samtal och fick bra intryck av dem. Positivt att de kan göra både PGS och ERA-test. Vi tänkte testa en sista gång med vanlig IVF. Någon som varit på denna klinik och kan dela med sig av sina erfarenheter? 


    Hej! Har gjort en behandling på Ovumia Fertinova i Helsingfors förra året med donerade ägg. Fick en liten dotter på första försöket. Kan varmt rekommendera kliniken. Har bara goda erfarenheter av den personal som vi hade kontakt med där både innan, under och efter behandling. Ett plus att flera av dem pratar svenska :) Väldigt smidigt att ta sig till kliniken, gick dit från centralstation. Vi har flera embryon i frysen till ev. syskonförsök framöver.
  • Tue 11 Jun 2019 13:51
    #11
    Lovsan skrev 2019-06-09 23:06:26 följande:

    Hej! Har gjort en behandling på Ovumia Fertinova i Helsingfors förra året med donerade ägg. Fick en liten dotter på första försöket. Kan varmt rekommendera kliniken. Har bara goda erfarenheter av den personal som vi hade kontakt med där både innan, under och efter behandling. Ett plus att flera av dem pratar svenska :) Väldigt smidigt att ta sig till kliniken, gick dit från centralstation. Vi har flera embryon i frysen till ev. syskonförsök framöver.


    Hej Lovsan!

    Gjorde ni ÄD med färska eller frysta ägg? Vår donator har precis fått avbryta sin behandling så nu funderar vi på att köra med frysta ägg så att vi inte behöver vänta till efter sommaren..

    Matchade donatorn dig på både hårfärg, ögonfärg och längd? De frysta ägg vi fått erbjudande om matchar inte på hårfärg (jag har mellanblont, min man ljusblont och donatorn brunt).

    Tacksam för svar!
  • Thu 13 Jun 2019 00:11
    #12
    SuzieZ skrev 2019-06-11 13:51:32 följande:

    Hej Lovsan!

    Gjorde ni ÄD med färska eller frysta ägg? Vår donator har precis fått avbryta sin behandling så nu funderar vi på att köra med frysta ägg så att vi inte behöver vänta till efter sommaren..

    Matchade donatorn dig på både hårfärg, ögonfärg och längd? De frysta ägg vi fått erbjudande om matchar inte på hårfärg (jag har mellanblont, min man ljusblont och donatorn brunt).

    Tacksam för svar!


    Hej! Vi valde färska ägg och fick 11 st från vår donator. Jag och donatorn matchar inte i längd, hon är kortare än mig men har samma ögonfärg och nästa samma hårfärg.

    Dottern är väldigt lik sin pappa, så det kanske inte spelade så stor roll hur donatorn såg ut ändå ;)
  • Mon 17 Jun 2019 21:31
    #13

    Hej! Hur har det gått för er Suzie? Vi har varit hos Ovumia och gjort ett äggplock och testat embryona med PGS. Bara ett embryo var friskt. Måste göra ERA-test först men hoppas på insättning efter semestern. Har ni andra gjort ERA-test?

  • Mon 17 Jun 2019 21:31
    #14

    Hej! Hur har det gått för er Suzie? Vi har varit hos Ovumia och gjort ett äggplock och testat embryona med PGS. Bara ett embryo var friskt. Måste göra ERA-test först men hoppas på insättning efter semestern. Har ni andra gjort ERA-test?

  • Fri 21 Jun 2019 20:02
    #15
    linsen79 skrev 2019-06-17 21:31:16 följande:

    Hej! Hur har det gått för er Suzie? Vi har varit hos Ovumia och gjort ett äggplock och testat embryona med PGS. Bara ett embryo var friskt. Måste göra ERA-test först men hoppas på insättning efter semestern. Har ni andra gjort ERA-test?


    Hej!

    Vad kul att du svarade!:)

    Vi fick endast ett embryo (blastocyst kanske det heter, 5dgr) av hög kvalitet som vi satte in i tisdags 18/6 (körde med frysta donatorägg). Flög till Helsingfors t/r över dagen, puh!

    Så nu är jag sjuukt nervös och orolig och stressad över att vi inte har några embryon i frysen, men samtidigt lite lycklig och förväntansfull..

    Testdag inte förrän 2/7 eftersom vi kör med sticka och inte blodprov..

    Vi har inte gjort några tester eftersom det inte är mina ägg och min sambos simmare är av god kvalitet..

    kram
  • Fri 21 Jun 2019 20:06
    #16
    Lovsan skrev 2019-06-13 00:11:26 följande:

    Hej! Vi valde färska ägg och fick 11 st från vår donator. Jag och donatorn matchar inte i längd, hon är kortare än mig men har samma ögonfärg och nästa samma hårfärg.

    Dottern är väldigt lik sin pappa, så det kanske inte spelade så stor roll hur donatorn såg ut ändå ;)


    Tack för svar Lovsan! Känns skönt att höra!;)

    Bestämde oss för att köra på de frysta äggen fastän donatorn hade brunt hår.. Gud vad jag tittade på alla brunögda med blå ögon i Helsingfors..

    Inser att jag ju har lite råttfärgat hår själv även fast det är blonderat.. och min sambo är superblond/rödlätt så detta blir nog en bra kombo!

    När man väl bestämt sig känns det ju så rätt och förväntansfullt, om än nervöst!

    Kram
  • Thu 27 Jun 2019 00:04
    #17
    SuzieZ skrev 2019-06-21 20:06:35 följande:

    Tack för svar Lovsan! Känns skönt att höra!;)

    Bestämde oss för att köra på de frysta äggen fastän donatorn hade brunt hår.. Gud vad jag tittade på alla brunögda med blå ögon i Helsingfors..

    Inser att jag ju har lite råttfärgat hår själv även fast det är blonderat.. och min sambo är superblond/rödlätt så detta blir nog en bra kombo!

    När man väl bestämt sig känns det ju så rätt och förväntansfullt, om än nervöst!

    Kram


    Ja, jag gick precis som du runt i Helsingfors och tittade på alla kvinnor som passade in på beskrivningen av vår donator hahah.

    Det låter ju som en bra kombo det där med hårfärgen trots allt :) tänk så många varianter på hårfärger som det kan bli i en och samma familj i ?vanliga fall?...

    Lycka till med ruvningen! :) Kram
  • Mon 2 Sep 2019 08:25
    #18

    Hej, vad har de för åldersgräns för äggdonation i Finland? Någon som vet?

  • Anonym (Gupig­ru)
    Fri 15 Nov 2019 18:56
    #19
    bonzo skrev 2019-09-02 08:25:59 följande:

    Hej, vad har de för åldersgräns för äggdonation i Finland? Någon som vet?


    35 tror jag
Svar på tråden Bästa kliniken i Finland?