• Anonym (???)

    Varför är hundar så äckliga?!

    De äter allt. Bajs, döda kråkor, strumpor, trosor, fimpar och sopor så de blir dödssjuka och måste genomgå jobbiga operationer och dyra veterinärbesök. Om de har tur. Många hundar har inte/har haft den möjligheten. Ganska opraktiskt.

  • Svar på tråden Varför är hundar så äckliga?!
  • Aniiee

    För att du inte lärt hunden att låta bli (om det inte är en liten valp, förstås. De har inte mer vett, men det kommer om du lär upp den.)


    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Anonym (line)
    Anonym (???) skrev 2017-02-20 20:25:03 följande:

    De äter allt. Bajs, döda kråkor, strumpor, trosor, fimpar och sopor så de blir dödssjuka och måste genomgå jobbiga operationer och dyra veterinärbesök. Om de har tur. Många hundar har inte/har haft den möjligheten. Ganska opraktiskt.


    Min som knappt äter frollic , jag blir tvungen att dryga ut den med kyckling eller små skinkbitar. Har aldrig haft sådana problem tack o lov, inte ens som valp.
  • Anonym (???)
    Dixie skrev 2017-02-20 20:45:06 följande:

    Gör de??


    Fråga en veterinär..
  • Aniiee

    Alltså.. det är bara lite dryga 7000 hundar per år som behöver opereras för att de har ätit något som fastnat. Det är typ mindre än 9 promille av alla hundar i Sverige. De flesta hundar som får i sig skitsaker fixar det alldeles på egen hand, och ett antal behöver antitoxiner för att de har blivit förgiftade. Ett litet antal måste avlivas eller dör av det de sätter i sig. 

    De allra flesta hundar låter dock bli att sätta i sig skitsaker, dels för att folk har vett i skallen och lär dem att låta bli, dels faktiskt har luktsinne nog att låta bli att äta gift.


    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Rejaren
    Anonym (???) skrev 2017-02-20 20:25:03 följande:

    De äter allt. Bajs, döda kråkor, strumpor, trosor, fimpar och sopor så de blir dödssjuka och måste genomgå jobbiga operationer och dyra veterinärbesök. Om de har tur. Många hundar har inte/har haft den möjligheten. Ganska opraktiskt.


    Lär hunden vett förfan när den var valp.

    Säg nej eller fy så fort h*n gör fel men beröm när h*n gör rätt. Fast är hunden ingen valp längre är det försent.

    Du kanske har hört detta utrycker innan: "Det är som att lära en gammal hund att sitta"

    Precis i den situationen är du nu i om din hund inte är en valp. Är h*n en valp så har du ALL chans i världen att lära hunden regler.

    Kan man inte betala operationer ska man inte ha en hund.

    Förvisso operationer är dyra och det håller jag med dig om men du borde ha tänkt på det innan du skaffat hund.

    Jag har hundar och om våra hundar är sjuka så börjar vi inte operationer dom. Vi låter dom leva så länge dom kan och börjar hunden lida så tar vi bort han för hundar ska inte lida.
  • linani

    Hundar blir sällan dåliga och måste opereras för att de ätit av sådant som finns i naturen. Bajs och döda fåglar, till exempel, är inte så farligt. Däremot textilier, plast, fimpar, kemikalier, choklad. Att vara "allätare" blir svårt när naturen runt omkring ersatts av skräp och skit som vi människor strösslat omkring oss på planeten.

    Det gäller inte bara hundar förresten, det är extremt vanligt att djur blir skadade och sjuka när de av misstag äter mänsklighetens sopor. Från sköldpaddor som misstar plastpåsar för maneter, till att djur som lever i städer har dåliga värden för att de lever på McDonalds-rester. 

    Plus - vi människor är rätt bra själva på att sätta i oss sådant vi blir dåliga av och behöver sjukvård för. För mycket alkohol, till exempel. Eller personer som äter sig feta och behöver gastric bypass-operationer.
    Då kan man ändå tycka att människor borde ha mer vett än hundar och sköldpaddor. 

  • Klickerträna

    Min hund äter absolut inte bajs eller döda djur. Hon väntar JÄTTESNÄLLT och verkligen försäkrar sig till 100% om att det är ok innan hon börjar äta sin mat i matskålen. Behöver ofta säga varsågod två-tre gånger och gestikulera innan hon hugger in. Kan lämna mat framme var som helst i hemmet utan att hon rör det när vi sover eller går hemifrån, och på 4 år har det bara hänt EN endaste gång (när hon var ett år gammal) att hon ätit från en godisskål på bordet utan lov. Och då var vi inte hemma, så hon blev inte påkommen i akten och därför heller inte "disciplinerad". Ändå har det aaaaaaldrig hänt igen. Och då står det ofta mat framme lättillgängligt. Har inte ens behövt stoppa henne från att försöka ta av vår mat. Hon testar liksom inte ens. Har bara varit jäkligt tydlig med vad som gäller kring hennes matskål. Och som valp satte jag tydliga gränser för henne och var noggrann med att hon inte vinner på att börja äta innan hon fått grönt ljus. Och det har lönat sig .

    Det händer dock att hon rullar sig i fågelskit Men sånt får man ta! Hon är så trevlig och lätt att ha att göra med i alla andra avseenden, så det är ett obetydligt problem!

  • Klickerträna

    Och vad gäller strumpor och prylar är hon lika snäll. Hon har aldrig någonsin haft sönder någonting annat än en sladd när hon var 12-13v gammal, förutom de leksaker som hon fått. Rör aldrig posten, har inte bitit i en enda sko, inte tuggat på möblerna. Och detta tror jag inte ens jag har jobbat med. Inte medvetet iaf. Hon är bara en jäkligt snäll hund!

  • Aniiee
    Klickerträna skrev 2017-02-20 23:33:04 följande:

    Min hund äter absolut inte bajs eller döda djur. Hon väntar JÄTTESNÄLLT och verkligen försäkrar sig till 100% om att det är ok innan hon börjar äta sin mat i matskålen. Behöver ofta säga varsågod två-tre gånger och gestikulera innan hon hugger in. Kan lämna mat framme var som helst i hemmet utan att hon rör det när vi sover eller går hemifrån, och på 4 år har det bara hänt EN endaste gång (när hon var ett år gammal) att hon ätit från en godisskål på bordet utan lov. Och då var vi inte hemma, så hon blev inte påkommen i akten och därför heller inte "disciplinerad". Ändå har det aaaaaaldrig hänt igen. Och då står det ofta mat framme lättillgängligt. Har inte ens behövt stoppa henne från att försöka ta av vår mat. Hon testar liksom inte ens. Har bara varit jäkligt tydlig med vad som gäller kring hennes matskål. Och som valp satte jag tydliga gränser för henne och var noggrann med att hon inte vinner på att börja äta innan hon fått grönt ljus. Och det har lönat sig .

    Det händer dock att hon rullar sig i fågelskit Men sånt får man ta! Hon är så trevlig och lätt att ha att göra med i alla andra avseenden, så det är ett obetydligt problem!


    Aw, snäll jycke. Mina hundar äter inte ur varandras skålar, snällt nog, men gud nåde om man lägger ifrån sig en tallrik med kyckling på fel ställe =P För kyckling, det är minsann det bästa som finns.
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Klickerträna
    Aniiee skrev 2017-02-20 23:43:53 följande:
    Aw, snäll jycke. Mina hundar äter inte ur varandras skålar, snällt nog, men gud nåde om man lägger ifrån sig en tallrik med kyckling på fel ställe =P För kyckling, det är minsann det bästa som finns.
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
    Ja, hon är nog faktiskt väldigt snäll som individ, för jag tycker mig inte ha behövt göra så mycket, så det är knappt min förtjänst

    Haha, jag undrar hur min hund hade gjort om det fanns fler hundar i hushållet. Då blir det ju lite konkurrens. När vi hämtade henne fick vi rådet att handmata henne i början pga att hon varit lite bitsk kring maten och vaktat mot händerna. Och det har ju gett resultat. Men så är hon ensamhund också. Har dock hänt att hon länsat kattskålen innan jag hunnit reagera när vi varit bortbjudna. Iiiiiinte populärt hos matte!

    Här är det annars leverpastej som trumfar allt. Det har jag dock aldrig testat ha liggandes framme...
  • soppnock

    Idioter skaffar tyvär hundar,mina hundar tar aldrig mat eller nåt äckligt ute I naturen, då dom är uppfostrade och lydiga hundar som inte tar emot mat om inte deras flockledare ger dom tillåtelse

    Det är för deras eget bästa ,hade en korkat snorunge förra sommarn som sprang omkring lös utan uppsyn från ägarna och erbjöd den ena en stor bit choklad,hunden hade kunnat dött om den hade ätit den,  jag och sambon var lite för långt borta för att kunna stoppa den lilla inkräktaren på gården, MEN hunden tog inte emot maten för han VET att han inte får om jag eller sambon inte godkänner det

    Var vänlig och koppla barnen dom stör och visa av oss är barn rädda dessutom sprider dom sjukdomar

  • Miss Skywalker

    Fast varför har de ingen egen instinkt att inte äta skämd mat som de blir sjuka av? Äter och rullar sig i bajs och sen vill de slicka en i ansiktet. Fyfaaan. Tacka vet jag katter..

Svar på tråden Varför är hundar så äckliga?!