• EnBoll

    När låta kattunge gå ut?

    Har fått hem en kattunge som nu är lite mer än 3 månader. Det är en honkatt, hon är försäkrad. Kastrering och id-märkning/chipp kommer göras när hon är 6 månader. Vaccinerad kommer hon också bli snart.

    Hur gammal ska hon vara när jag kan börja låta henne gå ut lite?

    Vi bor bra till för att låta henne vara ute. :)

  • Svar på tråden När låta kattunge gå ut?
  • Domesticgoddess

    Jag hade inte låtit henne gå ut innan hon är vaccinerad och, inte minst, kastrerad. Hade en honkatt för många år sedan som fick vara i trädgården från det att hon var ca 4 månader, när jag tog henne till veterinären för sterilisering vid 6 månader var hon till min förskräckelse dräktig!

  • Anonymplz

    Vi kastrera vår katt när hon var 5 månader och släppte ut henne för första gången för 1 vecka sedan (6 1/2 månader gammal). Har gått runt lite med henne i koppel innan detta så hon ändå fått känna på att vara ute.

  • EnBoll

    Nä vaccinerad kommer hon ju absolut få bli innan!

    Oj, Men märkte du inte att hon hade börjat löpt innan då?

    Veterinären här kastrerar när de är 6 månader eller tidigare om de börjar löper tidigare. Så min tanke är att man kanske märker när hon börjar löper och då får hon bli inne tills man får en tid hos veterinären? :)

  • EnBoll
    Anonymplz skrev 2017-02-21 10:35:21 följande:

    Vi kastrera vår katt när hon var 5 månader och släppte ut henne för första gången för 1 vecka sedan (6 1/2 månader gammal). Har gått runt lite med henne i koppel innan detta så hon ändå fått känna på att vara ute.


    Har det gått bra för henne att vara ute själv? Hon håller sig i närheten antar jag?:)
  • Domesticgoddess
    EnBoll skrev 2017-02-21 10:38:50 följande:

    Nä vaccinerad kommer hon ju absolut få bli innan!

    Oj, Men märkte du inte att hon hade börjat löpt innan då?

    Veterinären här kastrerar när de är 6 månader eller tidigare om de börjar löper tidigare. Så min tanke är att man kanske märker när hon börjar löper och då får hon bli inne tills man får en tid hos veterinären? :)


    Nej, märkligt nog märkte jag inte av löpningen. Kände mig som ett odjur när jag insåg att hon skulle bli tonårsmamma. Hon var iofs min första katt så jag var nybörjare, antar att jag märkt av det om jag haft mer kattvana..
  • viseversa
    Domesticgoddess skrev 2017-02-21 10:52:47 följande:
    Nej, märkligt nog märkte jag inte av löpningen. Kände mig som ett odjur när jag insåg att hon skulle bli tonårsmamma. Hon var iofs min första katt så jag var nybörjare, antar att jag märkt av det om jag haft mer kattvana..
    Vadå berättade vet för dig att hon var dräktig? Långt gången eller?
  • Domesticgoddess
    viseversa skrev 2017-02-21 11:25:28 följande:

    Vadå berättade vet för dig att hon var dräktig? Långt gången eller?


    Ja, jag blev minst sagt omskakad och kände mig helt idiotisk som inget märkt. Hon växte ju fortfarande så jag hade inte ens tänkt tanken på att mage och spenar förändrats pga dräktighet utan trodde det var puberteten som förändrade hennes kropp. Vet sa att det fanns ökad risk för komplikationer samt att han ställde sig tveksam till den etiska aspekten kring att abortera i samband med steriliseringen. Minns inte exakt hur långt gången hon var, detta var drygt 20 år sedan. Hon fick ha en kull, p-piller medan hon diade och sedan fort som ögat till vet för sterilisering.
  • Hpe

    Kastrera först och låt henne vara inne någon vecka efter kastrering, börja sen gå ut med koppel för att försäkra dig om att hon kommer att hitta hem igen.

  • viseversa
    Domesticgoddess skrev 2017-02-21 11:55:07 följande:
    Ja, jag blev minst sagt omskakad och kände mig helt idiotisk som inget märkt. Hon växte ju fortfarande så jag hade inte ens tänkt tanken på att mage och spenar förändrats pga dräktighet utan trodde det var puberteten som förändrade hennes kropp. Vet sa att det fanns ökad risk för komplikationer samt att han ställde sig tveksam till den etiska aspekten kring att abortera i samband med steriliseringen. Minns inte exakt hur långt gången hon var, detta var drygt 20 år sedan. Hon fick ha en kull, p-piller medan hon diade och sedan fort som ögat till vet för sterilisering.
    Aha så bebisarna fick födas ändå?! Ja dom kan bli på smällen när man minst anar det. Misstänkte att min hund var på smällen ett tag. Hon var hos en hundvakt varje dag i 2 veckor och hade INTE börjat löpa. Hon hade en okastrerad hanhund av samma ras. När jag fick tillbaka henne tyckte jag nog hon började bli rund ett tag men det var nog bara "matbebisas". Men var orolig ett tag och höll koll på henne. Knepigt det där när hunden inte ens haft sitt första löp. Risken finns ju att hon parar sig under ett löp utan att vi märker något liksom.
  • Anonymplz
    EnBoll skrev 2017-02-21 10:41:23 följande:
    Har det gått bra för henne att vara ute själv? Hon håller sig i närheten antar jag?:)
    Vi har låtit henne gå ut några gånger mitt på dagen och det har gått utmärkt. Vår andra katt följer med henne runt som en bodyguard haha. Ser ganska roligt ut!

    Men ja, det funkar bra :) försöker ändå ha lite koll på vart hon tar vägen osv
Svar på tråden När låta kattunge gå ut?