• Äldre 21 Feb 18:06
    35049 visningar
    23 svar
    23
    35049

    Fryser konstant -Vad göra?

    Hejsan, 

    Som rubriken säger så fryser jag konstant. Jag har alltid varit frusen men det känns som att det blivit mer extremt på senare år. Fryser i hela kroppen även om händer och fötter är kallast. Det blir så uppenbart när jag jämför med min omgivning. När andra klär av sig för att det är varmt sitter jag med yllekläder och fryser. Tillfälligt kan jag bli varmare när jag tränar intensivt men det går över så fort jag slutar. Nån som har nån ide vad det kan bero på eller vad man kan testa/göra? Svårt att slappna av när man hela tiden fryser. 
    Jag har testat sköldkörtelhormonerna T3,T4 och allt såg normalt ut. 
    Blodvärde i lägre delen av normalspannet. 
    Normalviktig (166cm/63kg)  
  • Svar på tråden Fryser konstant -Vad göra?
  • Äldre 21 Feb 20:03
    #1

    Jag med. Så länge det är under 25 grader så fryser jag alltid åtminstone liiiite. Följer tråden och hoppas att du får några bra svar!

  • Äldre 22 Feb 01:00
    #2
    äter du tillräckligt?
  • Anonym (plurr­)
    Äldre 22 Feb 16:24
    #3

    Tänkte oxå på om du äter tillräckligt? Tillräckligt med underhudsfett på kroppen? Är du beroende av nikotin skulle jag sluta med det.

  • Äldre 22 Feb 17:28
    #4
    Lnilss88 skrev 2017-02-21 18:06:59 följande:
    Hejsan, 

    Som rubriken säger så fryser jag konstant. Jag har alltid varit frusen men det känns som att det blivit mer extremt på senare år. Fryser i hela kroppen även om händer och fötter är kallast. Det blir så uppenbart när jag jämför med min omgivning. När andra klär av sig för att det är varmt sitter jag med yllekläder och fryser. Tillfälligt kan jag bli varmare när jag tränar intensivt men det går över så fort jag slutar. Nån som har nån ide vad det kan bero på eller vad man kan testa/göra? Svårt att slappna av när man hela tiden fryser. 
    Jag har testat sköldkörtelhormonerna T3,T4 och allt såg normalt ut. 
    Blodvärde i lägre delen av normalspannet. 
    Normalviktig (166cm/63kg)  
    Testa äta lite mer,  dra ned på kaffe om du dricker mycket och sluta med nikotin om du brukar det. 
  • Anonym (27år)
    Äldre 22 Feb 18:46
    #5

    Håller med om maten, jag fryser jämt när jag ligger på underskott på kalorier en period.

  • Anonym (känne­r igen)
    Äldre 22 Feb 20:01
    #6

    Jag är precis likadan, äter helt normalt, ja till och med för mycket så inget underskott på kalorier. Inget fel på sköldkörtelvärden enligt blodprover. Har du några andra symptom än att du fryser jämt?

  • Äldre 22 Feb 22:51
    #7
    +1

    Vad hade du för värden i tsh, t4 och t3, normalvärden enligt en läkare är sällan tillförlitligt tyvärr just när det gäller sköldkörtelhormonerna.

  • kvarnf­ot
    Äldre 23 Feb 07:48
    #8

    Vad har du på dej nu på vintern tex?
    Jag är frusen nu och använder alltid tjocka strumpbyxor under jeansen, är benen varma så burkar det kännas ok,
    Har du tex tjocka strumpbyxor nu?

  • Äldre 23 Feb 08:21
    #9

    Jag med!! Anser att det snudd på är ett socialt handikapp. Måste alltid planera hur jag skall överleva dagen under vinterhalvåret. För att inte tala om när alla vill sitta ute och äta så fort det blir vår/sommar och plusgrader.... Har testat sköldkörteln med OK resultat. Det som jag fått förklarat som kan vara orsaken för mig är; lågt BMI, lågt blodtryck och lågt blodvärde. 

  • kvarnf­ot
    Äldre 23 Feb 08:53
    #10
    Elis73 skrev 2017-02-23 08:21:06 följande:

    Jag med!! Anser att det snudd på är ett socialt handikapp. Måste alltid planera hur jag skall överleva dagen under vinterhalvåret. För att inte tala om när alla vill sitta ute och äta så fort det blir vår/sommar och plusgrader.... Har testat sköldkörteln med OK resultat. Det som jag fått förklarat som kan vara orsaken för mig är; lågt BMI, lågt blodtryck och lågt blodvärde. 


    Använder du också tjocka strumpbyxor på vintern? Om inte är det ett bra tips!
Svar på tråden Fryser konstant -Vad göra?