• Anonym (Konstig)

    Berättar man när det är dags att föda?

    Diskuterade med min man kring hur vi ska göra när förlossningen startar. Förra graviditeten upplevde jag en hel del övertramp och har tagit nästan överdrivet avstånd denna gång för att värna om min integritet. Vill väl markera att folk inte har något att säga till om. Hur som helst tycker inte jag att man smsar/ringer runt när det är dags att föda, jag vill att vi tar det i lugn och ro ifred, inte minst ifall något skulle gå snett/bli utdraget så man slipper ha folk flåsande i nacken. Min man tycker att vi ska berätta för farmor/farfar/mormor/morfar, för de ska ju ändå få barnbarn. Men vad har det med min förlossning att göra undrar jag? Dessutom skvallrar de som tusan till resten av släkten så fort vi har något kul att berätta så jag vill liksom hinna före denna gång. Min man säger att han går med på detta men att det är konstigt!?

    Så, hur har ni gjort? Anser ni det vara konstigt att man vill höra av sig först efter att barnet har kommit och man fått landa lite?

  • Svar på tråden Berättar man när det är dags att föda?
  • Fjäril kär

    Jag kan tycka det är skönt att NÅN vet vad som pågår just för tryggheten i att nån vet vart man är om någon komplikation tillstöter.

    Man ska inte lita på att partnern eller personal är kapabel till att informera vidare om något händer.

    Att stänga av telefonen under förlossningen gör ju också att ni själv bestämmer när ni vill berätta hur det gick. Fota kan man göra med vanlig kamera.

    Själv har jag berätta för närmaste familjen, dvs mina föräldrar. Resten har jag tagit sen när jag fött.

  • Anonym (V)

    Jag har fött två barn och då har mina närmaste vetat om att bebisen är på väg. Med första barnet kom halva släkten på oväntat besök när jag hade börjat få värkar hemma så då visste ju alla att bebisen var på gång :D

    Har behövt hundvakt båda gångerna och barnvakt andra gången så det har ju blivit naturligt att nära och kära har fått veta :D

    Vad jag minns så ringde/messade jag inte till vännerna utan de fick vänta. Skulle jag få barn idag så skulle definitivt mina närmsta vänner få en snap från förlossningen redan innan bebisen fötts :D

    Men man är ju olika, vissa gillar att berätta saker och andra (tråkmånsar ;)) vill hålla allt för sig själva.

  • Dixie

    Med 1an ringde vi runt när han var född, 2 och 3 visste farmor om att vi åkte in - men det var för att de behövde passa syskonen. Ser ingen anledning till att berätta innan man åker in, tänk om man blir hemskickad eller ännu värre har en 48 tim förlossning - då vill jag inte att folk ska ringa och höra hur det går....,

  • Dixie
    Fjäril kär skrev 2017-02-21 18:25:03 följande:

    Jag kan tycka det är skönt att NÅN vet vad som pågår just för tryggheten i att nån vet vart man är om någon komplikation tillstöter.

    Man ska inte lita på att partnern eller personal är kapabel till att informera vidare om något händer.


    Vad menar du kan hända?
  • Anonym (Marie)

    Med 1:an fick mamma och kollegor veta att jag skulle föda, blev igångsatt akut prematurt då jag hade högt blodtryck vid läkarbesök, och därför inte kunde återvända till jobbet som planerat. Mamma var med på förlossningen då jag var ensam. Min pappa fick veta under tiden jag födde.

    Med 2:an var mina föräldrar barnvakt till storebror så det föll sig naturligt. Då jag då bodde på annan ort så var det bara föräldrarna och storebror som besökte.

    Med 3:an blev det fler som fick veta än jag tänkte. Då vattnet gick fem veckor för tidigt. Hade planerat skolavslutning med sönerna och fika men fick ju ringa till svärmor och mina föräldrar som fick rycka in och min make fick förklara på jobbet. (kollegor som vi också känner privat) Eftersom allt skedde så plötsligt så var det självklart att ringa runt och berätta när jag fött hur allt hade gått.

  • Anonym (Konstig)

    Ni som velat berätta direkt, när har ni berättat att ni väntar barn? Har folk vetat att ni försökt få barn också? Är väl tråkmåns i alla sådana avseenden, har erfarat att när man ger ett finger tar folk hela handen. Uppskattar att få ha saker för mig/oss själva. Kan ju vara skönt att vara motsatsen, som min man, men blev mest irriterad att uttryckte att det var konstigt att känna som jag gör.

  • Fjäril kär
    Dixie skrev 2017-02-21 18:46:55 följande:

    Vad menar du kan hända?


    Tänker mest på att förlossningen kan ta en annan vändning än man tänkte. Tex behov av snitt, sugklocka, tång, plötslig blödning och annat som kan skaka om och man kanske känner att det är skönt att nån vet vart man är precis då och som faktiskt kan ta sig dit vid behov. Nån som är standby liksom.
  • Anonym (Jdbdb)

    Vi ringde våra föräldrar när vi åkte in och som då meddelade våra syskon. Har erfarenhet av en väldigt tragisk förlossning sen tidigare i bagaget så berättade ifall något skulle hända.

  • Anonym (Konstig)
    Fjäril kär skrev 2017-02-21 19:02:31 följande:

    Tänker mest på att förlossningen kan ta en annan vändning än man tänkte. Tex behov av snitt, sugklocka, tång, plötslig blödning och annat som kan skaka om och man kanske känner att det är skönt att nån vet vart man är precis då och som faktiskt kan ta sig dit vid behov. Nån som är standby liksom.


    Anonym (Jdbdb) skrev 2017-02-21 19:03:35 följande:

    Vi ringde våra föräldrar när vi åkte in och som då meddelade våra syskon. Har erfarenhet av en väldigt tragisk förlossning sen tidigare i bagaget så berättade ifall något skulle hända.


    Det är av just de anledningarna (bland annat) jag inte vill att folk ska veta. Om något går snett är det väl skönt att kunna berätta när man är redo, och inte för att man är tvungen i o m att de redan vet vad som är på gång?
  • Dixie
    Fjäril kär skrev 2017-02-21 19:02:31 följande:

    Tänker mest på att förlossningen kan ta en annan vändning än man tänkte. Tex behov av snitt, sugklocka, tång, plötslig blödning och annat som kan skaka om och man kanske känner att det är skönt att nån vet vart man är precis då och som faktiskt kan ta sig dit vid behov. Nån som är standby liksom.


    Men varför skulle någon annan än din man behöva vara på förlossningen om personalen tex skulle behöva använda sugklocka?
Svar på tråden Berättar man när det är dags att föda?