• Anonym (Fia)

    "Vilken" journal läser förlossningspersonal?

    Tänkte höra om någon vet?

    MVC skriver ju en journal nu under graviditeten- är det den enda journalen som förlossningspersonalen läser?

    Sen har man ju oftast journalen från tex vårdcentralen...?

  • Svar på tråden "Vilken" journal läser förlossningspersonal?
  • Snuttis2

    Det kan se lite olika ut i olika landsting men som regel arbetar man för e-hälsa idag och för s.k sammanhållna journaler. Det innebär att du kan se din journal lite som en bok med flera kapitel öppna/aktiva samtidigt . Varje avdelning på ett sjukhus och regionens VC mm äger sitt eget kapitel!

    Personalen på förlossningen öppnar och läser i de kapitel som har betydelse för din hälsa under deras vård vilket i det här fallet enbart borde vara mvc om du inte har haft andra kontakter nyligen eller har någon sjukdom som gör att du är inskriven mot andra sjukhus avdelningar?

    Detta behöver du i regel uppmärksamma dem på för att de ska söka efter info om den anses relevant !

    Du kan spärra din journal om du känner en stark ovilja till att personal vid behov kan be om tillgång till de olika kapitlena!

    men viktigt att Veta är ju att personal registreras när de söker och läser och stick kontroller på att det sköts görs regelbundet både inom kommun o landsting!

    Tycker att det är superbra att vi kommit mer till sammanhållna journaler så att sjukvårdspersonal alltid kan skaffa sig en helhetsbild runt patienten - det skapar högre kvalité och patientsäkerhet !!!

  • mammalovis

    Ingen alls verkar det ha varit i mitt fall. Andra förlossningen var vi inne 11 minuter, de hann bara lägga dosan på magen. Inför tredje var jag svartmarkerad. Visst vi fick komma in när vi ville, men de tog mig då inte på allvar. Sjukhusrocken kunde vi vänta med. Den fick jag be om igen efter födseln när de skulle lägga sonen på magen, 35 minuter efter vi kom in ... Då var det ändå inte fler som födde i samma veva som oss ..,.

  • Snuttis2

    Hänger inte riktigt med tyvärr ?

    Men Tråkigt att höra att ni inte blev sedda under förlossningen! Var det komplikationer runt första eller andra förlossningen eftersom ni (om jag tolkar dig rätt?) ville ha läkarkontakt ?

  • Anonym (Fia)

    Tack för ditt utförliga svar, Snuttis2!

    Jag var på vårdcentralen förra veckan för att utesluta lunginflammation, och då kom jag att tänka på om mitt besök där även syns i "MVC"- journalen (kan inget om sådant :)) eller om de ser att jag varit på vårdcentralen en viss dag och går in i den journalen för att se vad där står. Får dem göra det förresten?

    Vet du hur det funkar när man fått barn, fortsätter jag som mamma gå på MVC och allt med förlossningen noteras i MVC- journalen? :)

  • Snuttis2

    God morgon

    Jag skulle tro att du behöver info om VC besöket skulle förvåna mig om de tittar efter det!

    Efter förlossningen går barnet till BVC o du till mvc för efterkontroll! Förlossningsinfo står i förlossningsavdelningen journal men den öppnar de garanterat o tittar i direkt !

    Väntar själv barn nu och sist jag var på mvc så öppnade hon US journalen från Gyn när jag satt där o kollade av några värden- då jag haft kontakt med dem!

  • Anonym (BM)

    Jag som BM läser förlossnings- och mödravårdsjournalen. Systemet heter Obstetrix. Jag läser också Take care där övriga enheter dokumenterar. Där finns alla läkemedel och provsvar. Jag läser alla anteckningar som har betydelse för din vård på förlossningen, tex vid  psykisk ohälsa, en hjärtsjukdom etc. Vårdcentral för snuva spelar ju ingen roll. 

    På MVC jobbar barnmorskor, de vårdar kvinnan. BVC har barnsjuksköterskor, de vårdar barn/familj. Helt olika saker. 

  • Anonym (Va?)
    Anonym (BM) skrev 2018-03-07 21:29:36 följande:

    Jag som BM läser förlossnings- och mödravårdsjournalen. Systemet heter Obstetrix. Jag läser också Take care där övriga enheter dokumenterar. Där finns alla läkemedel och provsvar. Jag läser alla anteckningar som har betydelse för din vård på förlossningen, tex vid  psykisk ohälsa, en hjärtsjukdom etc. Vårdcentral för snuva spelar ju ingen roll. 

    På MVC jobbar barnmorskor, de vårdar kvinnan. BVC har barnsjuksköterskor, de vårdar barn/familj. Helt olika saker. 


    Menar du att ni kan läsa ens gamla psykologs journal sen 2-3 år tillbaka?
  • Anonym (BM)
    Anonym (Va?) skrev 2018-03-08 02:41:07 följande:
    Menar du att ni kan läsa ens gamla psykologs journal sen 2-3 år tillbaka?
    beroende på landsting, ja. 
Svar på tråden "Vilken" journal läser förlossningspersonal?