• Trast

    Varför tjänar byggarbetare så mycket?

    Har länge funderat på varför bygg/anläggningsarbetare tjänar så mycket? En anläggningsarbetare i Stockholm tjänar i runda svängar 34000, alla har samma lön för att byggföretaget lättare ska kunna räkna på jobb. Borde inte exempelvis undersköterskor och dessa ligga på samma nivå?

    Jag blir upprörd när jag läser att pengar ska skjutas in från staten för att få igång bostadsbyggandet! Är det inte istället något fel med den ekvationen? Vill gärna få igång en diskussion.

  • Svar på tråden Varför tjänar byggarbetare så mycket?
  • Trast

    Vad skulle hända om samhället gjorde en drastisk lönesänkning för den här gruppen? Gissningsvis skulle fler bostäder byggas, rotavdraget skulle försvinna. Skatterna sänkas

  • Monchichier

    Men LOL. Är du undersköterska själv månne? 34.000kr är inte mycket. Det är bara 2 tusen över medelinkomsten i Sverige.

  • Trast
    Monchichier skrev 2017-02-21 20:25:52 följande:

    Men LOL. Är du undersköterska själv månne? 34.000kr är inte mycket. Det är bara 2 tusen över medelinkomsten i Sverige.


    Om jag inte hade vetat något om deras respektive lönelägen så skulle jag ha gissat på att de tjänade lika mycket. I mina ögon gör de ett jämförbart jobb och borde ligga på ungefär lika.

    Är osäker om du anser att alla ska ha ungefär lika hög lön då du tar upp en jämförelse om medelinkomster. Min personliga åsikt är väl att en lön för en ingenjör borde ligga betydligt högre upp än en byggarbetare, detta för att rotavdraget ska försvinna.
  • Trast
    gavlemamma skrev 2017-02-21 20:32:13 följande:

    Fast det är väl för att svenskar är så dyra man tar in billiga polacker t ex?


    Ja, samhällsekonomiskt borde det löna sig bättre att ta in en svensk i stället. (Billigare)
  • Trast
    Trast skrev 2017-02-21 21:13:40 följande:

    Om jag inte hade vetat något om deras respektive lönelägen så skulle jag ha gissat på att de tjänade lika mycket. I mina ögon gör de ett jämförbart jobb och borde ligga på ungefär lika.

    Är osäker om du anser att alla ska ha ungefär lika hög lön då du tar upp en jämförelse om medelinkomster. Min personliga åsikt är väl att en lön för en ingenjör borde ligga betydligt högre upp än en byggarbetare, detta för att rotavdraget ska försvinna.


    ....och med tillägg, ingenjörslönerna skiljer sig inte så drastiskt mycket enligt min åsikt
  • Trast
    Monchichier skrev 2017-02-21 20:25:52 följande:

    Men LOL. Är du undersköterska själv månne? 34.000kr är inte mycket. Det är bara 2 tusen över medelinkomsten i Sverige.


    Vad gäller usk:or så är jag inte ute efter en höjning av deras löner utan en sänkning av bygg/ anläggningsarbetarnas till usk: ornas nivå.
  • Occam

    Löner sätts inte utifrån någon "objektiv" värdering av vad de som utför arbetet är värd, och bör nog aldrig heller göra det.

    Kortsiktigt avgörs det av förhandlingsstyrka, långsiktigt av tillgång på tillräckligt kompetent arbetskraft som är beredd att göra jobbet för den eller den lönen, och efterfrågan i form av vad arbetsgivarna är beredda att betala.

    Lärarlönernas återhämtning senaste decenniet är väl ett exempel på hur lärarbristen drivit upp lönerna.

  • Trast
    Occam skrev 2017-02-22 14:18:40 följande:

    Löner sätts inte utifrån någon "objektiv" värdering av vad de som utför arbetet är värd, och bör nog aldrig heller göra det.

    Kortsiktigt avgörs det av förhandlingsstyrka, långsiktigt av tillgång på tillräckligt kompetent arbetskraft som är beredd att göra jobbet för den eller den lönen, och efterfrågan i form av vad arbetsgivarna är beredda att betala.

    Lärarlönernas återhämtning senaste decenniet är väl ett exempel på hur lärarbristen drivit upp lönerna.


    ja, det stämmer väl till viss del. Antagligen så handlar väl det om att kvinnoyrken förväntas vara sämre betalda och mansyrken högre. (Inte för att det ska vara rättvist) inom anläggning som jag känner till så har de inte ens individuell lönesättning.

    Apropå kompetens så vet jag att anläggning har vuxen lärlingslöner i några år som ligger på runt 25000 innan de får den högre lönen. Om du haft ett annat yrke exempelvis. En lön som skulle vara ok för ett vårdbiträde antar jag.

    Men ser man till andra länder så verkar arbetarlönerna för bygg och anläggning ligga betydligt lägre. (Kanske beror på vår generösa föräldraledighet?)

    Jag upplever det som att vi skattebetalare subventionerar deras högre löneläge (med tanke på bidrag till bostadsbyggande och sen även inköp av själva bostaden)

    Förresten, vet inte vad en lärare tjänar? Hoppas det är bättre än en anläggare med tanke på utbildningens längd.
  • Kjell2
    Trast skrev 2017-02-21 19:57:23 följande:

    Har länge funderat på varför bygg/anläggningsarbetare tjänar så mycket? En anläggningsarbetare i Stockholm tjänar i runda svängar 34000, alla har samma lön för att byggföretaget lättare ska kunna räkna på jobb. Borde inte exempelvis undersköterskor och dessa ligga på samma nivå?

    Jag blir upprörd när jag läser att pengar ska skjutas in från staten för att få igång bostadsbyggandet! Är det inte istället något fel med den ekvationen? Vill gärna få igång en diskussion.


    Starkt fack

    Brist på kompetent personal

    Konkurrensutsatt branch med pengar
Svar på tråden Varför tjänar byggarbetare så mycket?