• Anonym (Börjar bli blind)

    Kan synen verkligen ändras så mycket på ett år?

    Jag kollar synen vid jul varje år.

    2015 var den +1.50 på att läsa och så står det något jag inte fattar:

    H: Sfär + 0.25   Cyl - 0,50      Axel 100    Add1: 40 + 1,50
    V: Sfär + 0.50   Cyl - 0,25     Axel 105   Add1:  40 + 1,50

    Vis 1,0 på båda ögonen.

    Julen 2016 har läsningen försämrats till + 2,25, alltså 0,75 på ett år !!! och synen längre bort tror jag var fortsatt på + 0,50.

    Går det verkligen så där snabbt eller har någon av mina två optiker fel i sina mätningar? En säger dessutom att jag behöver progressiva glasögon och den andra säger att jag inte behöver det. Vem ska jag tro på?

    Fråga nummer två, en tredje optiker som såg mitt recept sa att jag har syn som en femtioåring fast jag är betydligt mycket yngre stämmer verkligen det att jag skulle ha så dålig syn?!

  • Svar på tråden Kan synen verkligen ändras så mycket på ett år?
  • Anonym (Börjar bli blind)

    Ingen som vet eller har ungefär samma synfel och kan berätta hur det är för er?

  • Anonym (27år)

    Jag började på 0.75 på båda, året efter 1,75 på båda och året därpå 2,75....... Men sen har det stannat där sen dess, varit samma nästan 10 år nu.

  • Bibbidi

    Hahaha om du ts har syn som en 50åring så kan man undra vad jag har egentligen! 

    Men för att svara på din fråga, det är ingenting konstigt i sig. Min syn tycker jag också är sämre vid varje besök. Obestämd Urkasst. Svårt att säga med glasögonen, vad sa de när de berättade? De måste ju ha sagt varför / varför inte de tycker du ska ha det. Du kanske ligger inom gränsområdet? Ingen aning.

  • Anonym (Börjar bli blind)
    Anonym (27år) skrev 2017-02-22 18:39:27 följande:
    Jag började på 0.75 på båda, året efter 1,75 på båda och året därpå 2,75....... Men sen har det stannat där sen dess, varit samma nästan 10 år nu.
    Det gick snabbt för dig. Jag hoppas att det stannar upp för mig också nu.
    Bibbidi skrev 2017-02-22 18:44:18 följande:
    Hahaha om du ts har syn som en 50åring så kan man undra vad jag har egentligen! 

    Men för att svara på din fråga, det är ingenting konstigt i sig. Min syn tycker jag också är sämre vid varje besök. Obestämd Urkasst. Svårt att säga med glasögonen, vad sa de när de berättade? De måste ju ha sagt varför / varför inte de tycker du ska ha det. Du kanske ligger inom gränsområdet? Ingen aning.
    Tro mig när jag säger att jag också blev väldigt förvånad när optikern sa att jag hade syn som en 50-åring! Jag kan ju för tusan fortfarande läsa ingredienserna på schampoflaskor utan glasögon om jag behöver. Och på avstånd ser jag hur bra som helst.

    Vet du vad du har för styrkor? Vilken sorts glasögon använder du?

    En optiker tyckte att jag ska ha progressiva så att jag kan läsa perfekt hela tiden och självklart är det lättare med glasögon men det är inte så att jag inte klarar mig utan ute på stan. Hemma använder jag läsglasögon för att underlätta.

    Den andra optikern tyckte att jag kunde vänta något år för att min syn på avstånd var såpass bra och för att jag inte upplever några stora problem med att läsa när jag är ute på vift.

  • Anonym (Obi Wan Kenobi)

    Att du har samma styrka på avstånd och starkare för läsning betyder att linsen har "stelnat" dvs har sämre förmåga att ställa om till läsning. Det låter inte orimligt att det ändrat sig 0.75 på ett år.

    Progressiva glasögon är en "sista utväg". Du förlorar inget på att vänta. Skaffa lågt sittande läsglasögon så att du kan titta "ovanför" vid behov.

    Imponerande att du kan läsa text på schampoflaskor utan glasögon. Jag antar att du sträcker på armen för att få långt avstånd till flaskan?

  • Anonym (Börjar bli blind)
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2017-02-23 01:45:57 följande:
    Att du har samma styrka på avstånd och starkare för läsning betyder att linsen har "stelnat" dvs har sämre förmåga att ställa om till läsning. Det låter inte orimligt att det ändrat sig 0.75 på ett år.

    Progressiva glasögon är en "sista utväg". Du förlorar inget på att vänta. Skaffa lågt sittande läsglasögon så att du kan titta "ovanför" vid behov.

    Imponerande att du kan läsa text på schampoflaskor utan glasögon. Jag antar att du sträcker på armen för att få långt avstånd till flaskan?
    Bra förklaring om att linsen har stelnat för det visste jag inte. Men det märks när jag vaknar på morgonen (att linsen måste ha stelnat) för förut kunde jag läsa på mobilen direkt t ex men nu måste ögonen vakna till liv först. Det suger att bli äldre. Obestämd

    Jag får sträcka lite på armen förstås för att kunna läsa mindre eller otydlig text som vit text på ljust botten på en schampoflaska t ex men det går ju att läsa fortfarande och det är jag glad för. "Borde" jag inte kunna det med 2,25 eftersom att du skriver att du är imponerad? Drömmer

    Det där med att progressiva är en sista utväg menar du att jag lika gärna kan strunta i att skaffa dom eftersom att jag inte behöver dom när jag är ute på stan? Det är skönt att alltid kunna se 20/20 men det är ju ganska jobbigt att ha på sig glasögon hela tiden och dom progressiva jag har haft tidigare har varit rent utsagt skitjobbiga att se med på avstånd så av den orsaken avstår jag dom gärna.

    Lite ot kanske men när jag har googlat så säger en del personer att man kan förbättra sin läs-syn om man jobbar mindre vid dator, läsplatta och telefon kan det verkligen stämma?
  • Anonym (Obi Wan Kenobi)
    Anonym (Börjar bli blind) skrev 2017-02-23 15:38:49 följande:
    Lite ot kanske men när jag har googlat så säger en del personer att man kan förbättra sin läs-syn om man jobbar mindre vid dator, läsplatta och telefon kan det verkligen stämma?
    Det påstås att man kan träna ögonens förmåga att ställa om mellan olika avstånd.
    Det är framför allt närsynthet eom eventuellt kan motverkas genom att titta på långt håll tillräckligt ofta. Du är översynt så din träning borde i så fall vara tvärt om dvs jobba vid en bildskärm utan glasögon tillräckligt mycket. Mycket tveksamt om det är någon idé. Det är svårt att jobba om det känns ansträngande för ögonen.

    Jag tror du får lagom träning genom att använda läsglasögon när de behövs, annars inga glasögon alls.
    Progressiva glasögon är motsatsen, för de gör att ögonen inte behöver ställa om sig alls.
  • TheDummy

    Enligt den allmänna relativitetsteorin så ser de flesta "vettiga" människor Marilyn Monroe och INTE Einstein i denna bild.

    Bildresultat för einstein or marilyn monroe eye test


    #TrueBeliber
  • Anonym (Obi Wan Kenobi)
    TheDummy skrev 2017-02-25 03:00:13 följande:

    Enligt den allmänna relativitetsteorin så ser de flesta "vettiga" människor Marilyn Monroe och INTE Einstein i denna bild.


    Som tur är ser alla Marilyn om man tittar på tillräckligt långt avstånd.
    Kan man läsa texten i ditt inlägg ser man förmodligen Einstein!
  • TheDummy
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2017-02-25 03:06:23 följande:
    Som tur är ser alla Marilyn om man tittar på tillräckligt långt avstånd.
    Kan man läsa texten i ditt inlägg ser man förmodligen Einstein!
    Rättelse:

    Närsynta personer ser främst Marilyn Monroe och de som inte är det, ja de ser Einstein :)
Svar på tråden Kan synen verkligen ändras så mycket på ett år?