• Anonym (Namnnörd)

    Hur uttalar du Nathaniel?

    Hur uttalar du namnet Nathaniel på svenska?

    Nattaaaniel (kort första a och långt andra a)
    Nattanniel (den version som är mest lik den engelska antar jag, korta a:n)
    Naataaniel (båda a:en är långa)

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur uttalar du Nathaniel?
  • Aniiee

    På svenska, alternativ 1, på engelska, alternativ 2 och på japanska alternativ 1&2&3. (fast med ett th på eng och ev jp, då...)


    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Mascaraklumpar

    Jag skulle nog uttala det på engelska om det hade den stavningen. Nataniel utan h skulle jag uttala med två korta a:n, dvs mittenalternativet.

  • Ms H

    Som Daniel med med T istället för D och ett Na (som slutet på Anna) före.

  • Marten

    Natanael om du skall följa den svenska översättningen av Bibeln.
    Nathaniel blir väldigt Amerikansk, inget fel i det men bör då uttalas med kort A, läspande TH, långt A och tjockt L.

  • Anonym (Namnnörd)

    Jag stavar det med h eftersom det ser tomt och fel ut utan h, i sverige brukar vi ju mest bara ignorera att uttala h:et när det är inklämt sådär, så det såg jag ingen mening med att ta bort.


    Marten skrev 2017-02-21 21:24:02 följande:
    Natanael om du skall följa den svenska översättningen av Bibeln. Nathaniel blir väldigt Amerikansk, inget fel i det men bör då uttalas med kort A, läspande TH, långt A och tjockt L.
    Jag följer inte bibeln här, jag gillar stavningen Nathaniel då det är enklare att uttala. Det amerikanska uttalet är just det: det amerikanska uttalet, jag efterfrågade det svenska uttalet. Om du uttalar det som på engelska så antar jag att alternativ 2 är närmast då även engelskans långa a:n låter som svenska korta a:n :)
  • Anonym (Namnnörd)

    Tack för alla svar och röster hittills!

  • Anonym (Natanael)

    Jag hade också uttalat det "Nattaanael", tycker det låter konstigt med ett "i".

  • Anonym (.....)

    Menar du Nathanael, alltså en av Jesus följare? Jag har själv aldrig hört om någon som heter Nathaniel, så därför jag frågar ifall det är ett annat namn eller ifall vi menar samma :)

    Hur som helst uttalar jag Nathanael på svenska med betoning på det andra A:et. Alltså NathAAnael.

    Jag tycker förövrigt det är ett väldigt fint namn :)

  • Anonym (.....)
    Anonym (.....) skrev 2017-02-22 01:17:11 följande:

    Menar du Nathanael, alltså en av Jesus följare? Jag har själv aldrig hört om någon som heter Nathaniel, så därför jag frågar ifall det är ett annat namn eller ifall vi menar samma :)

    Hur som helst uttalar jag Nathanael på svenska med betoning på det andra A:et. Alltså NathAAnael.

    Jag tycker förövrigt det är ett väldigt fint namn :)


    Såg nu de andra svaren så glöm min fråga :)
  • Anonym (Ms)

    Inget av svaren, med iallafall den stavningen så skulle jag uttala det som jag gör på engelska även i svenska sammanhang.

  • DenNamnbitne

    Inget: Jag skulle uttala det engelskt eftersom den svenska varianten är Natanael

    så 

    Nathaniel : Nä-th(läspljud)än-yell
    Natanael: Na-taaa-na-ell

  • Anonym (Nathan)

    Det skulle troligen bli Neejthan. Eftersom jag skulle ha svårt att uttala det rätt. 

  • Anonym (Nathan)

    Tycker för övrigt att namnet är jättefint, och inte särskilt vanligt.

Svar på tråden Hur uttalar du Nathaniel?