Forum Barn 1-2 år - Förälder
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Mitt barn går inte upp i vikt

Tis 21 feb 2017 23:04 Läst 10116 gånger Totalt 23 svar
    Tis 21 feb 2017 23:04

Hej!

Jag har en liten dotter på drygt två år som väger omkring 7,5 kg. Har inte stött på något annat barn som väger så lite, och när jag har läst runt på Internet verkar det inte heller där finnas någon som väger sådär extremt lite.

När vi är på sjukhuset vet de inte riktigt vad de ska göra, så det känns inte som om de har varit med om något liknande innan. Min dotter är världens gladaste och piggaste lilla tjej. Ständigt aktiv och i framkant i utvecklingen när det kommer till att prata och liknande.

Men för att vara ett friskt barn är hon extremt smal. Man kan se varenda kota i ryggraden och hon känns så ömtålig. Hon får i sig mer kalorier än andra jämnåriga barn (en dietist har räknat ut hur mycket vi ska ge henne), så jag kan verkligen inte förstå vad som egentligen är fel.

Finns det någon där ute som har varit med om samma med sitt barn eller vet någon som har varit med om liknande? Har ni något tips på vad man kan göra?

FRÅGA BARNLÄKAREN

• Tis 21 feb 2017 23:49 #1

Hej! Förstår att det är jobbigt. Antar att ni utrett allergier? Äter hon maten hon får? Är hon även kort?

• Ons 22 feb 2017 10:56 #2

Hon har blivit testad för allt och har ingen allergi eller sjukdom. Hon har en knapp i magen där hon får näring via en pump, och bara den näringen är mer än vad ett barn i hennes ålder behöver. Därutöver äter hon jättebra, ber om mer mat vid i princip varje måltid, så jag förstår inte vad som är felet. Jag har ärligt inte jättebra koll på hur lång man "ska" vara i den här åldern, då det är så mycket fokus på hennes vikt, men hon avviker definitivt inte lika mycket som med vikten i alla fall. Hon är runt 80 cm tror jag, så kanske lite kortare än genomsnittet.

• Ons 22 feb 2017 15:59 #3

Ingen som på något sätt har erfarenhet av liknande eller har någon tanke om vad som kan ligga bakom min dotters uteblivna viktuppgång? Det var lättare att ta när hon var mindre och de sa att det skulle ge med sig med tiden. Men nu börjar hon bli så stor och det känns som om det hela börjar gå för långt. De har pratat om att hjärnutvecklingen kan bli lidande om man inte ökar i vikt som man ska. Stämmer det? Hon utvecklas ju precis som hon ska på alla sätt. Har någon något tips på vad man kan göra?

• Tor 23 feb 2017 16:02 #4

Struma??

• Tor 23 feb 2017 16:06 #5

7,5 kg, har du verkligen skrivit rätt?? Tänker på att jag har en 7månaders här hemma som väger 8kg... hur såg hennes vikt ut som bebis?? För mig låter det helt omöjligt! Men har ni kollat henne för struma?? Jag var smal som en sticka som liten och när jag var 13 så fick jag diagnosen struma. Jag gick inte upl i vikt över huvud taget. Vips gick jag upp 15 kg :)

• Anonym (Hmm)
    Visa endast
    Tor 23 feb 2017 16:36 #6

Det låter ju som att tarmarna inte kan ta upp näringen ordentligt, är det utrett med tarmsjukdomar och allergier? Av vilken anledning har barnet knapp?

• Tor 23 feb 2017 16:45 #7

Min son vägde 9 kg som 2-åring och han har alltid varit pytteliten. Dock hade han kunnat vara ännu magrare men 7.5 är verkligen inte mycket.

Hur ser hennes kurva ut över tid? Gick hon upp bra under någon period eller har hon sjunkit markant under en viss tid.

Min son kollades för gluten och sköldkörtelhormon vid 18 månader. Allt var normalt. Utöver det gjordes en koll av dietist där vi fick skriva upp allt han åt i några dagar och det räknades på om han fick i sig nog.

Fram till 2 år tappade han sakta men säkert på viktkurvan. Längdkurvan har varit hyffsat stabil på -2. Från 2 vände det sakta sakta och han är nu som snart 9-åring på typ -2.5 på vikten (ett tag var han helt utanför kurvsystemet). Liten men de har inte hittat några fel och han är ett energiknippe utan dess like.

Håll koll på längdkurvan, för den är en signal på att allt inte står rätt till om den börjar dippa. Storebror som alltid växt bättre är också smal och har en massa allergier. Innan vi fick kontroll på allergierna så dippade han på längdkurvan men sen åt och växte han ikapp igen. Se också till att de tar prover för gluten och sköldkörteln och även funderar i banorna om näringen kanske inte tas upp som den ska.

• Tor 23 feb 2017 20:56 #8
    jjeessiicahh skrev 2017-02-23 16:06:03 följande:

7,5 kg, har du verkligen skrivit rätt?? Tänker på att jag har en 7månaders här hemma som väger 8kg... hur såg hennes vikt ut som bebis?? För mig låter det helt omöjligt! Men har ni kollat henne för struma?? Jag var smal som en sticka som liten och när jag var 13 så fick jag diagnosen struma. Jag gick inte upl i vikt över huvud taget. Vips gick jag upp 15 kg :)

Min äldsta vägde 7 kg vid året å knappt 14 vid 2 år. Storl 74 i kläder och blöjtorr när hon började dagis 14 månader. Så små barn finns men hon va inte mager däremot inte speciellt mycket underhudsfett, hon är fortfarande vid 13 år byggd som ett snöre men väger nu 39 kg, hon kämpar och äter, men det hon har på kroppen är muskler inte ett uns fett.
    Har de tagit blodprov å kollat t3 och t4? Låter som tidigare nämnts struma!
  • Tor 23 feb 2017 21:20 #9

Jag har en tjej på 2 år. Hon är ungefär 90cm lång och väger cirka 12 kilo. Jag tycker det är bra att du reagerar. Spontant känns 7,5kg väldigt lite. Jag hoppas ni får mer hjälp att reda ut vad det kan bero på. Lycka till!

• Tor 23 feb 2017 21:25 #10

7,5 kg stämmer dessvärre. Hon är utredd på alla olika avdelningar på sjukhuset för i princip alla sjukdomar som finns. Hon har inte struma och det är inget fel på hennes tarmar. Hon har knapp för att det enda läkarna kommer på att göra är att trycka i henne kalorier, och den mängden kalorier hon ska få i sig vore omöjligt att få i sig genom att enbart äta.

Hon har inga allergier heller och alla hennes värden på blodprover är bra. De som har stuckit henne har sagt att de aldrig har varit med om så omfattande blodprover, de tog sjukligt många rör blod från hennes lilla hand.

Hon har egentligen bara ökat okej en period i livet, när hon var nyfödd och enbart ammade, men från att hon var ett halvår har kurvan gått mer ner än upp.

På längden har hon hela tiden följt sin kurva.

Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll