• alltidrättförvirrad

    Välja en hundras

    Letar efter en hundras, renrasig eller blandras, och behöver hjälp. Vet vad jag vill ha i en hund, men har inte hittat en ras som passar. Kriterierna är följande:

    - kan bo i en lägenhet

    - kan bo med katter

    - är relativt tyst, inte för högljudd

    - inte för stort aktiveringsbehov

    - medel till stor storlek

    - social och trevlig i de flesta situationer

    - inget dreglande

    - frisk ras med relativt lång livslängd

    - kan hantera att vara hemma själv

    Är inte intresserad av små raser >~15kg. Föredrar inte boxer-liknande eller spaniel-raser. Bor i Småland, har inga barn, är redo att visa hunden vem som bestämmer. Är nog svårt att hitta en ras som passar in på alla önskemål, men en någorlunda passande ras borde finnas. Hjälp mig hitta denna hund snälla ????. Tack på förhand.

  • Svar på tråden Välja en hundras
  • Bibbidi

    Alla hundar har ju olika personligheter så bara för att du tror att det ska funka med en viss ras behöver det ju inte alls göra det. 

    Hur mycket erfarenhet av hundar har du? Har du haft hund förut?

  • Anonym (Suck)

    "Redo att visa hunden vem som bestämmer"... 

  • alltidrättförvirrad

    Nej, såklart kan olika individer skilja sig väldigt mycket inom en ras. Men vill ändå ha en sorts riktlinje för vilken sorts hund man bör välja baserat på hur rasen brukar bete sig.

    Jag har vuxit upp med en eurasier, så jag har viss erfarenhet av att äga hund.

  • alltidrättförvirrad
    Anonym (Suck) skrev 2017-02-22 18:56:13 följande:

    "Redo att visa hunden vem som bestämmer"... 


    Med detta menar jag såklart att jag tycker att det är viktigt att uppfostra en hund så att denna lyder och respekterar dig. Alltså skulle en ras som tenderar att vara lite dominant eller dra fördel en ägare som inte sätter tydliga gränser inte utgöra något problem. Dessa sorters hundar skulle således fortfarande kunna vara aktuella val. Men tack för... din notis.
  • Anonym (mhm)
    alltidrättförvirrad skrev 2017-02-22 19:04:43 följande:
    Med detta menar jag såklart att jag tycker att det är viktigt att uppfostra en hund så att denna lyder och respekterar dig. Alltså skulle en ras som tenderar att vara lite dominant eller dra fördel en ägare som inte sätter tydliga gränser inte utgöra något problem. Dessa sorters hundar skulle således fortfarande kunna vara aktuella val. Men tack för... din notis.
    Hundar försöker inte dominera människor. 
  • Anonym (Suck)

    Har du tänkt aktivera hunden på något sätt? Hur mycket?
    Dina punkter du radar upp ger mig inte någon direkt bild av någon ras.
    - kan bo i en lägenhet - Anser jag de allra flesta raser kan. Det är inte inne hunden aktiveras.

    - kan bo med katter - Samma här, de flesta raser som växer upp med katter hanterar detta. Vissa raser, exempelvis jakthundar som jagar med synen kan ha svårt för lösa katter ute.

    - inte för stort aktiveringsbehov - Menar du fysiskt eller "hjärnaktivering"?

    - kan hantera att vara hemma själv - De flesta raser klarar några timmar själva, det är snarare individer som inte gör detta.

    Pälsvård?

    Det är nog främst aktiveringen för hunden jag behöver veta innan någon ras dyker upp för mig.

  • Dexter dot com

    Hur mycket tid tänker du lägga på hunden, hur löser du hundpassningen, hur ska den aktiveras, vad är syftet med ditt hundägande och hur mycket tid på pälsen är du beredd att lägga?

  • alltidrättförvirrad

    Den aktivering jag tänker mig är en eller ett par promenader om dagen, något/några längre träningspass på helgen och mental träning flera gånger i veckan. Vet inte om detta är specifikt nog.

    Pälsvård har jag inga åsikter om så länge hunden inte behöver klippas.

  • alltidrättförvirrad
    Dexter dot com skrev 2017-02-22 19:53:16 följande:

    Hur mycket tid tänker du lägga på hunden, hur löser du hundpassningen, hur ska den aktiveras, vad är syftet med ditt hundägande och hur mycket tid på pälsen är du beredd att lägga?


    Syftet är att skaffa en sällskapshund och familjemedlem. Jag tänker mig att hunden ska få följa med dit det är möjligt och spendera så mycket tid med mig som möjligt. Aktivering har jag redan nämnt. Värt att säga är att jag bara vill ha lite förslag på hundraser, inte bedöma om jag kan ta hand om en hund eller ej (vilket redan är genomtänkt).
  • Lena

    Välj inte en jaktras utan någon sällskapshund då jaktraser behöver mer aktivering. Dvärgtax kanske? (Ej övriga tax-raser)

Svar på tråden Välja en hundras