• gnipökåms

    Skriva en bakbok?

    Hej, jag går just nu bageriutbildning på gymnasiet och en liten dröm jag har fått är att skriva en egen bakbok, dock så vet jag inte riktigt om vad, det finns ju nästan om allting nu. Jag har en tanke om att göra en bok om bullar, typ med olika fyllningar och degar. Vad tycker ni saknas för receptböcker när det kommer till bakning? sen så undrar jag om nån vet hur man går till väga, ska jag ha alla recept och bilder färdigt som jag sen skickar in till ett bokförlag eller skickar jag in idéer och hoppas att någon ska nappa på det?

  • Svar på tråden Skriva en bakbok?
  • Fula firren

    Man kan trycka själv, print on demand, då slipper du deala med ett förlag. Nackdelen är att du då måste ordna korrektur, layout osv själv. Och betala ur egen ficka.

    Öva dig redan nu! Gör små recepthäften till kompisar och släktingar. På studieförbunden (tex ABF, Sensus, Studieförbundet vuxenskolan och Studiefrämjandet) finns ofta kvällskurser i bildredigering, layout, fotografi och att skriva.

    Men som du skriver finns det massor av receptböcker. Det är en skittuff marknad.

  • Carambolan

    Jag har flera gånger önskat att jag hade en kokbok där alla recept har måttangivelser för portionsform, vanlig form och långpanna. Så himla ofta som jag till exempel tänkt att jag ska baka min favoritkladdkaka men behöver göra den för 20 personer istället för 8 och måste sitta och fundera på hur väl receptet tål att skalas upp och hur det sedan påverkar tid i ugnen etc. Bonus vore om den också hade rekommendationer för hur man anpassar recept och tillagningstider för att baka kakorna till "bake off"-bakverk att ha i frysen.

  • Rödtjärnens Anna

    Kolla trender och välj ut något som du tror kommer bli en trend inom något ett år. Tror det blir din chans till att ge ut en bok på ett förlag.

    Utan att vara expert så kanske bröd som bakas med grönsaker och rotfrukter vore något? Det är ju en stor hälsotrendmed vegomat, så varför inte satsa på något sånt?

    Själv bakar jag ofta med morötter, men skulle önska fler roliga recept på matbröd.

Svar på tråden Skriva en bakbok?