• Farfallos

    Snälla alla, svara...

    ...på min fråga om att svara i telefon.

    Skulle vara intressant att veta hur ni gör när det ringer från ett nummer som ni inte kan identifiera eller inte känner igen. Svarar ni då?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-02-22 22:51
    Det jag menar med alternativ 2 är att man inte svarar på VISSA NR av någon anledning.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Snälla alla, svara...
  • lövet2

    Jag svarar på alla nummer om jag har tid. Annars svarar jag inte.


    30/1 -17 Antal besök: 87000
  • lilly

    Jag har struntat i att svara ibland när jag ser att det är typiska telefonförsäljarnummer (eftersom jag vet att jag själv inte varit i kontakt med något företag). Dock gjorde jag ett misstag en gång när ett nummer konstant ringde och jag aldrig svarade. Visade sig att det var från mitt försäkringsbolag som ville betala ut ersättning för min stulna cykel :p. Om jag inte har något bättre för mig och jag känner för det så brukar jag svara på de samtalen med. Oftast går de fort sen är de över så slipper man dem.

  • Aniiee

    Jag svarar inte ens ("ovillkorat") på nummer jag känner igen, så.... röstade på 1.


    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • JakobK

    Svarar aldrig på nummer jag inte känner igen. Kollar på nätet efteråt vems nummer det är, och sen ringer upp ifall det inte var en telefonförsäljare.

  • Carambolan

    Jag brukar oftast bara svara på okända nummer om jag vet att jag väntar ett samtal. Annars slår jag upp numret på nätet och ringer tillbaka. Allt som är telefonförsäljare lägger jag till i blockeringslistan.

  • Mandel

    Elaka jag har som sport att träta med telefonförsäljare så jag svarar för att få utlopp för dagens uppbyggda aggressioner

    Sist förklarade jag för killen att det dummaste man som telefonförsäljare kan fråga okända människor som man ringer till är hur de mår.
    Jag förklarade att vi har diskuterat detta på jobbet och alla vara eniga om att den frågan vill man inte ha.
    Då blev han sur och försökte hävda sig genom att påtala att han minsann alltid ställde den frågan och han var bästa säljaren på kontoret. 

    Ringer det något kreditinstitut brukar jag lugnt förklara att jag inte har några lån utan bara tillgångar och självklart kan jag låna ut mina pengar till dem, men eftersom jag är rädd om pengarna så tar jag en tämligen hög ränta för besväret.

    Ibland brukar jag säga att  det är trevligt att de ringer och vill köpa de varor vi säljer, men att vi inte säljer mindre kvantiteter än full lastbil med släp vilket blir 36 ton så jag behöver en leveransadress och inte en box-adress som jag kan uppge för chauffören som kör ut grejorna.

    Tror dock att det var EON som jag tröttnade på och mailade dem att om de inte slutade ringa mig efter att ha ringt 1-2 gånger i månaden i ett halvår trots nej, så skulle jag anmäla dem för trakasserier. 
    Då slutade de helt plötsligt att ringa!!!


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Kjell2

    Svara på allt, dock inte alltid. Tack vare mitt föreningsliv är det många som ringer mig.

  • Stårschan
    JakobK skrev 2017-02-22 23:10:03 följande:

    Svarar aldrig på nummer jag inte känner igen. Kollar på nätet efteråt vems nummer det är, och sen ringer upp ifall det inte var en telefonförsäljare.


    Jag gör precis likadant. Enda undantaget är om numret ser ut att vara kommunalt, för då kan det vara skolan som ringer.

    Ibland ångrar jag att jag inte svarade.
  • Mascaraklumpar

    Jag har Nix och fyller aldrig i mitt telefonnummer i formulär till företag (istället uppger jag hemnumret till en viss vd för ett telemarketingföretag som plågade mig förut) så jag får i princip aldrig samtal från försäljare. När det är ett nummer jag inte känner igen är det oftast något viktigt, och står det inget nummer alls brukar det vara släktingar i utlandet som ringer.

  • Farfallos
    Mandel skrev 2017-02-23 08:03:20 följande:
    Elaka jag har som sport att träta med telefonförsäljare så jag svarar för att få utlopp för dagens uppbyggda aggressioner smile2.gif

    Sist förklarade jag för killen att det dummaste man som telefonförsäljare kan fråga okända människor som man ringer till är hur de mår.
    Jag förklarade att vi har diskuterat detta på jobbet och alla vara eniga om att den frågan vill man inte ha.
    Då blev han sur och försökte hävda sig genom att påtala att han minsann alltid ställde den frågan och han var bästa säljaren på kontoret. 

    Ringer det något kreditinstitut brukar jag lugnt förklara att jag inte har några lån utan bara tillgångar och självklart kan jag låna ut mina pengar till dem, men eftersom jag är rädd om pengarna så tar jag en tämligen hög ränta för besväret.

    Ibland brukar jag säga att  det är trevligt att de ringer och vill köpa de varor vi säljer, men att vi inte säljer mindre kvantiteter än full lastbil med släp vilket blir 36 ton så jag behöver en leveransadress och inte en box-adress som jag kan uppge för chauffören som kör ut grejorna.

    Tror dock att det var EON som jag tröttnade på och mailade dem att om de inte slutade ringa mig efter att ha ringt 1-2 gånger i månaden i ett halvår trots nej, så skulle jag anmäla dem för trakasserier. 
    Då slutade de helt plötsligt att ringa!!!
    Jag gjorde något liknande till Telenor, där jag har varit kund sedan 1994 då det hette europolitan. De eller deras partner ringde mig säkert en gång i månaden för att erbjuda extra tjänster och att binda något abonnemang och få något på köpet. Sa flera gånger till att jag inte ville bli störd, men det var först när jag ringde till HK och lovade byta leverantör som de taggade ner. Nu har de inte ringt på ett år tror jag.
Svar på tråden Snälla alla, svara...