• Äldre 23 Feb 01:53
    8052 visningar
    7 svar
    -2
    7
    8052

    Uppgift i Företagsekonomi 1

    Hejsan.


    Jag har en uppgift jag skulle önska någon snäll varelse kan hjälpa mig med:


    Max är en idrottsintresserad kille som fått en idé om att starta ett friskvårdcentrum för överviktiga pojkar i åldern 15-23 år. Under det första året räknar han med att sälja träningskort för 360 000 kr. Försäljningen är jämt fördelad över årets månader. Själv ska han satsa 110 000 kr (lån från släkting) och han räknar med att få ett banklån på 50 000 kr till 6% ränta. Lånet ska inte amorteras under första året men han ska betala ränta varje månad.


    Företagets driftskostnader räknar han med ska bli 12 000 kr per månad eftersom han har fått hyra lokalen mycket billigt. Han räknar med att göra privatuttag på 9 000 kr per månad. För att klara av både bokning och kunderna räknar han med att han måste anställa en person på deltid. Lönen för denna person uppgår till 4 000 kr per månad. Skatteavdrag görs med 30%. Skatt och arbetsgivaravgifter (34% på lönen) betalas månaden efter utbetalningen till Skatteverket. Han får en del träningsutrustning levererad till sin lokal under januari månad och denna ska betalas i slutet av februari. Totalt köper han in träningsutrustning för 120 000 kr. Han räknar med att utrustningen kan användas under 5 år. För att få kunderna att uppmärksamma verksamheten gör att han ett utskick av direktadresserad reklam till pojkar i åldern 12-23 år som bor i staden.


    Utskicket kostar 20 000 kr och betalas i februari. Han sätter därefter in en annons i ortens dagstidning en gång per månad med början i februari. Annonsen som betalas månaden efter publiceringen kostar 2 000 kr per införande.


    1) Upprätta en resultatbudget för årets sex första månader


    2) Upprätta en likviditetsbudget för årets tre första månader


     


    /Natalie

  • Svar på tråden Uppgift i Företagsekonomi 1
  • Äldre 23 Feb 04:48
    #1
  • Caramb­olan
    Äldre 23 Feb 06:39
    #2

    Vad behöver du hjälp med? Ta det lugnt och gör en lista över alla inkomster och utgifter i texten så att du får bra överblick. Du kan till exempel göra ett excelblad där du har alla budgetposter på ena ledden och sedan en kolumn per månad. Ta en i taget rakt av bara så missar du inget. När du är klar med det kan du gruppera dem i områden, till exempel slå ihop utskicket och annonserna i "marknadsföring".

    Efter att du har den budgeten klar för dig borde likviditetsbudgeten falla på plats automatiskt.

    Gör ett försök och skriv sedan igen om det är nåt särskilt du behöver hjälp med :)

  • Äldre 24 Feb 00:28
    #3

    Tack så mycket för första pushen. ska verkligen göra mitt bästa. en första fråga är nu. har börjat att göra resulatbudgeten. Jag undrar dock när jag vid den här uppgiften ska skriva med lönekostanden för anställda. ska jag dra av skatten på denna uppiften? Står ju såhär i uppgiften: 

    "För att klara av både bokning och kunderna räknar han med att han måste anställa en person på deltid. Lönen för denna person uppgår till 4 000 kr per månad. Skatteavdrag görs med 30%. Skatt och arbetsgivaravgifter (34% på lönen) betalas månaden efter utbetalningen till Skatteverket."

    Eftersom jag ska göra en resultatbudget på 6 månader så blir ju lönen 24 000 kr på 6 månader. antar att detta är innan skatt då. men sen i resultatbudgeten ska jag göra skatteavdrag 
    och arbetsgivaravgifter på totala 34%. är det jag ska skrivai resultatbudgeten. och eftersom skatten till skatteverket betalas varannan månad är då svaret: 


    månad 1 4000


    månad 2 2600


    månad 3 4000


    månad 4 2600


    månad 5 4000


    månad 6 2600

    Totalt: 19800kr.

    Så är det 19 800kr jag ska skriva på lönekostnader?

    /Natalie

  • Caramb­olan
    Äldre 24 Feb 00:45
    #4

    Det är lite otydligt formulerat tycker jag, men jag gissar precis som du att 4000 kr är personens lön före skatt. Du ska alltså inte dra av ytterligare skatt på det (30% dras från de 4000) men däremot lägga på 34% arbetsgivaravgifter. Totalt 5360 kr per månad alltså.

    Skatt och arbetsgivaravgifter betalas inte varannan månad. Det gör man varje månad, men i det här fallet sker det månaden efter löneutbetalning. Alltså inte i januari men varje månad från februari.

  • Äldre 24 Feb 19:01
    #5

    Jaha nu förstår jag lite bättre. då tar jag ej med skatten på detta och arbetsgivaravgiften skulle betalas varje månad? då är 19800kr som jag sa tidigare fel. blir det då istället 5360*6: 32 160kr som jag skriver i lönekostanden?

    sen har jag en annan fråga..vad är avskrivningar från något? googlade ordet men förstår fortfarande inte. har googlat på några resultatbudgetar på google och då finns oftast avskrvning med i de. vad är detta för något med enklare ord?

    tack så jätte mycket i förhand.

  • Äldre 25 Feb 00:50
    #6

    Har nu försökt gjort klart första uppgiften då man ska göra en resultat budget.
    kan någon komma med synpunkter åsikter rätta mig

  • Äldre 1 Mar 19:22
    #7

    Hej! Är på samma uppgift och vill bara kolla lite hur du gjorde? Har börjat men känner att det inte blir rätt. Hoppas du kan hjälpa mig :)

Svar på tråden Uppgift i Företagsekonomi 1