• Anonym (Kaffedraken)

    Besiktning när besiktningsporotokoll finns? Hur gör man?

    Hej!

    Bor nu i lägenhet med letar hus/radhus. På alla hus tycks det har gjorts en besiktning innan visningen där ev fel framkommit.

    Bör jag göra en egen besiktning innan jag skriver på något? Jag menar det är ju redan gjort? Har ni någon uppfattning vad det kostar? Är det brukligt att skriva in i avtalet att man kan hoppa av efter besiktningen oavsett vad den visar? (Jag menar vad som är "särskilt skäl" osv lär det väl lätt kunna bli en tvist av)

    Dels gärna med er av era erfarenheter.

  • Svar på tråden Besiktning när besiktningsporotokoll finns? Hur gör man?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag skulle aldrig våga lita på en besiktning som säljaren gjort, utan absolut göra min egen. Det brukar kosta ca 10.000kr om man vill ha en ordentlig.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hade också gjort en egen besiktning. Tror Anticimex tog 17.000 för en besiktning nu när min kompis besiktade

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vanligtvis gör man ju det på hus man köper och betalar handpenning på. Man utformar då kontraktet så att man har rätt att backa från affären om ens egen besiktning pekar på nåt allvarligt. Det kan ju i vissa fall vara väl investerade pengar.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack för svar. Kan inte komma ifrån att om nu Anticimex gjort en besiktning och de ska väl vara opartiska och ur deras synvinkel är det ju snarare en nackdel att "missa" saker. Om då motsvarande firma gör samma sak så är ju risken att de hittar nåt allvarligare nästan obefintlig? Eller? Känns som 10-17000 kronor i sjön. Även om det i sammanhanget är småpengar.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Trådskaparen46i1iqiw skrev 2017-02-23 21:54:38 följande:

    Tack för svar. Kan inte komma ifrån att om nu Anticimex gjort en besiktning och de ska väl vara opartiska och ur deras synvinkel är det ju snarare en nackdel att "missa" saker. Om då motsvarande firma gör samma sak så är ju risken att de hittar nåt allvarligare nästan obefintlig? Eller? Känns som 10-17000 kronor i sjön. Även om det i sammanhanget är småpengar.


    Det finns ju olika nivåer på besiktningen. T.ex. så är ofta de som är gjorda av säljaren utan ordentlig fuktmätning. Plus att det är väldigt givande att vara med besiktningsmannen så man kan ställa frågor under tiden.

    Men du gör såklart som du vill :)
  • Anonym (Kaffedraken)
    Trådskaparen46i1iqiw skrev 2017-02-23 21:54:38 följande:

    Tack för svar. Kan inte komma ifrån att om nu Anticimex gjort en besiktning och de ska väl vara opartiska och ur deras synvinkel är det ju snarare en nackdel att "missa" saker. Om då motsvarande firma gör samma sak så är ju risken att de hittar nåt allvarligare nästan obefintlig? Eller? Känns som 10-17000 kronor i sjön. Även om det i sammanhanget är småpengar.


    Inte för att vara sån och det kan vara långsökt men du vet ju inte om Kalle som säljer huset känner Pelle som har besiktigat det. Och kanske så har gjort en glädjebesiktning. Så tänker i alla fall jag.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Gör en egen besiktning är mitt råd. När vi köpte hus var det besiktat men den vi anlitade hittade några fel som inte tagits upp i det första besiktningsprotokollet. Väl investerade pengar!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Besiktningen och den försäkring som ingår med den gäller enbart den som har betalat för den, dvs säljarens besiktning är för säljaren. Skulle set efter köpet upptäckas dolda fel uppkomma på sådant som borde upptäckts vid besiktningen så hamnar det på köparens ansvar och man har därmed inte besiktigat huset fullt ut. Så min rekommendation är att alltid anlita en egen besiktning. Jag vet flera som gjort egna besiktningar på redan besiktigade hus och på så vis kunnat både hoppa av köpet men även få rejäl rabatt på huset.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Det är dock inte köparens marknad. Vill man ställa villkor vid budgivningen (att ha egen besiktning) så måste man uppge det då man lägger budet. Har sett säljare som inte önskat lång utdragen affär med potentiellt krånglande köpare och som därför sålt till de som inte haft särskilda villkor. Det var så vi fick köpa vårt drömhus. Vi vann nämligen inte budgivningen.

    Vi gick igenom säljarens besiktningsprotokoll i huset med deras besiktningsman och fick ett eget ex utställt till oss. Vi ångrar oss inte. Att köpa hus (modell äldre) innebär alltid risk för fel och brister. Nu köpte vi iofs ett stabilt hus.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag skulle absolut gjort egen. Det gjorde vi när vi köpte.

    Vi hade någon som var mycket noggrann och dessutom var det mycket lärofyllt att gå runt med honom, då han tipsade om olika småsaker. Alltså inte direkta fel, utan kom med olika tips hur man kunde få bästa resultat med värmen och ventilation osv.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vi gick igenom säljarens besiktningsprotokoll med besiktningsmannen (Anticimex) och lät oss nöja med det.


    42.
Svar på tråden Besiktning när besiktningsporotokoll finns? Hur gör man?