• Mikaelayasar

    Jordnötssmör till 1åring?

    Hej!
    Jag undrar om man kan ge sitt barn runt året jordnötssmör? Min granne reagerade väldigt starkt då jag sa att min ettåring hade fått smaka lite jordnötssmör. Hon sa att man måste vänta till barnet fyllt 4-5år. Hur har ni gjort/gör?
  • Svar på tråden Jordnötssmör till 1åring?
  • MTL

    Frågade du varför hon menade att barnet ska vänta tills det är 4-5 år? Har aldrig hört något sådant tidigare och har väldigt svårt att tro på det. Nu äter vi inte jordnötssmör här hemma, men mina barn har fått smaka på typ allt vi äter här hemma i den åldern :)

  • Maddi

    Angående jordnötter så är de rekommenderat att vänta tills dom är äldre och kan säga själv hur dom mår efter att dom ätit jordnötter då det kan för vissa vara livshotande.

  • Guldbarb

    Finns olika rön pga allergi. Äldre råd har varit att vänta ett antal år för att undvika reaktion, nu för tiden rekommenderas oftast att ge lite men tidigt för att det ska förhindra allergi. Har du gett och det inte blivit någon reaktion skulle jag fortsätta ge (vilket jag redan gör med min son :)) grejen med just nötter och jordnötter är ju att reaktionen kan bli kraftig om barnet är allergisk.

  • modsey

    Om ni inte har kända allergier nära i släkten säger man tvärtom mot äldre råd att det är bra att ge barnen det.

    Däremot ska man inte ge så små barn hela jordnötter. Men detta pga kvävningsrisken

  • Anonym (A)

    Rådet är att inte ge små barn jordnötter pga risken att sätta i halsen, har inget med allergi att göra, man kan va allergisk mot allt så det känns rätt ologiskt att tänka så. Min son fick smaka jordnötssmör redan innan året (fingertoppssmaka). Känns som att kroppen skulle reagera starkare som 4-5 åring på något den aldrig utsatts för innan. Sunt förnuft och lite logiskt tänkande kommer man långt med ;) Så länge man är uppmärksam när de smakar något nytt är det nog ingen fara, någon gång upptäcks ju allergier och bättre är väl då under full uppsikt av förälder.

  • Anonym (Mamma)

    Fick rådet att ge vår son jordnötter så tidigt som möjligt helst innan 6månader av vår allergi läkare, tydligen nya riktlinjer.

    Han käkade jordnötssmör sen ca 10mån, älskar det och jag förstår honom ;)

  • Mascaraklumpar

    Det finns för lite vetenskapligt underlag för att man ska gå ut med några rekommendationer om detta, man ska man gå på det som den senaste forskningen tyder på så ska man introducera jordnötter (dock inte hela nötter pga kvävningsrisken!) tidigt och fortsätta ge små mängder tre gånger per vecka. Med ägg, mjölk, fisk och annan mat som många är allergiska mot vet man inte alls hur det ska introduceras. Intuitivt känns det förstås som att om man ska ge jordnötter tidigt så ska man även ge dessa saker tidigt, men det finns inga studier som visar om det faktiskt är så.

    Det finns tydligen även ny forskning som visar att hudkontakt med födoämnen kan ge upphov till allergier, så själv brukar jag för säkerhets skull tvätta händerna innan jag tar i mitt barn när jag har ätit jordnötter.

  • Glinda från Oz

    Det finns inget som hindrar att man ger jordnötssmör till en ettåring eller tidigare heller. Folk tycker så underliga saker.

  • Glinda från Oz
    Maddi skrev 2017-02-23 16:05:49 följande:

    Angående jordnötter så är de rekommenderat att vänta tills dom är äldre och kan säga själv hur dom mår efter att dom ätit jordnötter då det kan för vissa vara livshotande.


    Fast man kan ju inte utgå från att barnet är allergiskt, isåfall kan man inte ge mjölk heller t.ex. Får barnet svårt att andas lär man märka det.
  • Maddi
    Glinda från Oz skrev 2017-02-24 01:05:35 följande:
    Fast man kan ju inte utgå från att barnet är allergiskt, isåfall kan man inte ge mjölk heller t.ex. Får barnet svårt att andas lär man märka det.
    iallafall förut så var de därför man inte skulle ge de. T ex mjölk dör man inte av
  • ostpaj

    Min 7-månaders får smaka ett par skedar gröt med jordnötssmör av mig. Bra proteinkälla och mycket bra fetter :)

  • Glinda från Oz
    Maddi skrev 2017-02-24 06:06:27 följande:

    iallafall förut så var de därför man inte skulle ge de. T ex mjölk dör man inte av


    Man kan absolut dö av mjölkallergi om den är tillräckligt allvarlig. Förövrigt kan en 5- åring också dö av nötallergi, nötter blir inte säkrare att äta ur allergisynpunkt bara för att man blir äldre och det är inte en majoritet som är allergisk mot nötter.
  • elyse

    Jag lovar dig att minst hälften av alla ettåringar i USA regelbundet äter jordnötssmör! Vad man ger och inte ger sina små är en kulturfråga. Man ska väl bara vara lite uppmärksam när det gäller mat som kan vara starka allergener; hassel/jordnöt, jordgubbar, baljväxter...

  • Carabellis kusp
    Mascaraklumpar skrev 2017-02-24 00:55:43 följande:

    Det finns för lite vetenskapligt underlag för att man ska gå ut med några rekommendationer om detta, man ska man gå på det som den senaste forskningen tyder på så ska man introducera jordnötter (dock inte hela nötter pga kvävningsrisken!) tidigt och fortsätta ge små mängder tre gånger per vecka. Med ägg, mjölk, fisk och annan mat som många är allergiska mot vet man inte alls hur det ska introduceras. Intuitivt känns det förstås som att om man ska ge jordnötter tidigt så ska man även ge dessa saker tidigt, men det finns inga studier som visar om det faktiskt är så.

    Det finns tydligen även ny forskning som visar att hudkontakt med födoämnen kan ge upphov till allergier, så själv brukar jag för säkerhets skull tvätta händerna innan jag tar i mitt barn när jag har ätit jordnötter.


    www.dagensmedicin.se/artiklar/2017/01/13/amerikanska-lakare-sma-barn-bor-fa-jordnotter/

    Finns en stor och välgjord studie som styrker att barn med risk för allergi ska inteoduceras tidigt.
  • Mascaraklumpar
    Carabellis kusp skrev 2017-02-24 20:33:26 följande:

    www.dagensmedicin.se/artiklar/2017/01/13/amerikanska-lakare-sma-barn-bor-fa-jordnotter/

    Finns en stor och välgjord studie som styrker att barn med risk för allergi ska inteoduceras tidigt.


    Ja, det var den jag syftade på. Problemet med den är väl just att den är gjord på barn med ärftlighet för jordnötsallergi (där man dessutom undersökt varje barn med prover innan för att utesluta att de redan har antikroppar mot jordnötter). Att samma sak gäller för barn utan ökad risk vet vi ju egentligen inte och jag tror slv kommer att vänta med att ändra rekommendationerna tills det är helt klarlagt.
Svar på tråden Jordnötssmör till 1åring?