• Tihi

    Hur mycket kläder köper du per säsong?

    Förutsätt att frågan varken riktar sig till fattiga eller rika, modeslavar eller modeoffer utan en helt vanlig Svensson med en "normalstor" garderob. Hur mycket nya kläder per säsong är lagom att köpa? Dom flesta har ju säkert tillräckligt för att klara sig om man vill och måste men om man aspirerar på att byta ut eller lägga till åtminstone några plagg varje säsong hur många är då lagom? Vilken devis lever du efter när det gäller nytt och gammalt, kasta eller spara? Ungefär hur många av varje tycker du är lagom att ha av skjortor, tröjor, tjocktröjor, jeans, finbyxor, kjolar och klänningar etc?

  • Svar på tråden Hur mycket kläder köper du per säsong?
  • Tihi
    Monchichier skrev 2017-02-23 20:41:41 följande:
    Jag skulle vilja hävda att det har mycket att göra med vad man jobbar med
    Det kan du ju ha rätt i förstås. Vill du utveckla hur du tänker där?
  • Monchichier
    Tihi skrev 2017-02-23 20:42:39 följande:

    Det kan du ju ha rätt i förstås. Vill du utveckla hur du tänker där?


    En receptionist som får sina arbetskläder av sin arbetsgivare behöver inte alls lika mycket kläder som tex en affärsjurist som alltid måste se dyr och professionell ut på arbetet. Dvs den personen kommer inte undan med att komma med en urtvättad collagetröja till kontoret, eller samma skrynkliga kavaj fem dar i rad
  • Tihi
    Monchichier skrev 2017-02-23 20:47:36 följande:
    En receptionist som får sina arbetskläder av sin arbetsgivare behöver inte alls lika mycket kläder som tex en affärsjurist som alltid måste se dyr och professionell ut på arbetet. Dvs den personen kommer inte undan med att komma med en urtvättad collagetröja till kontoret, eller samma skrynkliga kavaj fem dar i rad
    Sant. Så vi tar för enkelhetens skull en person som alltid behöver vara hel och ren och "vardagssnygg" men inte kliver runt i maktens korridorer varje dag i en Gucci dräkt med tillhörande Birkin.
  • Monchichier
    Tihi skrev 2017-02-23 20:53:31 följande:

    Sant. Så vi tar för enkelhetens skull en person som alltid behöver vara hel och ren och "vardagssnygg" men inte kliver runt i maktens korridorer varje dag i en Gucci dräkt med tillhörande Birkin.


    Det beror på hur ofta man har möjlighet att vädra/tvätta kläderna. Jag tycker att man inte ska ha samma kläder på sig två dar i rad, men bara underkläder behöver tvättas efter en användning, resten behöver bara vädras för att kunna användas efter några dagar. För en del räcker två par byxor, medan andra behöver femton par.
  • Carambolan

    För mig är det "en in - en ut" som gäller så jag handlar mest när jag behöver byta ut något trasigt. Det är extremt sällan som jag går och dräller i affärer för att spontanhandla utan jag letar alltid efter ett plagg för att fylla ett på förhand känt behov. Kör på kapselgarderob per säsong, så jag har inte så många plagg i garderoben åt gången.

  • Aniiee

    Ytterst lite. Med undantag för de senaste två åren, då jag varit tvungen att köpa ganska mycket nytt, så köper jag inte ens 5 plagg om året, vill jag nog säga.


    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • blomman 2

    Jag är väldigt intresserad av mode och kläder och gillar att uppdatera min garderob. Innan jag fick barn handlade jag nya kläder varje månad,hade verkligen mer kläder än vad jag behövde. Sedan kom barnet och kroppen förändrades...inte lika kul att handla kläder längre...sedan kom stress mornarna med allt vad det innebär med småbarn och jag hade klädångest varje morgon! Sedan bara beslöt jag en dag att NU ska jag skaffa mig arbetskläder som jag bara ska ha till och från jobbet,tre par byxor och några matchande toppar efter årstid. Arbetar på förskola. Så befriande! Och andra har tagit efter! Numera köper jag bara nya kläder till speciella tillfällen ( och lite dyrare) och när jobbgarderoben behöver uppdateras.

  • elyse

    Det blir kanske tio plagg per säsong. Till mitt barn runt 15 nya plagg.

    Jag är förskollärare och vill ha färgglada och fina plagg på jobbet.

  • Stårschan

    Det beror rätt mycket på hur modet är. De år som jag känner att modet är i min stil så köper jag på mig betydligt mer än de "fula" åren. Och vissa år har sommarkläderna krympt i garderoben mer än andra år. Jättesvårt at säga hur många plagg det blir per normalsäsong.

Svar på tråden Hur mycket kläder köper du per säsong?