• Anonym (Lilly­)
    Äldre 23 Feb 22:02
    28362 visningar
    92 svar
    92
    28362

    Bråk om bebisens namn, känner mig sårad

    Hej!

    Jag är gravid i vecka 25 med en liten flicka vilket såklart är otroligt kul och spännande! Jag och min kille märkte dock väldigt tidigt att vi har helt olika smak på namn vilket bara har eskalerat under graviditetens gång. Han kan endast tänka sig ett namn som slutar på E medan alla mina favoritnamn slutar på A vilket såklart gör det nästan omöjligt att enas även om jag är öppen för flesta typen av namn.

    Hans favoritnamn är Charlotte, som han tjatat om redan innan vi blev gravida vilket jag varit ärlig med att jag inte kan tänka mig då det inte faller mig i smaken, och inte passar bra med efternamnet. Han har ändå fortsatt och fortsatt att tjata om detta namn dag ut och dag in vilket ledde till att jag lovade honom att tänka över det namnet och försöka att benämna bebisen i magen som Charlotte under en längre period, men nej jag kan verkligen inte tänka mig det som tilltalsnamn men är ändå okej med att använda det som ett av mellannamnen.

    Förra helgen var vi ute tillsammans och åt och drack drinkar med hans bästavänn som vi kan kalla X och även tvä gemensamma kompisar till oss. Han har varit öppen med X om att det går sisådär på namnfronten och att det är tomt just nu. Mot slutet av kvällen började vi prata om namn och jag märkte från början att de två teamade upp sig mot mig vilket var en aning störande men de är ju ändå bästavänner. X gillar också namnet Charlotte och började tjata om att jag borde ge med mig och inse hur fint det är med en tjatig ton (han hade druckit lite också men var absolut inte full) svarade bara i lugn ton att jag helt enkelt inte gillade namnet. Istället för att gå vidare till något annat började X då väldigt högt och med en hånande ton säga hur fula mina nann var och hur jag kommer göra att ett barn blir mobbat i skolan framöver och behöver leva med ett knäppt namn :( min kille började skratta hysteriskt som att X just hade sagt världens roligaste skämt och våra andra kompisar skrattade med lite lätt.

    Tyckte det hela var skämmigt för mig och hade redan haft en tuff dag och med med massa graviditetshormoner som spökar så blev jag riktigt ledsen och ursäktade mig och sprang till toaletten för att samla mig. Skyllde sedan på huvudvärk och åkte hem tidigare för att få komma bort. Jag trodde min kille skulle fatta att jag var ledsen men han messade inte en enda gång under kvällen för att fråga hur det var. Även fast jag står för de namnen jag gillar så sårade det faktist lite och fick mig att ifrågasätta mina val. de namnen jag har som favoriter och han syfta på är Viola, Mila och Molly. Har tänkt på det här hela dagen och nu kvällen så tänkte att det skulle vara skönt att skriva av mig och höra era idéer och åsikter om vår "situation".

  • Svar på tråden Bråk om bebisens namn, känner mig sårad
  • Anonym (a)
    Äldre 23 Feb 22:08
    #1

    Jag tror du får berätta för din kille att det där inte var okej SAMT att du inte kommer gå med på ett namn som inte känns bra för dig.

    Tycker ni båda får leta nya namn om ni inte gillar varandras som är uppe nu, finns liksom inget annat sätt.

  • Anonym (a!)
    Äldre 23 Feb 22:12
    #2

    Dålig stil! Väldigt. Och noll inkännande.

    Namn som slutar på e låter ofta hårda tycker jag. Inkl mitt eget :(...Charlotte låter hårt och lite snorkigt och väldigt tantigt. Försök kolla medelåldern på det namnet.

    Jag gillar också många namn som slutar på a. Kanske inte just dina favoriter, men Amanda t ex. Och Aurora om man nu vågar det (jag är en namnfegis).

    Kan ni inte kompromissa lite då?

    Amèlie och Elvira har t ex både a och e i 'ändarna' :)

  • elyse
    Äldre 23 Feb 22:14
    #3

    Har ni gjort klassikern att sitta med almanackan?

    Han verkar ju gilla mer klassiska och feminina namn medan namnen du gillar är mer vanliga för generationen som föds just nu.

  • Anonym (am)
    Äldre 23 Feb 22:15
    #4

    stört omoget av din kille, men sen tror jag ni båda gör bäst i att kliva ner från era "höga hästar" och skrota alla era tidigare namnförslag och försöka börja på ny kula helt enkelt. Om någon av er ger med sig för ett namn ni eg inte gillar kommer det nog gnaga i många år och kanske också att det kommer upp när ni grälar om nåt annat. Inte värt det, det finns så många andra fina namn ni kan ta

  • Äldre 23 Feb 22:17
    #5

    Vi fick välja ett namn vardera som andra/tredjenamn och sen var vi tvungna att komma överens om tilltalsnamnet.

    Så får båda lite som de vill.


    Silence is golden. Duct tape is silver. /unknown
  • Äldre 23 Feb 22:22
    #6

    Ja alltså kommer man inte överens så får man kompromissa. Vår yngsta heter ett namn som ingen av oss eg ville men var det enda som vi båda ö h t kunde tänka oss. Snart fyller hon 7 men jag kan ff känna att jag inte är helt överens med namnet men ändå otroligt mycket bättre än alla andra förslag mannen kom med (det hade kunnat vara Charlotte, det var den typen av namn han föreslog. Onödigt långa och omoderna)

    Nellie
    Amelie (som även var som förslag ovan)
    Ellie
    Julie

    Är ju några namn som slutar på e som barn ändå heter numera. Dock tycker jag gott han kan klämma ur sig en riktigt djäkla bra motivering till varför det promt ska vara e på slutet

  • Anonym (Kerst­in)
    Äldre 23 Feb 22:27
    #7

    Men angående mobbningsrisken så är det värre att ha ett namn som är från föräldrarnas generation. Jag heter Kerstin och det var bara tanter som hette det när jag växte upp. Det kommer bli samma för någon som blir döpt till Charlotte idag. Vill din man ha ett namn som er dotter inte blir retad för så får ni kolla på namn som är populära idag.

    Och jag håller med om att man inte beter sig som han gjorde, man ska vara lojal mot sin partner och det är aldrig ok att skratta ÅT någon.

  • elyse
    Äldre 23 Feb 22:54
    #8

    Charlotte är för övrigt ett av de mest populära namnen att ge nyfödda flickor i engelskspråkiga länder. Ligger till och med på första plats i Australien.

  • Anonym (Lilly­) Trådstartaren
    Äldre 23 Feb 22:57
    #9
    Anonym (a!) skrev 2017-02-23 22:12:18 följande:

    Dålig stil! Väldigt. Och noll inkännande.

    Namn som slutar på e låter ofta hårda tycker jag. Inkl mitt eget :(...Charlotte låter hårt och lite snorkigt och väldigt tantigt. Försök kolla medelåldern på det namnet.

    Jag gillar också många namn som slutar på a. Kanske inte just dina favoriter, men Amanda t ex. Och Aurora om man nu vågar det (jag är en namnfegis).

    Kan ni inte kompromissa lite då?

    Amèlie och Elvira har t ex både a och e i 'ändarna' :)


    Jo jag håller med att det låter just hårt!

    Både Elvira och Aurora är ju väldigt fina får se om de skulle vara något för honom också
  • Anonym (Lilly­) Trådstartaren
    Äldre 23 Feb 23:00
    #10
    Anonym (Kerstin) skrev 2017-02-23 22:27:37 följande:

    Men angående mobbningsrisken så är det värre att ha ett namn som är från föräldrarnas generation. Jag heter Kerstin och det var bara tanter som hette det när jag växte upp. Det kommer bli samma för någon som blir döpt till Charlotte idag. Vill din man ha ett namn som er dotter inte blir retad för så får ni kolla på namn som är populära idag.

    Och jag håller med om att man inte beter sig som han gjorde, man ska vara lojal mot sin partner och det är aldrig ok att skratta ÅT någon.


    Har inte riktigt förstått varför han ansåg att mina namn skulle leda till mobbning då de inte är tantnamn, väldigt annorlunda eller betyder nått udda..

    jo jag tänker lite som du med just Charlotte, tror det skulle sticka ut en del ifrån andra jämngamlas namn
Svar på tråden Bråk om bebisens namn, känner mig sårad