• Äldre 23 Feb 23:08
    2541 visningar
    4 svar
    4
    2541

    Knölar i halsen ,hjälp ?!

    Hej jag känner som sagt knölar i min hals , två stycken men dom ligger precis ovanför varandra som en linje alltså , en är lite större och den andra ä mindre. Man kan liksom vicka på dom lite så dom är ju rörliga. Är hypokondriker och har varit hos vårdcentralen men eftersom det var en sjuksköterska som kände på halsen o enligt henne så va de normalt men jag har så svårt att lita på vården , ja har så svårt att man liksom bara kan känna på en knöl o själv avgöra att det är ofarligt , speciellt då hon va sjuksköterska och inte läkare. Har hört och läst så många historier om hur vården har sagt till dom att dom överdriver och att knölarna ä ofarliga men sen ha de visat sig vara cancer... och ja som hypokondriker är ju det min största mardröm . Vad ska jag göra ? har någon såna här knölar på halsen och hur vet man att de är ofarliga ? jag känner mig så orolig och stressad varje dag pågrund av detta och det är så svårt att inte tänka på det .

    Tacksam för svar

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-02-23 23:10
    ursäkta de konstiga meningarna , skrev så himla fort.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-02-24 00:21
    hade varit jättesnällt om nån kunde ge tips och råd, är rätt orolig..

  • Svar på tråden Knölar i halsen ,hjälp ?!
  • Caramb­olan
    Äldre 24 Feb 01:23
    #1

    Är det inte bara dina lymfkörtlar då? Man brukar kunna känna flera på halsen, särskilt om man är eller har varit förkyld för då kan de svullna upp lite. De känns ungefär som små bönor under huden. Kan sitta lite olika på olika personer och det är inget ovanligt att man har flera bredvid varandra.

  • Äldre 24 Feb 01:30
    #2

    jag har inte varit förkyld eller sjuk på den senaste tiden och dessa knölar har ja känt i ca 3 månader :/  tycker de ä konstigt att jag inte känner lymfkörtlar någon annanstans på halsen i såfall man man kunde känna dom så väl ... och har dessutom frågat andra om de känner sina lymfkörtlar på halsen och det känner inget.

  • Äldre 24 Feb 02:04
    #3
    hanni00 skrev 2017-02-24 01:30:58 följande:

    jag har inte varit förkyld eller sjuk på den senaste tiden och dessa knölar har ja känt i ca 3 månader :/  tycker de ä konstigt att jag inte känner lymfkörtlar någon annanstans på halsen i såfall man man kunde känna dom så väl ... och har dessutom frågat andra om de känner sina lymfkörtlar på halsen och det känner inget.


    Jag är förkyld och kan inte ens räkna alla lymfkörtlar jag känner, har varit med om tidigare också att de känts större efter förkylningar och det kan sitta kvar i månader.
    Jag kan även få stora lymfkörtlar i ljumskarna ibland, varför vet jag inte men efter ett tag blir de mindre igen :) så länge du inte känner hårda knölar som sitter fast är det inget att oroa dig över.
  • Äldre 24 Feb 07:07
    #4

    Är du orolig ska du ringa din VC och begära ett läkarbesök, och säga att du inte vil träffa en sjuksköterska.

Svar på tråden Knölar i halsen ,hjälp ?!