• Loriyana

    Berätta att man är gravid?

    Hej,

    Lämnade min fasta anställning för ett nytt jobb där de mer eller mindre lovade mig ett fast kontrakt efter sex månader. Det nya jobbet gav mig mer lön och är närmare min bostad. Nu till "problemet", första dagen på det nya jobbet får jag reda på att jag är gravid! Inte planerat, men både jag och mannen är glada över det. Men hur gör jag nu med det nya jobbet? Jag är tidigt i graviditeten (vecka 12) Igår sa chefen att hon ville att jag skulle boka ett möte med henne så att vi kan diskutera mitt kontrakt, hon sa att hon gärna ville att jag skulle fortsätta arbeta där. MEN hon vet ju inte om att jag är gravid! Mitt kontrakt går ut i juni, om allt går bra så kommer barnet komma i september. Ska jag vara ärlig och säga att jag är gravid med risk att bli arbetslös juni-september eller ska jag hålla munnen stängd, få mitt kontrakt förnyat men med risk att arbetsgivaren känner sig "lurad"?

    Sedan vet man aldrig hur graviditeten kommer att gå. Jag är fortfarande i första trimestern.

    Råd tack :)

  • Svar på tråden Berätta att man är gravid?
  • Loriyana
    Tofflans skrev 2017-02-24 07:03:12 följande:

    Jag hade inte haft samvete att hålla tyst.


    Ja jag känner lite likadant
  • Carambolan

    Om de redan nu vill diskutera ditt kontrakt istället för att vänta ut sex månader så gissar jag att de är väldigt nöjda med din insats. Jag tycker att du ska berätta, men gå på mötet och låt chefen prata till punkt om kontraktet först.

  • Annelie 76

    Det är som det är, anställning eller inte kan du inte göra så mycket åt. Gå på mötet och hör vad de har att säga. Kanske passar det att berätta då, annars så vänta tills du gjort RUL. Då tycker jag det är lagom att berätta och eg behöver du inte säga nåt alls förrän 2 månader före bf.
    Blir du arbetslös så anmäl dig på arbetsförmedlingen första arbetslösa dagen så skyddar du din sjukpenninggrundade inkomst. Den räknas på din lön, inte a-kassa. Sen kan du vara arbetslös tills barnet föds.

  • 8airam8
    Carambolan skrev 2017-02-24 08:04:04 följande:

    Om de redan nu vill diskutera ditt kontrakt istället för att vänta ut sex månader så gissar jag att de är väldigt nöjda med din insats. Jag tycker att du ska berätta, men gå på mötet och låt chefen prata till punkt om kontraktet först.


    Exakt. Och se till att spela in samtalet ifall chefen tvärvänder vid graviditetsbeskedet.
  • Anonym (Vänta)
    Loriyana skrev 2017-02-24 06:56:54 följande:

    Hej,

    Lämnade min fasta anställning för ett nytt jobb där de mer eller mindre lovade mig ett fast kontrakt efter sex månader. Det nya jobbet gav mig mer lön och är närmare min bostad. Nu till "problemet", första dagen på det nya jobbet får jag reda på att jag är gravid! Inte planerat, men både jag och mannen är glada över det. Men hur gör jag nu med det nya jobbet? Jag är tidigt i graviditeten (vecka 12) Igår sa chefen att hon ville att jag skulle boka ett möte med henne så att vi kan diskutera mitt kontrakt, hon sa att hon gärna ville att jag skulle fortsätta arbeta där. MEN hon vet ju inte om att jag är gravid! Mitt kontrakt går ut i juni, om allt går bra så kommer barnet komma i september. Ska jag vara ärlig och säga att jag är gravid med risk att bli arbetslös juni-september eller ska jag hålla munnen stängd, få mitt kontrakt förnyat men med risk att arbetsgivaren känner sig "lurad"?

    Sedan vet man aldrig hur graviditeten kommer att gå. Jag är fortfarande i första trimestern.

    Råd tack :)


    Vecka 12 är tidigt. Jag hade väntat ett par veckor. Du har ingen skyldighet överhuvudtaget att berätta att du är gravid! Diskutera du kontraktet i lugn och ro.

    Vadå ha samvete? Jag fattar inte den kommentaren alls. För en seriös arbetsgivare gör det ingen som helst skillnad. Man hanterar det.

    Har varit i flera anställningssituationer som arbetsgivare, där jag misstänkt att kandidaten varit gravid, vetat att kandidaten varit gravid, eller kandidaten dykt upp första dagen på jobbet och berättat att hon är gravid. I inget fall har jag vägt in det. ÖHT. Bästa personen får jobbet.

    I ditt fall om du för erbjudande och tackar ja, kan du samtidigt som du berättar ha en idé om hur de skulle kunna lösa din bortavaro (om det går), samt en idé om hur länge du kommer vara borta (men inget krav).
  • Tonårsmorsan

    Det beror lite på vilken bransch du är i men jag skulle absolut INTE säga något. Sen beror det ju lite på hur ni ska dela föräldraledigheten och hur länge du planerar att vara borta från ditt jobb. Finns det möjlighet att du kan jobba hemifrån under föräldraledigheten tex. osv.


    Stå på dig, annars gör någon annan det.
  • Anonym (Guler)

    Jag tycker absolut att du ska vara ärlig och säga som det är. Ju längre tid AG har på sig att lösa din f-ledighet desto bättre.
    Sedan finns alltid risken att intresset för dig svalnar givetvis, man anställer ju inte för att inte ha den anställda på plats.

    Att däremot tiga och undanhålla en så viktig sak för den som betalar din lön är inte att direkt samla poäng hos nya chefen.

  • Loriyana

    Tack för alla råd! Jag tror jag väntar med att berätta förrän jag varit på UL iallfall. Eftersom jag är över 33 så har jag erbjudits KUB test som jag ska få nästa vecka.

  • Anonym (Vänta)
    Anonym (Guler) skrev 2017-02-25 10:23:05 följande:

    Jag tycker absolut att du ska vara ärlig och säga som det är. Ju längre tid AG har på sig att lösa din f-ledighet desto bättre.

    Sedan finns alltid risken att intresset för dig svalnar givetvis, man anställer ju inte för att inte ha den anställda på plats.

    Att däremot tiga och undanhålla en så viktig sak för den som betalar din lön är inte att direkt samla poäng hos nya chefen.


    Ska man berätta direkt när man fått ett plus på stickan menar du? Det handlar ju inte om berätta/inte berätta utan när?

    Att berätta in vecka 12 innan kub har man absolut ingen moralisk skyldighet att göra.
Svar på tråden Berätta att man är gravid?