• Domesticgoddess

    Varför provoceras av främlingars sexualitet?

    Inspirerad av en del av svaren i en tråd jag nyligen startat och diverse inlägg under sex och samlevnad har jag börjat fundera en del kring fenomenet att vissa människor eldar upp sig och tycks bli rejält provocerade av sexuella preferenser som inte överensstämmer med deras egna.

    Jag kan absolut förstå att mer hämmade personer kan bli upprörda, osäkra och rent av äcklade om deras partner uttrycker en svaghet för något som de själv tycker känns motbjudande men..att lägga energi på att reta upp sig på vad totala främlingar njuter av att göra i sängen är svårare att förstå. Jag talar självfallet om saker som faller inom lagens ramar och sker mellan två (eller flera!) vuxna, med samtycke. Att uttrycka sin avsky för praktiserande pedofiler etc har alltså ingenting med saken att göra.

    Teorier?-vad är det som är som gör det så provocerande? Extra intressant vore att få höra sakliga förklaringar från er som - nästan alltid anonymt - uttrycker att andra är sjuka, störda etc om de råkar gilla annorlunda saker än vad ni gör. Anonyma svar tillåtna ;)

  • Svar på tråden Varför provoceras av främlingars sexualitet?
  • Anonym (Man)

    Jag har också förundrats över detta beteende. Min teori är att det är samma principer som gör att vissa människor är rasister, att vissa är utomordentligt intoleranta mot vissa religioner, eller homosexuella etc.

    Det brukar vara en viss överrepresentation av lågutbildade, lite samma människor som röstar på Trump och är positiv till brexit som har dessa åsikter.

    Jag har inte full förståelse för mekanismerna bakom kinks och så, tror jag aldrig kommer förstå "varför" man går igång på alla cylindrar på vissa saker. Ibland kan jag tycka att vissa saker som andra gör i sängkammaren känns väldigt konstigt (något som jag inte skulle uppskatta), men jag skulle inte drömma om att påpeka det för dem eller på något sätt vara nedlåtande (t.ex. anonymt över internet). För om det känns rätt för alla inblandade parter, och handlingen är laglig, så ÄR det rätt.

  • HasseA

    Jag förundras också över detta - och det räcker ju att någon är homo- eller bisexuell för att en del går i taket. Jag har verkligen inga bra teorier, men jag skulle ändå gissa att samma människor, oftare än de "mer toleranta", också retar upp sig på andra saker.

    En sak dock, när det gäller sex, det är att alla håller på med det, och därmed kan också alla ha en åsikt, på ett helt annat sätt än mycket annat (schackspel, golf, segling etc), 


  • Anders 386

    Jag tror att det kan handla om avundsjuka. (Men dom förstår det inte själva.)

    Den som reagerar kanske är en av dem som låter sig styras av principer och därför kanske själva har massor av saker som dom inte vågar leva ut. Kan gälla sex, men det kan nog vara andra saker också. Väldigt många människor formar sitt liv efter hur dom tror att det förväntas av andra, det kan gå så långt att dom undertrycker sina egna behov - och då skulle det kunna utmynna i en ständigt närvarande missunnsamhet mot den som verkligen vågar leva efter sina känslor och får sina önskningar uppfyllda.

  • Johan75

    Kan det inte ha att göra med att de allra flesta vill vara sexuellt attraktiva för sin omgivning, eller åtminstone den del av omgivningen man själv finner sexuellt attraktiv. När man sen läser att människor föredrar ett sexuellt förhållningssätt som man inte delar så kommer insikten att man själv inte är sexuellt attraktiv för dessa. Då uppstår typ svartsjuka eller ilska som bottnar i att vara bortvald. Bara en tanke.


    Behold, i come as a thief.
  • Anonym (Girl)
    Domesticgoddess skrev 2017-02-24 07:47:29 följande:

    Inspirerad av en del av svaren i en tråd jag nyligen startat och diverse inlägg under sex och samlevnad har jag börjat fundera en del kring fenomenet att vissa människor eldar upp sig och tycks bli rejält provocerade av sexuella preferenser som inte överensstämmer med deras egna.

    Jag kan absolut förstå att mer hämmade personer kan bli upprörda, osäkra och rent av äcklade om deras partner uttrycker en svaghet för något som de själv tycker känns motbjudande men..att lägga energi på att reta upp sig på vad totala främlingar njuter av att göra i sängen är svårare att förstå. Jag talar självfallet om saker som faller inom lagens ramar och sker mellan två (eller flera!) vuxna, med samtycke. Att uttrycka sin avsky för praktiserande pedofiler etc har alltså ingenting med saken att göra.

    Teorier?-vad är det som är som gör det så provocerande? Extra intressant vore att få höra sakliga förklaringar från er som - nästan alltid anonymt - uttrycker att andra är sjuka, störda etc om de råkar gilla annorlunda saker än vad ni gör. Anonyma svar tillåtna ;)


    Det är nog en kombination att många tycker synd om er och vill hjälpa samt att det finns ett ansvar att ge en sund syn på sexualitet, det finns tyvärr mycket unga människor som läser vad du och de som delar din syn skriver.

    Du vill att män ska urinera på dig, du tycker det är bra att män förnedrar dig och är dominanta i sängen.
    När folk som du skriver om saker som är skadliga för er men också uppmanar andra svagare personer att följa så ser många det som en plikt att ge sin åsikt om vad som är rätt och vad som är fel.

    "Rätt och fel" är naturligtvis ett brett begrepp men det är självklart i vissa lägen.
    Att kissa på sin partner, vilja ha våld och förnedring i sängen är fel.

  • Anders 386
    Anonym (Girl) skrev 2017-02-24 13:23:45 följande:
    Det är nog en kombination att många tycker synd om er och vill hjälpa samt att det finns ett ansvar att ge en sund syn på sexualitet, det finns tyvärr mycket unga människor som läser vad du och de som delar din syn skriver.

    ..............

    "Rätt och fel" är naturligtvis ett brett begrepp men det är självklart i vissa lägen.
    Att kissa på sin partner, vilja ha våld och förnedring i sängen är fel.
    Typiskt svar från en person som TS syftar på. Det är alltså så att ni tycker synd om dom som lever ut sina lustar? Vad skönt det måste vara att "veta" vad som är rätt eller fel för andra människor. Skrattande

    Men det är nog ganska representativt för gruppen. Man anser att man står i centrum av världen och att dom egna åsikterna är alldeles självklara. Och man kan inte förstå eller acceptera avvikande åsikter. Jag tror det har mer med personlighetstyp att göra än med social status eller nåt annat.
  • Anonym (Jonny)
    Anonym (Girl) skrev 2017-02-24 13:23:45 följande:
    Det är nog en kombination att många tycker synd om er och vill hjälpa samt att det finns ett ansvar att ge en sund syn på sexualitet, det finns tyvärr mycket unga människor som läser vad du och de som delar din syn skriver.

    Du vill att män ska urinera på dig, du tycker det är bra att män förnedrar dig och är dominanta i sängen.
    När folk som du skriver om saker som är skadliga för er men också uppmanar andra svagare personer att följa så ser många det som en plikt att ge sin åsikt om vad som är rätt och vad som är fel.

    "Rätt och fel" är naturligtvis ett brett begrepp men det är självklart i vissa lägen.
    Att kissa på sin partner, vilja ha våld och förnedring i sängen är fel.
    Kan du inte göra din lista på vad som är rätt eller fel.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Jonny) skrev 2017-02-24 13:45:00 följande:

    Kan du inte göra din lista på vad som är rätt eller fel.


    Ja, och hur avgör man vad som är rätt eller fel? Och vem har rätt att avgöra vad som är rätt eller fel?
  • Anonym (Jonny)
    Anonym (Man) skrev 2017-02-24 14:40:33 följande:
    Ja, och hur avgör man vad som är rätt eller fel? Och vem har rätt att avgöra vad som är rätt eller fel?
    Nu var inte denna frågan till dig.
Svar på tråden Varför provoceras av främlingars sexualitet?