• Anonym (Trött)

    ADD (och ADHD), hur få mer energi?

    Ja, jag undrar om man kan få mer energi när man har ADD? Eller åtminstone mer jämnt fördelad energi. Kanske gäller en del som har ADHD också. Är så trött på att vara trött bara, o så kommer det ojämnt i perioder också. Med följden att jag väldigt ofta inte kan planera in nånting, då orkar jag inget annat än bara ligga i min säng typ.

    Åka på utflykt? Anmäla sig till en kurs? Köpa gymkort, o liknande? Nej, det vågar jag inte. För om jag är energilös en period klarar jag helt enkelt inte av att gå, o då är det ju bortkastade pengar. 

    Så jag undrar, hur gör ni andra? Skulle vilja få bort tröttheten när den kommer, eller åtm att den kommer mera jämnt, så man planera nåt med folk utan att skämma ut sig.

    Vitaminer? Terapier? Annat? Vore såå tacksam för hjälp..

  • Svar på tråden ADD (och ADHD), hur få mer energi?
  • Anonym (sjuk?)

    Men vad säger att det har med din ADD att göra? Min son har det. Han är inte trött, har massor med energi och mår utmärkt. Han är 30+. Har aldrig haft den där tröttheten heller.

    jag skulle nog råda dig till att be läkaren ta ett gäng blodprover. Du kan ha dåligt HB vilket gör en vansinnigt trött. Så börja med det och uteslut det först och främst. Gå vidare därefter.

  • Anonym (Trött)

    Tar ingen medicin förutom antidepressiva, ska prata med läkaren om Strattera nästa gång. 

    Vet inte vad det annars skulle ha med att göra, förutom min ADD. Var hos husläkaren nyligen, hade jättebra D-vitaminvärden bl a. Frisk annars också vad jag vet. (Sjuk): har din son alltid energi eller han inte ens små korta perioder av energibrist? Hur visar sig hans ADD?

    Grejen är ju som sagt att jag inte ALLTID är trött, bara ibland. Annars är jag som vanligt med normal energi o så.

  • Anonym (Ny på ADD)

    Hej!

    Jag har nyligen fått min ADD diagnos. Tidigare har jag ätit bl a Cipralex. Och varit jättetrött, initiativlös. Nu äter jag endast Voxra 150 mg och Concerta 18+18 mg.. Vilken skillnad! Efter en insättningsperiod med Voxra på 2 veckor då jag mådde SKIT så vände det. Piggare, lite gladare men med lite ångest... Och när concertan sattes in tog det 2 dagar och jag fick massor med energi och tog tag i saker jag inte kunnat tidigare. Ångesten har också försvunnit (det trodde jag inte och var väldigt tveksam). Min läkare sa att ofta försvinner ångesten med ADD medicin som Concerta etc. Och det gjorde den. Trodde aldrig att jag skulle kunna klara mig utan SSRI som jag ätit till och från i 20 år...

    Ja, det var min historia.

    Kram

  • Anonym (sjuk?)
    Anonym (Trött) skrev 2017-02-24 14:51:09 följande:
    Tar ingen medicin förutom antidepressiva, ska prata med läkaren om Strattera nästa gång. 

    Vet inte vad det annars skulle ha med att göra, förutom min ADD. Var hos husläkaren nyligen, hade jättebra D-vitaminvärden bl a. Frisk annars också vad jag vet. (Sjuk): har din son alltid energi eller han inte ens små korta perioder av energibrist? Hur visar sig hans ADD?

    Grejen är ju som sagt att jag inte ALLTID är trött, bara ibland. Annars är jag som vanligt med normal energi o så.
    Beroende på vilka antidepressiva du tar så kan du bli väldigt trött av dom. Min dotter tog venlafaxin i tio år och var som en zombie. Jobbade och sov. Och när hon hade fritid så var hon ändå trött. Så kolla biverkningarna på din medicin. Att vara så himla trött med ADD känns inte alls logiskt.
  • AndreaBD

    Att inte kunna filtrera bort alla intryck gör en väldigt trött. Man blir alldeles utmattad mentalt. Att idrotta gör kanske att kroppen också blir utmattad, eller i längden tränad - inget ont mot det heller. Men det hjälper förstås inte mot den mentala uttröttningen. Vitaminer, omega-fettsyror och liknande är tillåten doping - visst. Men effekten är liten.

    Men det enda som hjälper mot den mentala uttröttning är förstås medicin - centralstimulerande medicin. ( alltså Ritalin, Concerta eller liknande). En av dem nyaste preparaten, Attentin, är den som jag skulle rekommendera. Den tar jag också. Skillnaden är att allt "brus" alla ljud och intryck som annars går in ofiltrerade, filtreras bort. I alla fall så pass mycket som för andra människor också. Och även de impulserna som man själv har - det skulle vara fel att säga att de dämpas - men de blir onödiga. Man har inte behovet då att vara så impulsiv. Och det kan förstås minska stress och utmattning eftersom impulsiva handlingar kan dra på sig konsekvenser. För att inte tala om att man kan koncentrera sig bättre och behöver inte anstränga sig extra där också. 

    Det är viktigt att komma ihåg att alla problem som finns inom ADHD gör att man måste anstränga sig mer än vad andra behöver göra. Inte konstigt att man blir utmattad!

  • AndreaBD
    Anonym (A) skrev 2017-02-27 16:18:29 följande:

    Är det knark i Ritalin?


    Vilken dum fråga. Slå upp ordet centralstimulerande om du vill bilda dig vidare lite. Men det spelar ingen som helst roll, för att doserna är alldeles för små för att det ska ha nån "knark"-verkning. Dessutom gå dem nyare preparaten inte ens att använda i något sånt syfte. Du kan ta Concerta eller Attentin i hur stora doser som helst utan att få en kick av det.
  • AndreaBD
    Bibbidi skrev 2017-02-27 16:23:03 följande:
    Min brorsa äter EyeQ för att kunna koncentrera sig bättre - har du prövat det? Han orkade inte heller med så mycket saker förut men kan koncentrera sig bättre nu, och orkar därför mer också. Är sådana där tabletter med fiskolja i eller vad det är. 

    Tror det är de här www.apotea.se/eye-q-360-kapslar

    Hittade det här när jag sökte på EyeQ www.bt.se/i-fokus/fiskolja-hjalp-for-adhd-barn/
    Kan man prova om man vill, men dem här preparaten med omega-fettsyror verkar bara hos dem som har ett specifikt enzymfel, och det har ungefär 15 % av de som har ADHD. Och det höjer kramptröskeln, dvs. om man har anlag för epilepsi så kan det trigga igång det.

    Centralstimulerande funkar hos ungefär 70 %. De kan förstås också ha biverkningar, men jag kan inte minnas något som man har kvar om man slutar igen. Naturligtvis kan det vara värt att testa eye-q ändå. De flesta har ju inte anlag för epilepsi.

    Min son testade det också. Det hjälpte inte honom, det hjälpte min dotter däremot. Hon hade mest humörsvägningar, och det verkar vara det det biter på mest. Det hjälper ju också mot PMS. Dottern vägrade dock ta tabletterna efter ett tag. 


Svar på tråden ADD (och ADHD), hur få mer energi?