• Anonym (Ts)
    Äldre 24 Feb 14:12
    5890 visningar
    42 svar
    42
    5890

    Femåringen vägrar byxor

    Hej! Min femårige son har börjat vägra byxor, bara kalsonger duger,funkar ju här hemma och hos mormor/farmor men på dagis? Personalen har berättat stt han börjat ta sv sig byxorna och vägrar sätta på dom. Vad ska jag göra?

    Har provat med olika typer av byxor redan, även one piece utan resultat, hjälp!

  • Svar på tråden Femåringen vägrar byxor
  • LFF
    Äldre 24 Feb 14:15
    #1

    Vad är det som gör att han inte vill ha byxor? Har ni frågat honom? Kliar de? Skaver? Sitter för löst eller för tight? 

  • Anonym (Wildr­at)
    Äldre 24 Feb 14:16
    #2

    Leggings, strumpbyxor, shorts, kjol? Testat det också? Då blir det ju lite mer påklätt. Och jag vet att det är en pojke men en kjol, om det accepteras, måste väl vara bättre än bara kalsonger?

  • Äldre 24 Feb 14:20
    #3
    Anonym (Wildrat) skrev 2017-02-24 14:16:07 följande:

    Leggings, strumpbyxor, shorts, kjol? Testat det också? Då blir det ju lite mer påklätt. Och jag vet att det är en pojke men en kjol, om det accepteras, måste väl vara bättre än bara kalsonger?


    Tänkte samma. En enkel klänning? Kjol el shorts och långa strumpor?
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Äldre 24 Feb 14:22
    #4
    LFF skrev 2017-02-24 14:15:52 följande:

    Vad är det som gör att han inte vill ha byxor? Har ni frågat honom? Kliar de? Skaver? Sitter för löst eller för tight? 


    Han säger bara att han inte tycker det är skönt, har provat att köpa både lite större och mindre modeller. Har frågat vad han vill ha på sig och då säger han kalsonger.
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Äldre 24 Feb 14:23
    #5
    Anonym (Wildrat) skrev 2017-02-24 14:16:07 följande:

    Leggings, strumpbyxor, shorts, kjol? Testat det också? Då blir det ju lite mer påklätt. Och jag vet att det är en pojke men en kjol, om det accepteras, måste väl vara bättre än bara kalsonger?


    Eftersom storasyster har ett gäng kjolar och klänningar har vi provat det, men han tycker inte om det heller.
  • Äldre 24 Feb 14:25
    #6

    Är han väldigt torr om benen? Eller är han väldigt varm av sig?

    Jag skulle antingen köra med shorts eller låta honom gå i kalsonger inomhus. Eller möjligen åka till en stor klädbutik och låta honom prova igenom olika modeller och olika tyger.

  • Anonym (A)
    Äldre 24 Feb 15:00
    #7

    Kan det funka med badshorts? Det blir ju lite mer som shorts än kalsonger.

  • Äldre 24 Feb 15:29
    #8

    Pyjamasbyxor då? Tunt och skönt, lite kalsong liknande.

  • Äldre 24 Feb 15:41
    #9

    Köp en kjol.

  • Anonym (Y)
    Äldre 24 Feb 15:43
    #10

    Ta med honom till olika klädaffärer och säg att han får välja vilka byxor (eller liknande) han vill och som känns bäst. Sen får man förklara att är man bland andra personer än familjen så går man inte i bara underkläder. Om ni vill låta honom gå i bara kalsonger hemma är det jätteviktigt att ni förklarar skillnaden mellan att göra det hemma och att göra det t.ex. på förskolan.

Svar på tråden Femåringen vägrar byxor