• Äldre 24 Feb 15:11
    2965 visningar
    8 svar
    8
    2965

    Rätt till månadsersättning trygga barn vid autism. Vilket villkor gäller?

    Hej.

    Önskar lite juridisk hjälp då jag anser att JAG har rätt och trygg hansa har fel.

    Min son född 2007 har autism diagnos icd f84.

    Har nu beviljats engångsersättning från trygga barn plus för diagnosen f84 med drygt 198000:-.

    Så långt stämmer det.

    MEN!

    Enligt försäkringsbrevet står även månadsersättning med med ett belopp på ca 8000:-/mån vid helt vårdbidrag. Jag har 50% vb genom fk.

    Enligt det första försäkringsvillkoret 82:4 som gällde när försäkringen tecknades står det såhär under "försäkringen ersätter inte" (Månadsersättning till följd av psykisk sjukdom ICD F00-F69.) Alltså är icd f84 INTE undantagen här. Alltså gäller den här.

    Enligt nyaste försäkringsvillkoret står istället (Månadsersättning till följd av psykisk sjukdom ICD F00-F99.) Så i nya försvillkoret är icd f84 undantaget. Bifogar även bilder.

    Enl handläggare jag frågade idag så har aldrig månadsersättning gällt för dessa diagnoser. Helt fel då det står svart på vitt i första försäkringsvillkoret.

    Eftersom autism räknas som medfödd sjukdom (antar jag?) Så bör väl även första försvillkoret gälla?

    Skillnad vid olycka som då borde räknas på försvillkoret som gällde skadedagen.

    Skulle vara ENORMT tacksam om någon vill hjälpa till här. Någon som kan.

    Månadsersättningen skulle betyda enormt mkt för mig. De ca 50% som motsvarar ca 4000/mån kan göra att jag kan hjälpa mitt barn ännu mer genom att vara hemma med honom mer.

    Tack på förhand.

  • Svar på tråden Rätt till månadsersättning trygga barn vid autism. Vilket villkor gäller?
  • Äldre 24 Feb 15:46
    #1

    Vad står det i ditt försäkringsbrev? 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Äldre 24 Feb 16:02
    #2

    Det står månadsersättning ingår med 7xxx:-/mån. (Vid helt vårdbidrag)

  • Äldre 24 Feb 16:05
    #3

    Men i första försäkringsvillkoret är inte icd f84 undantaget månadsers. Enbart f00-69. I de nyare är alla f00-f99 undantagna. Enligt mitt sätt att se det bör väl villkoret som gällde när försäkringen tecknades gälla för medfödda sjukdomar.

    OM någon har kunskap tid och lust att hjälpa så har jag det på pdf att maila. Går inte hitta på webben då det är så gammalt nu. Men behärde ut det från trygg hansa.

  • Äldre 24 Feb 16:10
    #4

    Jag tolkar försäkringsvillkoren så här:
    Första försäkringsbrevet var man tvungen ha F00-69 för att omfattas av försäkringen, se vad som står under engångsbeloppet. Så de som har detta har rätt till engångsbeloppet men inte månadsersättningen. 
    Andra försäkringsbrevet så får F84 engångsbeloppet men är undantagna från månadsersättningen. 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Äldre 24 Feb 16:18
    #5

    Tror inte jag hänger med riktigt ????

    Vart hittade du de uppgifterna?

  • Äldre 24 Feb 16:27
    #6

    Det var inte den bästa hänvisningen. Här hittade jag ett bättre stycke, tror jag, från första. 
    F84 får ingen ersättning alls.




    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (A)
    Äldre 24 Feb 16:50
    #7

    Kontakta Konsumenternas Försäkringsbyrå för hjälp.

  • Äldre 24 Feb 16:52
    #8

    Tack. Då förstår jag hur du menar. Lite iaf. Så fruktansvärt luddigt dock..

    Jag har ringt folkets ombud och skabli uppringd.

    Ska även kolla upp det andra tipset.

Svar på tråden Rätt till månadsersättning trygga barn vid autism. Vilket villkor gäller?