• Anonym (Asa)

    Inte ett dugg händer! någon som har erfarenhet med stress?

    Hej!
    Har fött mitt barn för ca 8 mån sedan.. 
    Var smal innan barnet men gick upp 25 kg.. har fort 13 kvar.

    I flera månader har de varit totaltstopp.

    Jag äter ca 1400 kcal om dagen, utesluter socker, äter bönpasta ist för pasta. Utesluter annars både bröd och kolhydrater och äter nyttig mat.

    Men.. jag är stressad hela tiden.. två små barn, går i skolan samtidigt mår inte så bra alls pga andra omständigheter. 

    Hur mycket påverkar ens välmående detta? har ju läst att de kan påverka, men jag tänker att det ändå borde hänt nått litet ändå..

    Promenerar varje dag 1-1.5 timme.. samt lättare styrketräning.

  • Svar på tråden Inte ett dugg händer! någon som har erfarenhet med stress?
  • Grävling 75

    Har ingen erfarenhet, men det är ju jättebra jobbat att du har gått ner hälften efter bara 8 månader! Var inte för hård mot dig själv! :)

  • Joline84

    Hej! Stress kan få dig i en hormonell obalans, vilket kan påverka vikten. Googla gärna binjureutmattning, så finns mycket info om just stressens påverkan på kroppen. Binjurarna är ju de som producerar vårt stresshormon kortisol. Jag tycker du verkar jätteduktig och vettig med kost och träning. Något som troligen är ännu viktigare för resultat du strävar efter är sömnen. Jag vet att det inte är lätt med små barn, då man ofta sover för lite. Men ta det som en prioritering att sova ordentligt. Ca 8 timmar behövs. Lycka till!

  • nernu

    Du lär inte bli mindre stressad av en så strikt kosthållning och träning varje dag. 

  • Anonym (Asa)

    Tack snälla för ni svarat mig, ni har väl rätt.. jag behöver tagga ner, det har ju inte hjälpt mig än så lika bra o varva ner o se om det hjälper. 
    ska lägga mig tidigare om kvällarna också.

    Nernu: Nej du har rätt i det.. ska inte vara så hård mer ta det när jag har ork. :)

  • bluebird6
    Anonym (Asa) skrev 2017-02-25 13:03:02 följande:

    Tack snälla för ni svarat mig, ni har väl rätt.. jag behöver tagga ner, det har ju inte hjälpt mig än så lika bra o varva ner o se om det hjälper. 
    ska lägga mig tidigare om kvällarna också.

    Nernu: Nej du har rätt i det.. ska inte vara så hård mer ta det när jag har ork. :)


    jag var precis som du efter mitt första barn. 
    När jag tog prover hos läkaren så var mitt kortisolvärde skyhögt. Kroppen var så stressad och i krigmode hela tiden så den la av totalt. Trots kolhydratminskning, misnkat matintag, ökat matintag, ökad cardio, mer styrka, mindre styrka, mindre cardio, U name it, jag provade men inget hände. 

    Hon sa vila en månad, öka matintaget lite (fortf bra mat) sov så gott det går och släpp det helt att tag. 

    Sedan vände det... 

    Vet hur svårt det är men det hjälper. 
    Lycka till..
  • Anonym (Asa)
    bluebird6 skrev 2017-02-25 14:05:49 följande:
    jag var precis som du efter mitt första barn. 
    När jag tog prover hos läkaren så var mitt kortisolvärde skyhögt. Kroppen var så stressad och i krigmode hela tiden så den la av totalt. Trots kolhydratminskning, misnkat matintag, ökat matintag, ökad cardio, mer styrka, mindre styrka, mindre cardio, U name it, jag provade men inget hände. 

    Hon sa vila en månad, öka matintaget lite (fortf bra mat) sov så gott det går och släpp det helt att tag. 

    Sedan vände det... 

    Vet hur svårt det är men det hjälper. 
    Lycka till..
    tack för ditt svar :) ja jag har bestämt mig att vila nu, och äta normala intag men utesluta det som inte är nödvändigt. 
  • monkees
    Anonym (Asa) skrev 2017-02-24 17:16:05 följande:

    Hej!
    Har fött mitt barn för ca 8 mån sedan.. 
    Var smal innan barnet men gick upp 25 kg.. har fort 13 kvar.

    I flera månader har de varit totaltstopp.

    Jag äter ca 1400 kcal om dagen, utesluter socker, äter bönpasta ist för pasta. Utesluter annars både bröd och kolhydrater och äter nyttig mat.

    Men.. jag är stressad hela tiden.. två små barn, går i skolan samtidigt mår inte så bra alls pga andra omständigheter. 

    Hur mycket påverkar ens välmående detta? har ju läst att de kan påverka, men jag tänker att det ändå borde hänt nått litet ändå..

    Promenerar varje dag 1-1.5 timme.. samt lättare styrketräning.


    Finns olika sajter här på nätet där man kan räkna ut på ett ungefär hur många kcal/dygn man ska inta för att t ex minska i vikt beroende på hur tung/lång man är. 1400 kcal låter lite och det borde rendera viktnedgång och du dessutom promenerar 1 till 1,5 timme varje dag!!! Det där med stress och viktuppgång ska du ta med en nypa salt för i slutändan så handlar det om kcal in och kcal ut.
  • Anonym (Asa)
    monkees skrev 2017-02-26 09:03:25 följande:
    Finns olika sajter här på nätet där man kan räkna ut på ett ungefär hur många kcal/dygn man ska inta för att t ex minska i vikt beroende på hur tung/lång man är. 1400 kcal låter lite och det borde rendera viktnedgång och du dessutom promenerar 1 till 1,5 timme varje dag!!! Det där med stress och viktuppgång ska du ta med en nypa salt för i slutändan så handlar det om kcal in och kcal ut.
    ja eller hur, jag känner också så.. att på nått sätt borde de hända nått ändå.. fast stress och dålig sömn. plus att kroppen just nu håller på o ställer om, sluta amma för ca 1,5 månad sedan och nu kom mensen tillbaka för ca en vecka sedan.. om det har med de o göra.. vi får se.. ska prova att äta normalt o fortsätta gå, men inte ha det som ett riktigt krav o varva ner i andra lägen..
  • monkees
    Anonym (Asa) skrev 2017-02-26 09:32:18 följande:
    ja eller hur, jag känner också så.. att på nått sätt borde de hända nått ändå.. fast stress och dålig sömn. plus att kroppen just nu håller på o ställer om, sluta amma för ca 1,5 månad sedan och nu kom mensen tillbaka för ca en vecka sedan.. om det har med de o göra.. vi får se.. ska prova att äta normalt o fortsätta gå, men inte ha det som ett riktigt krav o varva ner i andra lägen..
    Vad menar du med "äta normalt"? Ska du gå ner i vikt så ska du begränsa intaget av kcal. Det är A och O! Du kan inte promenera bort kilon om du äter för mycket om du inte ska gå 24/7
  • Anonym (Ellen)

    Det är inte så då att du var underviktig innan? Isåfall kan det ju vara därför, och då är det ju bra att väga lite mera! Du verkar ju inte äta särskilt mycket, om du räknar rätt.

  • Anonym (Asa)
    monkees skrev 2017-02-26 09:43:40 följande:
    Vad menar du med "äta normalt"? Ska du gå ner i vikt så ska du begränsa intaget av kcal. Det är A och O! Du kan inte promenera bort kilon om du äter för mycket om du inte ska gå 24/7
    nej mena inte att jag inte ska minska.. men har ju bantat lite med måltidersättningar m.m.. mena mer äta som tallriksmodellen.. mindre portioner.inget sött alls.. ja du fattar..
  • Anonym (Asa)
    Anonym (Ellen) skrev 2017-02-26 09:59:48 följande:

    Det är inte så då att du var underviktig innan? Isåfall kan det ju vara därför, och då är det ju bra att väga lite mera! Du verkar ju inte äta särskilt mycket, om du räknar rätt.


    Nej jag är 170.. vägde 62. nu väger jag 75 kg.. och jag kan tilläga att jag har två barn, ena 2,5 år andra 6 mån.. vid första gången gick ja upp ca 20 kg, som försvann på 3 månader.
  • Anonym (Asa)
    Anonym (Asa) skrev 2017-02-26 10:03:27 följande:
    Nej jag är 170.. vägde 62. nu väger jag 75 kg.. och jag kan tilläga att jag har två barn, ena 2,5 år andra 6 mån.. vid första gången gick ja upp ca 20 kg, som försvann på 3 månader.
    170 cm lång ska där stå, men ni hängde nog med ändå.
Svar på tråden Inte ett dugg händer! någon som har erfarenhet med stress?