• lisa889

    Min 6 månaders sover inte

    Som rubriken lyder vill min 6 månaders son inte sova.. jag får söva honom och sedan lägga honom i sin egna säng. Då vaknar han oftast efter 5 minuter. Vill inte sova på dagen. Och vaknar en gång varannan timme på kvällen/natten.. vad ska jag göra :(

  • Svar på tråden Min 6 månaders sover inte
  • FruganH

    Försöka överleva tills det förhoppningsvis vänder. Lider med dig. Min ena vaknade i snitt 10 ggr per natt första 2 åren. Ett rent helvete.

  • Anonym (F)

    När ni väl får honom att somna till natten hur gör ni då?

    Vart och hur sover han nattetid i dagsläget?

  • Kattflickan

    Sover han bättre om han får sova hos er under natten? Låt honom isåfall göra det.

  • halfbaked

    Min dotter är likadan. Men hon går inte söva inomhus förutom på kvällen då tar det ca 30 min. Går annars bara söva i vagn ute. Där kan hon sova 2 h i sträck. Hade hon somnat inne (hur nu det skulle gå till, funkade förr men inte nu) hade hon vaknat efter 5 min. Vaknar hela nätterna men blivit lite bättre. Skedar henne nätterna igenom :-/ Kan du låta han sova i vagn? Förr var jag tvungen promenera men nu kan hon somna i den ståend bara jag skakar lite på den.

  • lisa889

    Jag får söva honom. Sedan lägga honom i egen säng. Han vaknar vatannan timme. Vill tyvärr intr sova jämte oss heller då han bara gnäller då. . Vagnen duger inte heller. Han vill endast sova på mig.

  • Meriall

    Har samma här med en 6 mån. BVC säger att det är en fas att sömnen är dålig just nu. Vaknar jätteofta...

  • Anonym (Samma problem)

    Jag har en 1-åring som hittills sovit EN natt (ca 5 h i streck)

    Hon har från att hon föddes vaknat varje-varannan timme hela nätterna, trots att hon ätit ordentligt osv.

    Vad gör han när han vaknar? Är han hungrig?

    Har också fått köra med vagnen inomhus osv..

    har egentligen inget råd mer än att du får försöka stå ut, och hoppas att det vänder snart.

    Du och pappan kanske får turas om att ta nätterna? Och försök vila när du kan. (Inte så lätt alltid när man vill göra andra saker också )

    Hoppas de går över snart.

  • lisa889

    Han somnar om så fort jag tagit upp honom och söver om honom.. tycker synd om min man att han ska behöva gå upp på nätterna då han går upp för stt jobba kl 5.. hade mer än gärna vilat om jag kunnat men han vägrar sova på dagarna

  • Anonym (F)

    Men han måste väl vara övertrött? Tänker om han vaknar varannan timme hela nätterna och inte sover på dagarna .. Tycker du skall ta upp detta med bvc och se om dem kan hjälpa till ..

  • Anonym (Samma problem)
    lisa889 skrev 2017-02-28 11:34:38 följande:

    Han somnar om så fort jag tagit upp honom och söver om honom.. tycker synd om min man att han ska behöva gå upp på nätterna då han går upp för stt jobba kl 5.. hade mer än gärna vilat om jag kunnat men han vägrar sova på dagarna


    Förstår, min dotter sover endast 30 min på dagen vissa dagar. Förstår inte hur dom orkar :O kan han kanske ta en natt på helgen tex?

    Prata med BVC. Men av egen erfarenhet brukar dom säga att det går över.. ;)
  • lisa889

    Förstår det inte heller. Han äter ren välling med. Nestlés min godnatt välling . Han har varit sånhär sedan han föddes. Går i perioder. Under 2 hela veckor sov han hela natten. Sen började det såhär. Sen vaknar han bara en gång per natt sen såhär igen.. ja min man brukar gå upp tidigt på morgonen med sonen så jag får sova. ( duger enbart att sova/somna hos mig)

  • Anonym (Samma problem)
    lisa889 skrev 2017-02-28 19:16:38 följande:

    Förstår det inte heller. Han äter ren välling med. Nestlés min godnatt välling . Han har varit sånhär sedan han föddes. Går i perioder. Under 2 hela veckor sov han hela natten. Sen började det såhär. Sen vaknar han bara en gång per natt sen såhär igen.. ja min man brukar gå upp tidigt på morgonen med sonen så jag får sova. ( duger enbart att sova/somna hos mig)


    Håller tummarna för att det vänder snart!

    Vet hur jobbigt det är! Det är många dagar som "gått bort" för att man inte orkar göra något pga sömnbrist :/
  • Anonym (J)

    Fast du är ju med ert barn hela dagarna. Tycker din man kan ta en natt så du får sova. Det gör min. Han sitter vid en dator hela dagarna så inte så ansträngande enligt honom själv. Vilka rutiner har ni infört? Rutiner börjar bli viktiga för barnen efter de första månaderna och en läghningsrutin är a och o. Vi gör samma sak varje kväll. Äta gröt, bada, pyjamas, amma och gå och sova. Sen sover han iaf 3-4 timmar innan han vaknar för att äta och efter det sover han oftast till 4 på morgonen. Om han vaknar tar min man honom numer och vaggar lite. Då somnar han om på någon minut. Vi hade som er förut och ingen orkar vara en bra mamma om man inte får sova! Det blir ohållbart.

  • lisa889

    Okej! Min man arbetar vid en maskin.som kräver full fokus. Sen duger det bara att somna hos mig. Gosa med pappa funkar toppen men inte sova. Ja vi har fasta rutiner. Bada (varannan dag) baby massage pyjamas välling sen sova

  • elyse

    Har ni provat bärsele? Kanske kan han somna med pappa i den? Min dotter hoppade sig till sömns i hoppgunga när pappan var föräldraledig.

  • lisa889

    Ja men det va ett tag sen vi testade den nu. Hoppgunga har vi med. Men inte kunnat använda än då han inte är helt stabil i nacke osv.. kan sömnen bero på att han vs så liten när hsn föddes (1460 g) ?

  • Anonym (J)
    lisa889 skrev 2017-03-01 09:33:03 följande:

    Okej! Min man arbetar vid en maskin.som kräver full fokus. Sen duger det bara att somna hos mig. Gosa med pappa funkar toppen men inte sova. Ja vi har fasta rutiner. Bada (varannan dag) baby massage pyjamas välling sen sova


    okej.. ja då är det väl bara att gilla läget. Han kommer ju att sova längre och själv någon gång. Det är inte jätte många tonåringar som sover på sin mamma.
Svar på tråden Min 6 månaders sover inte