• Anonym (Irriterad)

    Snälla optiker hjälp mig!

    Två gånger på två år har jag köpt dyra progressiva glasögon där bara glasen har kostat 7000 kr styck så 14000 kr sammanlagt har jag lagt ut på glas(ögon) som inte fungerar. Min optiker böt glas en gång på första paret och nu ska hon byta igen på det andra paret. Andra gången hon böt glas tog hon bort korrigeringen på långt håll. Det som händer är att jag ser suddigt på mellan-och långt håll hur mycket jag än går med glasögonen så det kan inte tränas att bli bättre tydligen.

    Jag har inget speciellt stort synfel utan ålderssyn bara så att jag inte kan läsa liten text och på långt håll så ser jag nästan perfekt på egen hand.

    Min optiker kan inte svara på vad det är som är fel och jag är mer än lovligt frustrerad nu. Jag fattar att ni inte kan säga exakt vad som felas i mitt fall men vad finns det för alternativ när progressiva glasögon inte fungerar? Har min optiker och assistenten gjort något fel när dom gör mina glas? Säljer dom på mig dåliga glas? Var sitter problemet? Ge mig alla förslag ni kan komma på om vad som kan felas när progressiva glasögon inte funkar! Jag vore såååå tacksam för hjälp.

  • Svar på tråden Snälla optiker hjälp mig!
  • Anonym (Irriterad)

    Även om du inte är en optiker men råkar veta svaren så är du mer än välkommen att svara också.

  • Glinda från Oz

    Läsglasögon ska man ju inte ha hela tiden utan bara då man läser, handarbetar, sitter vid datorn eller dylikt.

  • Anonym (!)

    Vad är det för oseriös optiker som har prackat på dig progressiva när du ser bra på långt håll och bara behöver läsglasögon?!

  • Anonym (hmh)

    Prova att byta optiker? Jag har varit både hos specsavers och smarteyes vart smarteyes sålde alldeles för starka glas till mig, hela världen va på snedden.

    Röker du? tänkte bara, för att det sägs att rökare får sämre syn tidigare än icke-rökare.

  • Anonym (Irriterad)
    Glinda från Oz skrev 2017-02-24 22:35:58 följande:
    Läsglasögon ska man ju inte ha hela tiden utan bara då man läser, handarbetar, sitter vid datorn eller dylikt.
    Precis det har jag läsglasögon till men jag har fått progressiva med motivationen att jag ska kunna läsa perfekt hela tiden även om jag inte upplever det som något stort problem att vara utan glasögon så länge jag inte ska läsa en lång tid.
    Anonym (!) skrev 2017-02-24 22:50:49 följande:
    Vad är det för oseriös optiker som har prackat på dig progressiva när du ser bra på långt håll och bara behöver läsglasögon?!
    Det är det jag börjar undra själv. Obestämd Därför frågar jag här där jag rimligtvis borde få vettiga svar för att ingen kan tjäna pengar på mig och därför säger sanningen om jag behöver progressiva och varför jag ser suddigt hur många nya glas jag än får.

    Första gången jag fick progressiva så hade jag +0,25 på avstånd och nu andra gången +0,50. Jag var inne och frågade en annan optiker men fick inga direkta svar av henne heller, kanske ville hon inte smutskasta en annan optiker eller kanske ville hon inte lägga tid på mig men hon antydde till att man inte brukar korrigera så lite synfel som 0,50 på avstånd. Jag vet inte vad jag ska tro eller göra i det här läget.

  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (hmh) skrev 2017-02-24 22:55:25 följande:
    Prova att byta optiker? Jag har varit både hos specsavers och smarteyes vart smarteyes sålde alldeles för starka glas till mig, hela världen va på snedden.

    Röker du? tänkte bara, för att det sägs att rökare får sämre syn tidigare än icke-rökare.
    Jag ska byta optiker nästa gång men just nu vill jag ju att hon fixar glasen eftersom att jag nyss har lagt ut 7000 spänn igen hos henne. Men hon verkar inte veta vad felet är och jag får glasögon som jag ser suddigt i gång på gång. Vanliga läsglasögonen hon har sålt till mig funkar bra dock.

    När du fick för starka glas hur visste du det? Vet du varför du fick för starka glas? Mina sista progressiva har ju ingen styrka på långt håll men jag ser ju ändå suddigt i dom. Jag fattar ingenting!

    Jag har aldrig rökt.
  • Anonym (hmh)
    Anonym (Irriterad) skrev 2017-02-24 23:04:56 följande:
    När du fick för starka glas hur visste du det? Vet du varför du fick för starka glas? Mina sista progressiva har ju ingen styrka på långt håll men jag ser ju ändå suddigt i dom. Jag fattar ingenting!

    Jag har aldrig rökt.
    Förstår. 7000 är inga små summer.

    Det märktes när man kom ut från optikern, såg ut som marken lutade mer åt höger/vänster än vad den gjorde på riktigt. Vet inte varför optikern hade get mig för starka glas, han antog väl att jag kommer att behöva det i framtiden? :)
    förstår inte heller varför det är suddigt för dig :/ du kanske behöver lite styrka på långt håll?
  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (hmh) skrev 2017-02-24 23:15:42 följande:
    Förstår. 7000 är inga små summer.

    Det märktes när man kom ut från optikern, såg ut som marken lutade mer åt höger/vänster än vad den gjorde på riktigt. Vet inte varför optikern hade get mig för starka glas, han antog väl att jag kommer att behöva det i framtiden? :)
    förstår inte heller varför det är suddigt för dig :/ du kanske behöver lite styrka på långt håll?
    Fick du byta glas gratis? Ordnade det upp sig för dig sen? Jag kan inte så mycket om vad optiker har för sig men jag tycker ju att din optiker borde ha gjort glas efter ditt recept som det såg ut dagen han beställde glasen? Konstigt om han gjorde starkare för framtiden då eller kanske hade han mätt fel bara?

    Jag fattar verkligen ingenting och inte optikern heller verkar det som så därför letar jag svar här och hoppas på några rimliga förklaringar på varför det kan bli så här och om jag ens borde ha progressiva glasögon med tanke på att jag tydligen ser väldigt bra på långt håll enligt den andra optikern som jag frågade. Är det någon som vet vid vilken styrka man brukar börja korrigera på avstånd och när det faktiskt börjar vara till hjälp?
  • Anonym (hmh)
    Anonym (Irriterad) skrev 2017-02-24 23:31:16 följande:
    Fick du byta glas gratis? Ordnade det upp sig för dig sen? Jag kan inte så mycket om vad optiker har för sig men jag tycker ju att din optiker borde ha gjort glas efter ditt recept som det såg ut dagen han beställde glasen? Konstigt om han gjorde starkare för framtiden då eller kanske hade han mätt fel bara?

    nop. gick runt med de glasen i kanske 2-3 år och tänkte att ögonen korrigerar det själv, visserligen gjorde ju ögon det, det va bara snett ett par dagar, det är ju inte bra att gå runt med för starka längre tid.


    Nästa optiker mätte styrkan i glasen och sa att det va alldeles för starka för mitt synfel, mina nya glasögon är svagare än de jag hade innan :D


     


    Men det kanske är något du kan göra? gå till en annan optiker med dina glasögon och se vad de säger om dem? kanske är så att den optikern du går till bara vill pumpa dig på pengar? Foten i munnen

  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (hmh) skrev 2017-02-24 23:48:45 följande:

    nop. gick runt med de glasen i kanske 2-3 år och tänkte att ögonen korrigerar det själv, visserligen gjorde ju ögon det, det va bara snett ett par dagar, det är ju inte bra att gå runt med för starka längre tid.


    Nästa optiker mätte styrkan i glasen och sa att det va alldeles för starka för mitt synfel, mina nya glasögon är svagare än de jag hade innan :D


     


    Men det kanske är något du kan göra? gå till en annan optiker med dina glasögon och se vad de säger om dem? kanske är så att den optikern du går till bara vill pumpa dig på pengar? Foten i munnen


    Men jösses amalia! Stackars dig! Lustigt att dina nya glasögon flera år senare blev svagare. Hade din nya optiker någon förklaring på varför din gamla optiker gav dig så starka glasögon?

    Jag gick ju till en annan optiker citerar mig själv nu: Jag var inne och frågade en annan optiker men fick inga direkta svar av henne heller, kanske ville hon inte smutskasta en annan optiker eller kanske ville hon inte lägga tid på mig men hon antydde till att man inte brukar korrigera så lite synfel som 0,50 på avstånd.

    Så jag fick ju tyvärr inte några svar där heller. Inte ens vad som normalt kan vara fel när progressiva inte funkar. Jag var tom in till en tredje optiker men denne vägrade säga något alls om jag inte gjorde en undersökning. Den sistnämnda får aldrig min business eftersom att hon var så ohjälpsam det är då ett som är säkert.

    Så nu står mitt hopp till alla snälla människor på forumet. Solig
  • Anonym (hmh)
    Anonym (Irriterad) skrev 2017-02-25 16:24:52 följande:
    Men jösses amalia! Stackars dig! Lustigt att dina nya glasögon flera år senare blev svagare. Hade din nya optiker någon förklaring på varför din gamla optiker gav dig så starka glasögon?

    Jag gick ju till en annan optiker citerar mig själv nu: Jag var inne och frågade en annan optiker men fick inga direkta svar av henne heller, kanske ville hon inte smutskasta en annan optiker eller kanske ville hon inte lägga tid på mig men hon antydde till att man inte brukar korrigera så lite synfel som 0,50 på avstånd.

    Så jag fick ju tyvärr inte några svar där heller. Inte ens vad som normalt kan vara fel när progressiva inte funkar. Jag var tom in till en tredje optiker men denne vägrade säga något alls om jag inte gjorde en undersökning. Den sistnämnda får aldrig min business eftersom att hon var så ohjälpsam det är då ett som är säkert.

    Så nu står mitt hopp till alla snälla människor på forumet. Solig
    De "nya" är fortfarande för starka för mig, jag kan kanske plocka fram dem om 15 år så är de kanske lagom. :)
    Den nya optikerns förklaring va att den andra optikern hade givit mig för starka för att kompensera, vilket man inte ska göra, det kan leda till komplikationer med ögonen (kan börja skela exempelvis).

    Verkar som alla får olika hjälp hos optiker, min vän får hjälp med att välja bågar som passar, jag får inte hjälp med sådant. och du verkar inte få hjälp med passande styrka.
    Det finns ju märkesbågar som går på flera tusen, om du har märkesbågar kan man ju byta glas till dem så behöver du inte känna att du har slängt pengar i sjön ang bågar, om du skulle hitta en optiker som har svar, så kan de byta glas i dina bågar.
  • Anonym (Optiker)

    Hej!
    Så fort man har behov av läsglasögon, kan man börja använda progressiva glas. (Oberoende om styrkan på långt håll är +0 eller +10)
    Progressiva glasögon kan man ha på sig hela tiden för att slippa ta av/på som med läsglasögon.

    Ang ditt problem med glasögonen, så låter det som att styrkan är rätt (eftersom dina läsglasögon fungerar, och det är så likt dina tidigare styrkor) dock tror jag att det optiska centret i glaset har hamnat lite för högt. Det är givetvis svårt att svara på exakt vad som är fel.

    Med tanke på priset på glasen så är det ett glas med mycket högkvalitet, som brukar vara lättare att vänja sig vid. Dock har hjärnan ett synminne på ca 10-14dagar, så nya glasögon behöver användas dagligen, så mycket som möjligt första 2 veckorna.

    Hur länge provade du glasögonen?

  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (Optiker) skrev 2017-02-25 22:06:36 följande:
    Hej! Så fort man har behov av läsglasögon, kan man börja använda progressiva glas. (Oberoende om styrkan på långt håll är +0 eller +10) Progressiva glasögon kan man ha på sig hela tiden för att slippa ta av/på som med läsglasögon. Ang ditt problem med glasögonen, så låter det som att styrkan är rätt (eftersom dina läsglasögon fungerar, och det är så likt dina tidigare styrkor) dock tror jag att det optiska centret i glaset har hamnat lite för högt. Det är givetvis svårt att svara på exakt vad som är fel. Med tanke på priset på glasen så är det ett glas med mycket högkvalitet, som brukar vara lättare att vänja sig vid. Dock har hjärnan ett synminne på ca 10-14dagar, så nya glasögon behöver användas dagligen, så mycket som möjligt första 2 veckorna. Hur länge provade du glasögonen?
    Om du visste hur mycket jag uppskattar ditt svar. Tack, tack, tack. Hjärta

    Jag har använt glasögonen dagligen i tre månader. Men ögonen vänjer sig tydligen inte. Jag har ifrågasatt om det har blivit felslipat men dom svär att det inte är felet men utan att vara proffs så tycker jag att det verkar rimligt eftersom att jag har så mycket problem. Glasen heter Shamir och ska vara jättebra påstod hon men jag är skeptisk. Obestämd Känner du till märket?

    Bortsett från problemen med dom progressiva så undrar jag om du tycker att man ska korrigera avstånd på + 0,50? Optikern jag bara rådfrågade sa att man inte brukar korrigera så lite synfel och att det är nästan felfritt. Vad är din åsikt om det? Skulle du ge mig progressiva eller tycka att jag verkligen behöver det om du bara tänker på avståndskorrigeringen? Läskorrigeringen är förresten +2,25 men jag klarar mig bra utan glasögon så länge jag inte läser länge. Värt att notera är att dom här sista progressiva glasögonen inte har någon korrigering alls för avstånd och ändå ser jag suddigt.
  • Anonym (Obi Wan Kenobi)
    Anonym (Irriterad) skrev 2017-02-25 22:35:18 följande:
    Värt att notera är att dom här sista progressiva glasögonen inte har någon korrigering alls för avstånd och ändå ser jag suddigt.
    Precis som "Optiker" tror jag att optiska centrum har hamnat för högt, så när du tittar på avstånd ser du genom en del av glaset som har korrektion. Testa att låta glasögonen sitta längre ner på näsan eller böj huvudet framåt så att du verkligen ser genom den översta delen av glaset.
  • Anonym (Optiker)
    Anonym (Irriterad) skrev 2017-02-25 22:35:18 följande:
    Om du visste hur mycket jag uppskattar ditt svar. Tack, tack, tack. Hjärta

    Jag har använt glasögonen dagligen i tre månader. Men ögonen vänjer sig tydligen inte. Jag har ifrågasatt om det har blivit felslipat men dom svär att det inte är felet men utan att vara proffs så tycker jag att det verkar rimligt eftersom att jag har så mycket problem. Glasen heter Shamir och ska vara jättebra påstod hon men jag är skeptisk. Obestämd Känner du till märket?

    Bortsett från problemen med dom progressiva så undrar jag om du tycker att man ska korrigera avstånd på + 0,50? Optikern jag bara rådfrågade sa att man inte brukar korrigera så lite synfel och att det är nästan felfritt. Vad är din åsikt om det? Skulle du ge mig progressiva eller tycka att jag verkligen behöver det om du bara tänker på avståndskorrigeringen? Läskorrigeringen är förresten +2,25 men jag klarar mig bra utan glasögon så länge jag inte läser länge. Värt att notera är att dom här sista progressiva glasögonen inte har någon korrigering alls för avstånd och ändå ser jag suddigt.
    Hej igen.
    Nej jag hade inte korrigerat på avstånd med de styrkorna om kunden inte upplevde problem, utan förklarat och visat skillnaden. Dock hade jag självklart rekommenderat ett progressivt glas om kunden tyckte det var jobbigt att ta läsglasögonen av/på eller vill bära glasögon hela tiden.

    Ang. Glasen så har jag aldrig hört talas om de. Kanske bra att prova någon annan leverantör på glas? Ex) rodenstock, hoya eller essilor. Alt se om du kan göra ett återköp? Känns väldigt tråkigt att du lagt så mycket pengar på en produkt som inte fungerar för dig.
  • Anonym (35 år m brillor)

    Det är svårt med brillor, jag har också råkat ut för dåliga glas mer än en gång. Förra gången så bytte jag optiker och den nya medgav att hennes kollega gjort felaktiga inställningar. Hämtade nya proggisar för 3 veckor och direkt efteråt tyckte jag att de gamla proggisarna var bättre än de nya. Det var bågarna som var inköpta i Asien som inte höll måttet, glasen var fortfarande bra. Kan tyvärr inte hjälpa dig med jag har fått kassa glas flera gånger under livet, otroligt nog. När jag går till optiker i Sverige har jag alltid en gnagande känsla av att det ska bli fel.

  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2017-02-25 23:38:23 följande:
    Precis som "Optiker" tror jag att optiska centrum har hamnat för högt, så när du tittar på avstånd ser du genom en del av glaset som har korrektion. Testa att låta glasögonen sitta längre ner på näsan eller böj huvudet framåt så att du verkligen ser genom den översta delen av glaset.
    Det var svårt att avgöra när jag testade. Jag tror att det blir lite bättre men det är inte så att det blir klockrent. Det hade varit skönt om det var så för då hade jag ju äntligen haft ett svar.
    Anonym (Optiker) skrev 2017-02-26 20:54:20 följande:
    Hej igen. Nej jag hade inte korrigerat på avstånd med de styrkorna om kunden inte upplevde problem, utan förklarat och visat skillnaden. Dock hade jag självklart rekommenderat ett progressivt glas om kunden tyckte det var jobbigt att ta läsglasögonen av/på eller vill bära glasögon hela tiden. Ang. Glasen så har jag aldrig hört talas om de. Kanske bra att prova någon annan leverantör på glas? Ex) rodenstock, hoya eller essilor. Alt se om du kan göra ett återköp? Känns väldigt tråkigt att du lagt så mycket pengar på en produkt som inte fungerar för dig.
    Jag bad om Essilor men fick ett nej på det och sen undvek dom att svara på vad mina nya glas är så uppenbarligen är det ju inget märke dom är stolta över. Obestämd Men jag ska pressa fram ett svar.  {#emotions_dlg.djavulsk}  Jag hör själv hur oseriösa dom låter fast dom ska vara ett "fint och bra" ställe. Dom förklarar aldrig nånting heller som synskärpa, olika glas, vad som har hänt med synen etc utan hon ger ett glas bara utan snack. Jag hoppas att dom nya funkar okej och sen byter jag optiker nästa gång. Förövrigt bad jag inte om progressiva utan hon sa redan när jag hade +0,25 på avstånd att jag skulle börja använda progressiva fast jag fortfarande kan läsa mindre text och aldrig har behövt ha läsglasögon med mig ute på stan.

    Jag ska inte fråga ihjäl dig Oskyldig men har en sista fråga; att ha +0,50 på avstånd är alltså nästan perfekt syn? Ungefär när brukar man börja (behöva) korrigera? Vid vilket sånt där nummer alltså? Jag vet inte vad det kallas men hoppas du förstår vad jag menar. Skäms Tack igen för att du har tagit dig tid.  
    Anonym (35 år m brillor) skrev 2017-02-26 21:08:03 följande:
    Det är svårt med brillor, jag har också råkat ut för dåliga glas mer än en gång. Förra gången så bytte jag optiker och den nya medgav att hennes kollega gjort felaktiga inställningar. Hämtade nya proggisar för 3 veckor och direkt efteråt tyckte jag att de gamla proggisarna var bättre än de nya. Det var bågarna som var inköpta i Asien som inte höll måttet, glasen var fortfarande bra. Kan tyvärr inte hjälpa dig med jag har fått kassa glas flera gånger under livet, otroligt nog. När jag går till optiker i Sverige har jag alltid en gnagande känsla av att det ska bli fel.
    Vad tråkigt för dig och jag förstår precis hur frustrerande det är. Har du hittat en bra optiker nu som du kan lita på?

  • Anonym (Optiker)
    Anonym (Irriterad) skrev 2017-02-27 15:32:36 följande:
    Det var svårt att avgöra när jag testade. Jag tror att det blir lite bättre men det är inte så att det blir klockrent. Det hade varit skönt om det var så för då hade jag ju äntligen haft ett svar.
    Anonym (Optiker) skrev 2017-02-26 20:54:20 följande:Hej igen. Nej jag hade inte korrigerat på avstånd med de styrkorna om kunden inte upplevde problem, utan förklarat och visat skillnaden. Dock hade jag självklart rekommenderat ett progressivt glas om kunden tyckte det var jobbigt att ta läsglasögonen av/på eller vill bära glasögon hela tiden. Ang. Glasen så har jag aldrig hört talas om de. Kanske bra att prova någon annan leverantör på glas? Ex) rodenstock, hoya eller essilor. Alt se om du kan göra ett återköp? Känns väldigt tråkigt att du lagt så mycket pengar på en produkt som inte fungerar för dig.
    Jag bad om Essilor men fick ett nej på det och sen undvek dom att svara på vad mina nya glas är så uppenbarligen är det ju inget märke dom är stolta över. Obestämd Men jag ska pressa fram ett svar.  {#emotions_dlg.djavulsk}  Jag hör själv hur oseriösa dom låter fast dom ska vara ett "fint och bra" ställe. Dom förklarar aldrig nånting heller som synskärpa, olika glas, vad som har hänt med synen etc utan hon ger ett glas bara utan snack. Jag hoppas att dom nya funkar okej och sen byter jag optiker nästa gång. Förövrigt bad jag inte om progressiva utan hon sa redan när jag hade +0,25 på avstånd att jag skulle börja använda progressiva fast jag fortfarande kan läsa mindre text och aldrig har behövt ha läsglasögon med mig ute på stan.

    Jag ska inte fråga ihjäl dig Oskyldig men har en sista fråga; att ha +0,50 på avstånd är alltså nästan perfekt syn? Ungefär när brukar man börja (behöva) korrigera? Vid vilket sånt där nummer alltså? Jag vet inte vad det kallas men hoppas du förstår vad jag menar. Skäms Tack igen för att du har tagit dig tid.  Vad tråkigt för dig och jag förstår precis hur frustrerande det är. Har du hittat en bra optiker nu som du kan lita på?

    Det finns ingen specifik gräns för när man korrigerar synfel. Vissa som har +0,50 upplever stor skillnad med glasögon och vissa märker ingen skillnad alls. Det handlar om att ha en bra dialog med sin kund, för att hitta bästa lösningen för varje enskild individ.

    Hoppas det löser dig för dig!
  • Anonym (Obi Wan Kenobi)
    Anonym (Irriterad) skrev 2017-02-27 15:32:36 följande:
    Jag ska inte fråga ihjäl dig Oskyldig men har en sista fråga; att ha +0,50 på avstånd är alltså nästan perfekt syn? Ungefär när brukar man börja (behöva) korrigera? Vid vilket sånt där nummer alltså? Jag vet inte vad det kallas men hoppas du förstår vad jag menar.

    Ser du perfekt på avstånd utan glasögon så behöver du ingen korrigering på avstånd. +0.50 betyder att du med sådana glas ser bättre på kortare avstånd utan att det blir sämre på långt avstånd. Det är den styrka som gör att ögonen nätt och jämt kan ställa om till oändligt avstånd. Med ännu starkare glas skulle du bli närsynt.

    Ögonen kan ställa om sig mellan olika avstånd, men den förmågan minskar med åldern. När man är utomhus är idealet att den borte gränsen för synskärpa är oändligt avstånd. Är man översynt så kan ögonen ställa in sig på längre avstånd än oändligt, vilket man naturligtvis inte har någon nytta av. Eftersom du ser bra på avstånd klarar dina ögon att ställa om sig till oändligt avstånd. Korrigeringen på +0.50 gör att det längsta avståndet blir oändligt avstånd, och i gengäld kan du se bättre på kortare avstånd.

    Om du fortfarande har +0.50 för långt avstånd när du blir gammal och linsen stelnat kanske du kommer behöva korrigering för att se bra på långt avstånd, för då kanske ögonen alltid är inställda på "längre avstånd än oändligt" (det låter konstigt, jag vet).
  • Anonym (35 år m brillor)

    Jag fick en kanonbra kvinnlig optiker som rättade till styrkorna men tyvärr hann hon sluta när jag nyligen var hos optikern. I Indien har jag den bästa och absolut billigaste optikern men som sagt, bågen började se sliten ut även om glasen fortfarande var perfekta. 500 kr kostar ett par utmärka proggisar i Indien med snygg båge till, 150-250 kr för vanliga närsynta glas inkl båge. Märkesbågar någon, några hundra till, ungefär Exakt samma glas /styrkorsom här hemma, inga konstigheter. I Goa möter man många turister, framför allt britter, som fixar både tänder och glasögon med utmärkta resultat. Proggisarna skaffade jag mest som en kul grej då jag klarade mig med vanliga men så här i efterhand skulle jag satt dom glasen i andra bågar som jag köpte samtidigt. Jag har köpt flera brillor varje gång men använder knappt dom nu pga att jag vant mig vid proggisar. Roliga, snygga, solbrillor, så kul!

Svar på tråden Snälla optiker hjälp mig!