• Anonym (lagom)

    12-åring Vad ska månadpengen räcka till?

    Jag tänkte höja månadspengen nu när min son fyller 12. Hur hög borde den vara?

    Jag tänkte att den ska räcka till mellanmål (och läsk och liknade) när han är iväg på matcher och inte jag är med. (Någon gång i månaden) Ibland är han på läger och då händer det att han köper lite mer mat, typ Mc Donalds.

    Även när han är på nöjen (t.ex bio) med kompisar. Men när jag är med betalar jag allt.

    Tänkte även att den ska räcka till mobil.

    Och såklart om han vill köpa godis, spel eller prylar.  

    Hur mycket hade du gett?
    (Såklart hjälper han till hemma)

  • Svar på tråden 12-åring Vad ska månadpengen räcka till?
  • Carambolan

    500 kr tycker jag är rimligt när det mest är till nöjen och lite mat. Blir det mycket läger med matköp en månad kan du ju sticka till honom en extra hundring inför avresa.

  • Amanda84
    Anonym (lagom) skrev 2017-02-24 21:43:13 följande:

    Jag tänkte höja månadspengen nu när min son fyller 12. Hur hög borde den vara?

    Jag tänkte att den ska räcka till mellanmål (och läsk och liknade) när han är iväg på matcher och inte jag är med. (Någon gång i månaden) Ibland är han på läger och då händer det att han köper lite mer mat, typ Mc Donalds.

    Även när han är på nöjen (t.ex bio) med kompisar. Men när jag är med betalar jag allt.

    Tänkte även att den ska räcka till mobil.

    Och såklart om han vill köpa godis, spel eller prylar.  

    Hur mycket hade du gett?
    (Såklart hjälper han till hemma)


    Mitt barn är för litet för månadspeng, men jag vill ha en åsikt i alla fall, eftersom jag själv har varit 12 år. Min månadspeng när jag var i den åldern (och under hela högstadiet sedan) var helt enkelt konsumtionspengar. Min månadspeng skulle inte räcka till mellanmål och McDonald's och var därför väldigt låg. Månadspengen var helt och hållet till egenvald konsumtion (godis, kakor, grejer, nagellack som mamma inte ville köpa etc.) Jag tycker därför att du ska försöka räkna ut hur stor kostnad det kan bli för mellanmål, McDonald's och mobil om man inte överkonsumerar. Utöver det lägger du en rimlig summa till som är ren nöjeskonsumtion (hur ofta går han på bio? Är det rimligt att du betalar varje biobesök eller går han så pass ofta på bio att du tycker att han bör spara ihop till det själv?)


    Om han är duktig på att ha koll på sin egen ekonomi så tycker jag att han ska få använda en större summa pengar än om han är sämre på det. Jag kan jämföra med mig (32 år gammal) och min yngsta bror (han är nu 17 år) Min yngste bror har alltid varit ekonomisk och har haft koll. Redan som 13-åring så fick han hela sitt barnbidrag eftersom han i stort sett själv köpte sina kläder och inte lade pengarna på strunt. Jag själv hade inte ens studiebidraget på gymnasiet på egen hand (mer än under första terminen) utan gjorde sedab upp en självvald deal med mamma om att hon gav mig "månadspeng" och utöver det stod hon för nöjespengar (bio, cd-skivor) samt kläder medan jag enbart stod för enstaka inköp.

  • Anonym (lagom)
    Carambolan skrev 2017-02-24 21:52:25 följande:

    500 kr tycker jag är rimligt när det mest är till nöjen och lite mat. Blir det mycket läger med matköp en månad kan du ju sticka till honom en extra hundring inför avresa.


    Det blir sällan mer än en gång per månad han är iväg med laget. Och oftast ingår alla måltider när det är läger, men dom kan ju i alla fall vilja köpa lite mellanmål och "extra" och det tycker jag han ska kosta på sig. 
  • Anonym (lagom)
    Amanda84 skrev 2017-02-24 21:58:43 följande:

    Mitt barn är för litet för månadspeng, men jag vill ha en åsikt i alla fall, eftersom jag själv har varit 12 år. Min månadspeng när jag var i den åldern (och under hela högstadiet sedan) var helt enkelt konsumtionspengar. Min månadspeng skulle inte räcka till mellanmål och McDonald's och var därför väldigt låg. Månadspengen var helt och hållet till egenvald konsumtion (godis, kakor, grejer, nagellack som mamma inte ville köpa etc.) Jag tycker därför att du ska försöka räkna ut hur stor kostnad det kan bli för mellanmål, McDonald's och mobil om man inte överkonsumerar. Utöver det lägger du en rimlig summa till som är ren nöjeskonsumtion (hur ofta går han på bio? Är det rimligt att du betalar varje biobesök eller går han så pass ofta på bio att du tycker att han bör spara ihop till det själv?)


    Om han är duktig på att ha koll på sin egen ekonomi så tycker jag att han ska få använda en större summa pengar än om han är sämre på det. Jag kan jämföra med mig (32 år gammal) och min yngsta bror (han är nu 17 år) Min yngste bror har alltid varit ekonomisk och har haft koll. Redan som 13-åring så fick han hela sitt barnbidrag eftersom han i stort sett själv köpte sina kläder och inte lade pengarna på strunt. Jag själv hade inte ens studiebidraget på gymnasiet på egen hand (mer än under första terminen) utan gjorde sedab upp en självvald deal med mamma om att hon gav mig "månadspeng" och utöver det stod hon för nöjespengar (bio, cd-skivor) samt kläder medan jag enbart stod för enstaka inköp.


    Han är mycket bra på att hantera pengar, men om han skulle ha ansvar för klädinköp skulle han aldrig köpa några nya kläder, så jag föredrar att ha hand om det ett tag till. 
    Han har faktiskt aldrig varit på bio ensam med kompisar än, men det kommer väl mer och mer nu. Han kan själv ta bussen till stan. 
  • Anonym (lagom)

    Jag hade tänkt 300:-/ mån men pappan föreslår 200. Vi har båda mycket bra ekonomi, så jag tycker att 200 är snålt. Därav frågan. 

  • Carambolan
    Anonym (lagom) skrev 2017-02-24 22:41:43 följande:

    Det blir sällan mer än en gång per månad han är iväg med laget. Och oftast ingår alla måltider när det är läger, men dom kan ju i alla fall vilja köpa lite mellanmål och "extra" och det tycker jag han ska kosta på sig. 


    Jag höftade lite på att "mellanmål" i form av typ korv och cola på en match per helg och sen ett mcdonaldsmål i månaden går på typ 150 spänn, och sen mobilräkning för nån hundring. Då har han 250 kr kvar till nöje/godis/spel.
  • Anonym (.)
    Carambolan skrev 2017-02-25 21:50:04 följande:
    Jag höftade lite på att "mellanmål" i form av typ korv och cola på en match per helg och sen ett mcdonaldsmål i månaden går på typ 150 spänn, och sen mobilräkning för nån hundring. Då har han 250 kr kvar till nöje/godis/spel.
    Min 11,5-åring har 200 kr/månad och det ska räcka till lördagsgodis och andra "icke-nödvändiga" inköp. Mobilen går på vårt familjeabonnemang och behöver hon köpa något att äta när hon är iväg och spelar matcher så får hon pengar till det (alltså om hon behöver mat/frukt, väljer hon att köpa t.ex. bullar eller läsk när vi inte ser så får hon ju betala själv). 

    Så jag kan hålla med om att 500 kr kan vara rimligt (om ni har råd) om det även ska räcka till mobil och "mellanmål".
  • TigerLilySwe

    500, minst om det ska täcka allt du rabblat upp. Det ska inte bara vara en stressfaktor över att pengarna inte räcker eller att han inte har råd med ett jota. Pengarna ska kännas roligt att ansvara över, han ska kunna spara något, samla pengar till nåt han själv kommer på och han ska få en utmaning som motiverar och utvecklar. 200?! Ärligt talat...

  • mamaleona

    Flicka 13år får 200kr plus lite extra ibland, kanske 300-350 skulle ja gissa de blir. Mobilräkn ingår inte i detta.

  • syntharen

    Jag fick 50 kr i veckan är jag var 12 år och det är ju över 25 år sedan så jag tycker nog att en 12 åring idag måste ha en månadspeng på minst 400 kr. Mina pengar skulle räcka till godis typ (på den tiden fanns inga mobilspel och var jag bodde ingen mcdonalds mm), dessutom fick jag spara så att jag kunde köpa julklappar till mina syskon och föräldrar och ibland även födelsedagspresenter till samma personer (inga dyra saker utan nåt litet för 20-50 kr).

Svar på tråden 12-åring Vad ska månadpengen räcka till?