• Anonym (Orolig)

    Vek benen åt fel håll. Varning

    Såg denna korta video för nån vecka sen. Det är en tjej på gymmet som vek benen åt fel håll. Min fråga är, är det på riktigt? hur vanligt är detta?


    och vad hände sedan? Alltså kan hon återhämta sig? efter en lång rehabilitering? Rynkar på näsan eller kommer hon inte kunna gå?

    Videon *Stor varning för känsliga tittare*

    https://vid.me/VcAJ

  • Svar på tråden Vek benen åt fel håll. Varning
  • Anonym (Inte funkar)

    Länken funkar inte. Kanske lika bra. Lät väldigt obehagligt.

  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Inte funkar) skrev 2017-02-24 23:37:34 följande:
    Länken funkar inte. Kanske lika bra. Lät väldigt obehagligt.
    Bra. är mer intresserad av hur illa det är. alltså om man kan återhämta sig.
  • Mascaraklumpar

    Jag gissar på att hon glider ned med höger ben strax innan hon viker vänster åt fel håll och att det alltså bara är vänster knä som skadas. Nu är jag ingen knäexpert, men jag skulle även gissa på att hon redan hade någon någon mjukdelsskada (främre korsbandsskada?) i knät sen tidigare och att det därför inte höll för belastningen. Det ser väldigt illla ut men mjukdelsskador brukar man kunna fixa, så jag tror absolut att hon kommer kunna gå igen.

  • Anonym (Orolig)
    Mascaraklumpar skrev 2017-02-24 23:55:00 följande:
    Jag gissar på att hon glider ned med höger ben strax innan hon viker vänster åt fel håll och att det alltså bara är vänster knä som skadas. Nu är jag ingen knäexpert, men jag skulle även gissa på att hon redan hade någon någon mjukdelsskada (främre korsbandsskada?) i knät sen tidigare och att det därför inte höll för belastningen. Det ser väldigt illla ut men mjukdelsskador brukar man kunna fixa, så jag tror absolut att hon kommer kunna gå igen.

    klippet funkade?

    Okej, va bra att höra, tack för svar.


    Det är ju lite irriterad på internet att folk delar med sig av olyckor men ingen information över hur det gick sedan. Jag tänker att hon är otränad sedan innan och även oerfaren vid maskin, jag blir livrädd för att träna på maskin, visserligen ska man ju inte putta ut så att benen blir helt raka för då kan det tydligen gå åt helvete. men ändå. om det skulle vara kört för hennes del eller om det bara såg värre ut än et faktiskt är.

  • bigbob
    Anonym (Orolig) skrev 2017-02-25 00:16:26 följande:

    klippet funkade?

    Okej, va bra att höra, tack för svar.

    Det är ju lite irriterad på internet att folk delar med sig av olyckor men ingen information över hur det gick sedan. Jag tänker att hon är otränad sedan innan och även oerfaren vid maskin, jag blir livrädd för att träna på maskin, visserligen ska man ju inte putta ut så att benen blir helt raka för då kan det tydligen gå åt helvete. men ändå. om det skulle vara kört för hennes del eller om det bara såg värre ut än et faktiskt är.


    Hej TS,

    Kunde inte få upp klippet men utifrån vad ni skriver tror jag det är ett en benpress det handlar om där benen viker sig åt fel håll. Det måste vara extremt ovanligt och bero på överrörliga leder. Har man inte såna problem är det absolut inga problem att låsa lederna, dvs avsluta lyftet helt och hållet och få ut max rörelseomfång på övningen. Kolla in styrkelyft på Youtube och avgör själv om det är farligt att sträcka ut lederna till full låsning. Ledtråd; det är inte farligt

    Det är snarare farligare att vara rädd för fysisk utmaning än att utmana sig själv fysiskt. Men visst, ligger man på gränsen för vad man klarar kommer man skada sig ibland. Men det är inte heller farligt, för man läker och kommer tillbaka och blir ännu starkare.
Svar på tråden Vek benen åt fel håll. Varning