• Emiliaa91

    Lämna den man älskar

    Hej!

    Jag är 25 år, bor med min sambo sen 2.5 år tillbaka och i Juni har vi varit tillsammans i 3 år.

    Han är en otroligt trygg och stabil person som jag litar på till hundra procent.

    Han hade hus när vi träffades som jag flyttade in i. Han har världens finaste katt som jag älskar så extremt mycket och han håller om mig när vi ska sova.

    Men där är det stopp.. han har ett extremt stort behov av egentid, vi är i princip alltid hemma tillsammans men han sitter vid datorn, spelar gitarrr eller tränar. Han är överlag ganska negativ och har svårt att se det roliga i småsaker, till skillnad från mig som kan bli exalterad över minsta lilla.

    Han har knappt något närhetsbehov, det har han aldrig haft och det har blivit mindre och mindre. Jag har inte tagit initiativ på några dagar nu och har inte fått en puss på 3 dagar!

    Och han skulle bli förvånad om jag sa det, för han reflekterar inte över det.

    Vi har en väldigt bra kommunikation, vi har löst många problem men nu har jag insett att det här problemet med att jag vill ha mer sex och närhet än han kommer vi aldrig kunna lösa. Jag har ändrat väldigt mycket på mig själv, blivit mer självständig och lärt mig att inte vilja ha sex och närhet så ofta. Men jag kan inte gå lägre än såhär.

    Jag har väl egentligen bestämt mig för att jag måste lämna honom, jag behöver någon jag kan ha roligt med i vardagliga saker, och som har ett ungefär lika stort närhetsbehov som jag.

    Men fy fan vad jobbigt det är! Jag älskar honom, vårt hus, våran katt, att han får mig att skratta, att han är så trygg.

    Han kommer att bli så ledsen, han är ju nöjd med det vi har. Vi har det verkligen bra, men jag saknar den där glöden. Jag är en väldigt energisk och passionerad person medan han är tvärtom. Och jag känner att jag blir frustrerad så många gånger om dagen när han bara går förbi mig utan att krama eller pussa mig, eller när han inte kan uttrycka känslor ordentligt.

    Och som sagt, det känns fruktansvärt tungt att behöva såra honom, samtidigt som han kanske egentligen hade mått bäst av att leva ensam några år till..

    Hur gör jag detta? Jag hoppas och tror att vi kan fortsätta vara vänner, men så fort han ler vill jag bara kasta mig över honom och krama honom.

    Vi älskar ju varann och har köpt en säng ihop och byggt ett liv ihop, känns så jävla tungt..

    Samtidigt kan jag ändå känna att jag längtar lite efter singellivet just för att det har tagit mycket energi att gå hemma och känna mig osedd.

    Jag har gjort allt i min makt för att han ska vilja uttrycka mer känslor men han är den han är och det måste han ju få vara. Vi har pratat om detta så många gånger, hade han velat ändra sig hade han gjort det.

    Men hur gör man rent konkret för att komma över att både såra och förlora den man älskar?

  • Svar på tråden Lämna den man älskar
  • Anonym (Förstår.)

    Åå ledsamt att läsa. Har gått igenom likvärdigt. Visst är det svårt, man hör om alla andras karlar som vill ha massa sex o kvinnorna vill inte till slut känner sig trötta osv.. man undrar ju vad som är felet?!

    Vi ser inte alls dåliga ut heller, låter inte så på dig liksom mig, detta att "göra allt i sin makt", klä upp sig/av sig. Träna. Vara fin sexig målad high heels.. städa hemma, laga god mat, vara gladsint

    mm och man ruttnar till slut inombords även om den där omfamningen på natten ger så mycket. Tänk över innan du lämnar honom. Boka tid hos terapeut. Ni behöver båda VERKLIGEN veta hur ledsna ni (förmodligen) kommer bli den natten när ni inte kan kramas längre.

  • Anonym (Realist)

    Googla på "kärlekens 5 språk". Ni är uppenbarligen inte kompatibla på de sakerna. Det kan gå att fixa men man måste jobba på det. Det första steget är att båda blir medvetna om skillnaderna.

    Jag kollade precis och den senaste upplagan av boken på svenska har bytt namn till "Upptäck kärlekens olika språk". På engelska verkar den fortfarande heta "The 5 love languages".

  • Anonym (mjmjm)

    Rent konkret så låter man det ta sin tid att bearbeta känslorna av sorg, ilska o vad det kan vara. Kanske gå i samtal? O aktivera sig med annat som får en att skingra tankarna. Se till bara att du inte blir hans privata terapeut ang att tala igenom allt för mycket med honom.

  • Emiliaa91

    Tack för svaren!

    Jag har prövat det där kärlekens 5 språk, har som sagt verkligen gjort allt jag kunnat :( vi har pratat så ofta om detta och han vet exakt vad som gäller, det har varit nära uppbrott osv.

    Men han är helt enkelt inte intresserad av att ändra sig.. han glömmer det lika fort igen.

    Och så tänker jag att visst hade vi kunnat testa terapi också, men det känns så fel ändå på nåt sätt att gå i terapi för att han ska vilja umgås mer med mig och så..

    Ibland tänker jag att jag kan leva såhär men jag vet att jag inte kan det :(

    Jag vill inte bara vara nöjd med livet jag vill att det ska vara magiskt.

  • Emiliaa91

    Tack för svaren!

    Jag har prövat det där kärlekens 5 språk, har som sagt verkligen gjort allt jag kunnat :( vi har pratat så ofta om detta och han vet exakt vad som gäller, det har varit nära uppbrott osv.

    Men han är helt enkelt inte intresserad av att ändra sig.. han glömmer det lika fort igen.

    Och så tänker jag att visst hade vi kunnat testa terapi också, men det känns så fel ändå på nåt sätt att gå i terapi för att han ska vilja umgås mer med mig och så..

    Ibland tänker jag att jag kan leva såhär men jag vet att jag inte kan det :(

    Jag vill inte bara vara nöjd med livet jag vill att det ska vara magiskt.

  • Anonym (Förstår.)

    Ja det vill många av oss tjejer. Förstås. Men frågan är om den finns och eller varar för evigt, ni har redan kanske haft er magi..så att säga. Men om den inte kan komma åter så är det sorgligt. Att han inte kan möta dig på halva vägen. Hoppas det ordnar sig

  • Anonym (True story)

    Jag var precis som din kille. Tills hon lämnade mig och jag träffade en ny. I mitt nya förhållande kan jag inte få nog av fysisk närhet. Har jättesvårt att ens passera henne utan att pussa henne eller lägga en arm om hennes midja.

    Inser nu att jag levt 15 år i ett förhållande där jag inte var fysiskt attraherad av mim tjej. Sexet gick att ordna (det är ju liksom skönt att göka), men ingen fysisk kärlek.

    Jag köpte också idéen om olika sätt att visa kärlek, men nu förstår att det mer handlade om fel partner.

  • Emiliaa91
    Anonym (True story) skrev 2017-02-25 10:16:44 följande:

    Jag var precis som din kille. Tills hon lämnade mig och jag träffade en ny. I mitt nya förhållande kan jag inte få nog av fysisk närhet. Har jättesvårt att ens passera henne utan att pussa henne eller lägga en arm om hennes midja.

    Inser nu att jag levt 15 år i ett förhållande där jag inte var fysiskt attraherad av mim tjej. Sexet gick att ordna (det är ju liksom skönt att göka), men ingen fysisk kärlek.

    Jag köpte också idéen om olika sätt att visa kärlek, men nu förstår att det mer handlade om fel partner.


    Det var jobbigt att läsa.. jag tror dock inte att det är så för han tyckte så himla mycket om min kropp i början, kallade den för superkroppen och han har svårt att låta bli att ta på min rumpa..

    Jag ser i stort sett ut som när vi träffades. Han har aldrig varit särskilt intresserad av sex..

    däremot var han inte attraherad av sin förra tjej. Men kanske är det så att han behöver ännu starkare attraktion.

    Han borde ju kunna hitta nån som kan dra fram hans känslor liksom.
  • Emiliaa91
    Anonym (True story) skrev 2017-02-25 10:16:44 följande:

    Jag var precis som din kille. Tills hon lämnade mig och jag träffade en ny. I mitt nya förhållande kan jag inte få nog av fysisk närhet. Har jättesvårt att ens passera henne utan att pussa henne eller lägga en arm om hennes midja.

    Inser nu att jag levt 15 år i ett förhållande där jag inte var fysiskt attraherad av mim tjej. Sexet gick att ordna (det är ju liksom skönt att göka), men ingen fysisk kärlek.

    Jag köpte också idéen om olika sätt att visa kärlek, men nu förstår att det mer handlade om fel partner.


    Det var jobbigt att läsa.. jag tror dock inte att det är så för han tyckte så himla mycket om min kropp i början, kallade den för superkroppen och han har svårt att låta bli att ta på min rumpa..

    Jag ser i stort sett ut som när vi träffades. Han har aldrig varit särskilt intresserad av sex..

    däremot var han inte attraherad av sin förra tjej. Men kanske är det så att han behöver ännu starkare attraktion.

    Han borde ju kunna hitta nån som kan dra fram hans känslor liksom.
  • Anonym (Förstår.)
    Anonym (True story) skrev 2017-02-25 10:16:44 följande:

    Jag var precis som din kille. Tills hon lämnade mig och jag träffade en ny. I mitt nya förhållande kan jag inte få nog av fysisk närhet. Har jättesvårt att ens passera henne utan att pussa henne eller lägga en arm om hennes midja.

    Inser nu att jag levt 15 år i ett förhållande där jag inte var fysiskt attraherad av mim tjej. Sexet gick att ordna (det är ju liksom skönt att göka), men ingen fysisk kärlek.

    Jag köpte också idéen om olika sätt att visa kärlek, men nu förstår att det mer handlade om fel partner.


    Så ledsamt att läsa, 15 år..ditt ex måste ha känt det på sig? Att det var så? Mitt ex höll ofta om mig o överraskade när jag tex diskade men jag kände alltid annat eftersom jag också bar på vetskap om vissa andra saker om honom som gick ut över mig
  • Anonym (True story)
    Anonym (Förstår.) skrev 2017-02-25 14:32:57 följande:
    Så ledsamt att läsa, 15 år..ditt ex måste ha känt det på sig? Att det var så? Mitt ex höll ofta om mig o överraskade när jag tex diskade men jag kände alltid annat eftersom jag också bar på vetskap om vissa andra saker om honom som gick ut över mig
    Ja, hon kände det nog på sig. Men hon var också svår att komma nära. Alla ömhetsbevis bemöttes med ifrågasättande. Jag tror inte att jag var beredd att bli älskad och jag var inte beredd att älska.

    Har också varit med om det (jag tror) att du beskriver. Ett ex var otrogen och efter blev jag precis stel när hon tog i mig. Kärleken från min sida hade dött.
Svar på tråden Lämna den man älskar