• Anonym (Anonym)

    Skar upp knät precis.Hur vet man om det behöver sys? Funkar superlim?

    Jag skriver det här anonymt bara för att det är så jävla pinsamt.

    Jag skulle dricka ett glas vatten innan jag lade mig för kvällen. Jag orkade inte diska (vi har bara 4 dricksglas) så det första jag fick tag i när jag öppnade köksskåpet var ett champagneglas. Detta gled ur min hand och gick i kras i golvet. Våra två kattungar sprang in i köket i samma vända. Jag fick panik, drog fram dammsugaren och satte mig på knä - rakt på ett halvt champagneglas som gick rakt in i knät, krossades och en stor bit glas gick in en bra bit in i knät.

    Jag tror att jag har lyckats plocka ur allt glas ur såret men det är ganska djupt så jag har tejpat ihop det. Det blöder fortfarande ymnigt och blöder igenom. Jag ringde 1177 och där sade de att jag skulle åka in till akuten och sy det. Problemet är bara det att akuten ligger i grannstaden och jag är ensam med en 3-årig son som jag helst inte vill väcka. Går det lösa på något annat vis? Det här låter galet, men jag har hört talas om att man kan limma ihop sår med superlim. Är det någon som vet ifall det funkar? Får jag ett ärr på knät är det inte hela världen. Just nu känns det värre att behöva väcka barnet, dra honom i en vagn 2 kilometer och sedan ta tåget till en busstation där jag kan ta bussen till akuten...

    Om jag inte kan lösa det med superlim och kirurgtejp/plåster, när vet jag om det är illa nog att behöva åka in? Jag vill ju inte heller riskera att svimma av blodbrist när jag är ensam med mitt barn.

  • Svar på tråden Skar upp knät precis.Hur vet man om det behöver sys? Funkar superlim?
  • AndreaBD

    Jag skar mig i tummen ganska djupt för nån vecka sen. Min man satte ett plåster tajt direkt på såret (alltså med klistriga delen) så att såret satt ihop. Och då slutade det blöda genast också.  Det gick bra trots att det var djupt.

    Men problemet med knät är ju att man måste böja det för att gå. Vet inte om det går lika bra. Jag tror inte att du förlorar för mycket blod, det brukar ändå inte vara såå mycket. Men du riskerar förstås att få ett ärr där.

  • Anonym (S)

    Kan ni inte ta taxi dit? Känns väl befogat att betala för taxi vid ett sådant tillfälle. Eller få skjuts av en vän?

    Tycker nog du ska åka in.

  • Anonym (Åkte in?!)

    När det gäller glas och knän som är en led så hade jag åkt in. Inte kul om det sitter glas kvar och det blir infektioner. Hoppas du åkte in ts.

Svar på tråden Skar upp knät precis.Hur vet man om det behöver sys? Funkar superlim?