• Äldre 25 Feb 08:04
    2907 visningar
    53 svar
    53
    2907

    Vad utgör gränsen för vårt flyktingmottagande?

    På den frågan följer ofta inga konkreta svar, utan det blir alltid korta svar i stil med "Gränsen är redan nådd" eller "Liv har inget pris, och vi både kan och måste hjälpa folk som flyr bomber", och inte sällan hör man kommentaren "Sverige kan inte ensamt rädda hela världen". Men ingen har någon gång gett en välmotiverad och tydlig gräns som jag både kan förstå och acceptera. Ett totalt stopp just nu kan jag förstå utifrån att vi på goda grunder kan säga att vi har tappat kontrollen ur flera olika perspektiv, men ett totalstopp är en princip som jag inte ser som en rimlig långsiktig lösning. Enligt mig borde vi alltid vara redo ta emot människor i nöd, men hur ser det regelverk ut om i så fall ska kunna tillåta en acceptabel kontinuerlig invandring? Vilken "stress" (en samling olika parametrar) ska samhället behöva tåla?

  • Svar på tråden Vad utgör gränsen för vårt flyktingmottagande?
  • Anonym (...)
    Äldre 25 Feb 13:20
    #3
    yuppup skrev 2017-02-25 12:54:22 följande:

    Säger snarare att vi bör ha en befolkingsgränns på vad hur manga som ska bo här på ett rimmligt sätt, den gränsen är ca 7 kanske 7,5 miljoner , alltså har ca 3 miljoner människor för mycket, så då bör vi saga stop helt tils vidare,göra en utredning på vilka 3 miljoner som ska utvisas brottslingar folk som har ljugit vägrar anpassa sig osv osv åker ut först o deras medborgarskap rivs, sen bygger vi lägenheter och annat och kan då kanske ta emot 5000 max 100 flyktingar vore en rimlig gränns, behövs göra en stor uttredning för mer exakat siffror , men med dessa åtgärder kommer man få bukt med problemen


    Okej, låt oss säga att jag köper din ide. Vad ska vi då göra med de 1-1,5 miljoner "etniska" svenskar som måste utvisas för att få ner populationen till 7 miljoner? Så vart ska dessa svenskar utvisas till?

    Eller trodde du att vi har 3 miljoner invandrare i Sverige?
  • Anonym (Fakta­)
    Äldre 25 Feb 13:33
    #6

    Japp Sverige har MINST 3 miljoner invandrare och den siffran ökar stadigt.. Etniska svenskar utgör enbart ca 7 miljoner.

  • Anonym (...)
    Äldre 25 Feb 13:44
    #9
    Anonym (Fakta) skrev 2017-02-25 13:33:57 följande:

    Japp Sverige har MINST 3 miljoner invandrare och den siffran ökar stadigt.. Etniska svenskar utgör enbart ca 7 miljoner.


    Okej, vart har du tagit den siffran från?
  • Anonym (Fakta­)
    Äldre 25 Feb 13:51
    #11
    Anonym (...) skrev 2017-02-25 13:44:25 följande:

    Okej, vart har du tagit den siffran från?


    Regeringen sa nyligen att 30% av hela befolkningen är invandrare. Där inkluderas givetvis, finnländare, norrmän, danskar och tyskar samt andra europeer.

    Vad tror du själv att siffran är?
  • Anonym (Fakta­)
    Äldre 25 Feb 13:58
    #12
    Anonym (Fakta) skrev 2017-02-25 13:51:01 följande:

    Regeringen sa nyligen att 30% av hela befolkningen är invandrare. Där inkluderas givetvis, finnländare, norrmän, danskar och tyskar samt andra europeer.

    Vad tror du själv att siffran är?


    Men i verkligheten är den siffran ännu högre, inte enbart 30%.
  • Äldre 25 Feb 14:04
    #13
    yuppup skrev 2017-02-25 12:54:22 följande:
    Säger snarare att vi bör ha en befolkingsgränns på vad hur manga som ska bo här på ett rimmligt sätt, den gränsen är ca 7 kanske 7,5 miljoner , alltså har ca 3 miljoner människor för mycket, så då bör vi saga stop helt tils vidare,göra en utredning på vilka 3 miljoner som ska utvisas brottslingar folk som har ljugit vägrar anpassa sig osv osv åker ut först o deras medborgarskap rivs, sen bygger vi lägenheter och annat och kan då kanske ta emot 5000 max 100 flyktingar vore en rimlig gränns, behövs göra en stor uttredning för mer exakat siffror , men med dessa åtgärder kommer man få bukt med problemen
    OK, men hur kom du fram till siffran 7,5 miljoner? Och på vilken grund hamnar du på max 100? Du hade tydligare mål än vanligt, men min fråga fick liksom inget svar ändå. Men tack ändå, och återkom gärna med mer "kött" på benen.
  • Äldre 25 Feb 14:07
    #15
    yuppup skrev 2017-02-25 13:03:55 följande:
    Sen en fråga hur mycket bidrar TS, hoppas att du öppnar ditt eget hem för bostäder är det brist på så då får ju ni flyktingkramare öppna upp era hem
    Jag har visserligen haft en EU-emigrant inneboende, men det har liksom inte ett dugg med min frågeställning att göra. Jag vill ha kött på benen till en mer nyanserad debatt med väl genomtänkta argument.
  • Anonym (...)
    Äldre 25 Feb 14:12
    #18
    Anonym (Fakta) skrev 2017-02-25 13:51:01 följande:

    Regeringen sa nyligen att 30% av hela befolkningen är invandrare. Där inkluderas givetvis, finnländare, norrmän, danskar och tyskar samt andra europeer.

    Vad tror du själv att siffran är?


    Tja, enligt statistisk från migrationsverket har drygt 2 miljoner människor beviljats uppehållstillstånd i Sverige de senaste 25 åren, varav drygt 800 000 är studerande, arbetskraft etc. Alltså temporära uppehållstillstånd.

    Det ger oss med andra ord drygt 1,2 miljoner invandrare om vi bortser från de som förlorat sitt uppehållstillstånd, valt att flytta osv. I dessa siffror är anhöriginvandring inkluderat.

    År 2014 hade vi nästan 500 000 andra generationens invandrare i Sverige, där barnet var fött i Sverige men föräldrarna varit invandrare. Jag gissar att det inte fötts ofantliga mängder barn de senaste åren, men för att vara generös kan vi säga att det fötts 200 000 andrahandsinvandrare.

    Så vad är vi uppe i då? 1,9 miljoner invandrare inräknat andra generationens invandrare och exkluderat migration från Sverige. Ergo, 1 miljon av dessa 3 miljoner som ska utvisas kommer vara etniska svenskar. Ska vi inkludera nordgermaner kommer siffran vara högre.

    Vilken politiker har sagt att vi har 30 % invandrare? Jag skulle gärna vilja se det uttalandet.
  • Anonym (...)
    Äldre 25 Feb 14:13
    #19
    yuppup skrev 2017-02-25 13:50:33 följande:

    Sånt där kan man avgöra med dna prover


    Avgöra vad? Och hur kan man det med DNA prov?
  • Äldre 25 Feb 14:14
    #20
    yuppup skrev 2017-02-25 13:31:58 följande:
    Man får göra en prioreteringslista alla icke svenskar ut först sen kriminella sen folk som har ljugit eller på nåt sätt lurat sig in, sen andra generationens, finns massor med muslimer som inte vill leva I ett kristetland

    Vi har säkert 3 miljoner invadrare plus andra generations , bara för att du föds I Sverige är du inte svensk, svensk är man om lever efter våra seder våra värderingar och vår kultur och att man bidrar, alltså riv alla moskeer och riv medborgarskapet för dom som inte vill vara svenskar då får man åka hem ,så funkar det och det kommer bli en verklighet innom en snar framtid 
    Personligen så har jag svårt att se vart vi ska dra gränsen för vem som är etnisk Svensk. Min ex-fru är utlänning till mer än 75%, men hennes föräldrar är båda födda i Sverige. Var går gränsen? Var ska vi skicka de som är födda här i Sverige utav föräldrar från olika länder? 
Svar på tråden Vad utgör gränsen för vårt flyktingmottagande?