• Firenze22

    Missat CSN vid bodelning

    Jag och min partner skilde oss för 2 år sen och bodelade utifrån vad vi då tyckte var rättvist. Mitt CSN-lån tänker jag överhuvudtaget inte på alls då. Det är bara jag som har studieskulder och lånet tog jag medan vi var gifta och pengarna använde vi till vår gemensamma försörjning.

    Nu har jag fått höra att CSN-lån ska ingå i bodelningen, men vad ska jag göra? Som det ser ut nu har jag alltså förlorat ca 100 000 kr, kan jag be mitt ex nu 2 år senare om de pengarna?

  • Svar på tråden Missat CSN vid bodelning
  • Långbenopluto
    Firenze22 skrev 2017-02-25 12:14:54 följande:
    För att du tycker det är rimligt eller av någon juridisk orsak?
    För det första är det rimligt och för det andra så skulle jag även tro det finns en juridisk orsak.
  • Firenze22

    Ok, tack! Nån som kanske vet vad som gäller juridiskt?

    Eller fler med åsikter? Jag kommer absolut ta upp det med mitt ex, men vore skönt att veta mer om vad som faktiskt gäller först... antingen får jag ju fråga snällt om jag kan få de 100 k jag missat och hoppas på sympati, eller så kan jag kräva dem.

  • Kerubmamman

    Jag hittar inget om klander när man själv skrivit bodelningsavtalet. Om man har haft bodelningsman har man fyra veckor på sig att klandra.


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • legomum

    Skrevs det inget avtal under bodelningen? Där brukar det stå om man är klar och allt som är delat är delat eller någon klausul om tid efter man kan komma på något.

  • sassi75

    Rent juridiskt kan du inte göra något du skulle påtalat att bodelningen var felaktig  hos tingsrätteninom fyra veckor efter den var slutförd om du ansåg något var felaktigt. . Se äktenskapsbalken 11 kap. 8§.  Du får vädja till hans goda vilja.

  • lilly

    Jag utgår ifrån att ni skötte bodelningen utan inblandning av bodelningsförrättare ( i sådana fall har klagandefristen på 4 veckor gått ut ändå). Huvudregeln är att avtal skall hållas och om ni har kommit överrens om en bodelning som ni båda undertecknat så gäller den. Om du vill angripa den så bör det ske enligt vanliga avtalsrättsliga regler. Närmast till hands ligger väl i sådana fall svek eller den "lilla generelklausulen) i 30 och 33§§ AvtL. Dock kräver båda att det ska funnits en omständighet vid avtalets tillkomst som varit otillbörlig eller att det har undanhållits information/lämnats felaktig info OCH att motparten varit i ond tro om detta. Om du alltså glömde bort lånet, och saknar anledning att tro att din exmake medvetet lurat dig så kan du inte göra så mycket :/.

Svar på tråden Missat CSN vid bodelning