• Ungjw

    Snälla hjälp mig! Diagnos?

    Frustrationen är enorm.

    Allt man köper slås sönder, dras sönder, kastas sönder, slits itu och pillas isär. Dyra julklappar, födelsedagspresenter och gåvor som bara förstörs.

    Jag blir så ledsen. Och Pojken tycks inte alls förstå och visar 0 empati.

    Varje vecka rensas rummet på något nytt som är förstört. Finns det någon som har eller har haft ett barn som fungerar likadant?

    Han är våldsam i lekar (med sig själv), högljudd i tal, svårigheter för att ta ett nej, har inget konsekvenstänk, lär sig inte av sina misstag, blir inland tom i blicken, förstår inte/lyssnar inte när man säger ifrån, svarar inte på "bestraffning", han har vid ett par tillfälle blivit så arg att han kastat en sten på en äldre pojke som var dum mot hans syster och skullar sticka en pojke med nålar som var dum. Han saknar det sociala filtret och pratar alltså ofta rakt ut. Han utmanar gärna ödet och söker kickar genom att balansera på saker, kasta sig in genom en rulldörr precis innan den stängs mm. Han ljuger ofta om uppenbara saker (ex vis "varför har du tagit detta choklader och ätit det" -"det har jag inte!" Så står han med choklad runt minnen och pappret i handen).

    Däremot är han väldigt snäll och givmild mot andra (förutom dessa två insidenter med stenen O nålen) Han har bra fantasi och leker gärna mycket både ute och inne. Han tycker om närhet och är väldigt duktig för sin ålder när det gäller att klara saker, fixa en macka, teknik mm. Han är fruktansvärt social och pratar mycket med allt och alla. Han tar hand om de yngre barnen på dagis och är väldigt beskyddande. Han sover bra, äter bra och är populär bland vänner.

    Någon som kan ge mig tips? Jag har försökt få honom utredd i flera år men Bup hänvisar till förskolan pga hans låga ålder. Att jag måste vänta för att sen i skolan så ser man bättre osv osv. Jag har slagits med Bvc, mödravården, förskola och bup i flera år. Kan någon snälla hjälpa mig hur jag kommer framåt?

    Jag vill ha alla verktyg för honom inför skolan och inte ha ett odiagnostiserat barn dom kommer klassas som problembarn, hamna i trubbel, självmedicinera, hamna i kriminalitet och dö av en överdos vid 20 års ålder!!!

  • Svar på tråden Snälla hjälp mig! Diagnos?
  • Kerubmamman

    Hur gammal är han? 
    Vad säger förskolepersonalen? 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Ungjw
    Kerubmamman skrev 2017-02-25 16:05:18 följande:

    Hur gammal är han? 
    Vad säger förskolepersonalen? 


    Han är 5 år (6 år i juni)
    De säger att det är incidenter emellanåt med honom.
    Det är svårt att avgöra via dem också för han har bara gått på den förskolan sedan i höstas.
  • Kerubmamman

    Pedagogerna brukar ändå vara rätt snabba på att se om nåt verkar vara annorlunda. Har han sönder saker på förskolan också? Visar han empati? Lyssnar han på tillsägelser? 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
Svar på tråden Snälla hjälp mig! Diagnos?