• Anonym (Mat)

    Bjuden på middag, pinsamt.

    Jag och min sambo var bjuden hos min bästa kompis och hennes kille. Hon tänkte bjuda på middag. Undrade lite på sms vad hon skulle laga och jag skrev att jag inte visste, och hon skulle komma på nåt. Min sambo är väldigt kräsen med mat. Han gillar inte och äta på det sättet som vi flesta gör. Men vissa saker gillar han. Men som sagt kräsen. Hon skulle bjuda på nåt som innehöll jordnötter vilket han avskyr. Det visste ju inte hon och hon hade redan börjat laga det när jag nämnde det för min sambo. Han sa att han skulle köpa med sig en pizza för han blir spyfärdig av jordnötter. Men jag tycker det är pinsamt när vi blir bjudna på mat att han ska ta med sig en pizza. Vi känner ju dom väldigt väl så han tycker väl inte det är speciellt pinsamt. Vad tycker ni? Borde han försökt äta och se glad ut?

  • Svar på tråden Bjuden på middag, pinsamt.
  • bestofthebest3
    Anonym (Mat) skrev 2017-02-25 18:07:26 följande:
    Jag och min sambo var bjuden hos min bästa kompis och hennes kille. Hon tänkte bjuda på middag. Undrade lite på sms vad hon skulle laga och jag skrev att jag inte visste, och hon skulle komma på nåt. Min sambo är väldigt kräsen med mat. Han gillar inte och äta på det sättet som vi flesta gör. Men vissa saker gillar han. Men som sagt kräsen. Hon skulle bjuda på nåt som innehöll jordnötter vilket han avskyr. Det visste ju inte hon och hon hade redan börjat laga det när jag nämnde det för min sambo. Han sa att han skulle köpa med sig en pizza för han blir spyfärdig av jordnötter. Men jag tycker det är pinsamt när vi blir bjudna på mat att han ska ta med sig en pizza. Vi känner ju dom väldigt väl så han tycker väl inte det är speciellt pinsamt. Vad tycker ni? Borde han försökt äta och se glad ut?
    Hade det inte varit roligare att inte nämna det och se vederbörandes min när hen märker det? Då har du ju liksom redan diskvalificerat dig lite tycker jag.

    Påminner mig om en kvinna jag umgicks med ett tag. Det första hon gjorde sedan hon fått reda på vad jag inte gillade var att tillaga något som innehöll det. Fast jag är ju mogen som så, så jag åt det ändå utan att blicka, men sedan dumpade jag henne ganska raskt. Men det var gratis mat, det kan man ju inte tacka nej till även om det var jävligt beteende från hennes sida.
  • Anonym (N)

    Ja , om det beror på att han är kräsen då är det pinsamt.

  • Anonym (Hanna)

    Varför berättade du inte att han har svårt med viss typ av mat när hon frågade dig om råd?

    Är ju superkosntigt om värden först frågar vad ni vill äta och du svarar att det inte spelar nån roll och sen tar ni med egen mat för att sambon inte gillar jordnötter.

    Supermärkligt beteende.

  • Anonym (Mmm)
    Anonym (Hanna) skrev 2017-02-25 18:12:26 följande:

    Varför berättade du inte att han har svårt med viss typ av mat när hon frågade dig om råd?

    Är ju superkosntigt om värden först frågar vad ni vill äta och du svarar att det inte spelar nån roll och sen tar ni med egen mat för att sambon inte gillar jordnötter.

    Supermärkligt beteende.


    Är benägen att hålla med ovanstående. Det blir ännu konstigare iom att din kompis frågade dig till och med och du svarade att hon får komma på något. Där var ju ett ypperligt tillfälle att säga att din sambo inte äter si och så. Nu blir det himla konstigt.
  • Anonym (V)

    Nej, han borde inte ta med sig pizza. Väldigt pinsamt och ohyfsat. Han är ju inget litet barn!

    Han får väl äta innan ni åker dit så han blir mätt, sen kan han ju sitta med vid bordet och äta det som passar, sallad och ris tex eller vad det kan tänkas vara.

  • Anonym (Mmm)

    Som tillägg, om det är så att han är extremt kräsen så att du inte ville säga för att vara till besvär, så kunde du ändå ha påtalat det och erbjudit att ni tog med något extra åt honom beroende på vad hon tänkte göra för något, för att inte de skulle behöva fixa och trixa. Jag är vegan t.ex. och för det mesta om jag blir hembjuden på mat hos någon som inte är van med det så erbjuder jag mig alltid att ta med något jag kan äta, eller något som kompletterar maten de tänkt göra (säg att det är potatis, sallad, kött och sås - då kan jag ta med mig något veganskt tillbehör som ersätter köttet). Det är lite så man får göra om man har väldigt knepiga matpreferenser eller äter en kost som andra inte är van vid.

  • Vardagslotta

    Men om du har en mycket kräsen sambo och din kompis ber om förslag på maträtt. Varför föreslår du då inte något som du vet att han gillar?

    Ja, din sambo är pinsam, men du missade en chans att slippa den pinsamma situationen.

    I fortsättningen är det kanske bäst att din sambo ringer till middagsvärden i förväg och kommer fram till ett upplägg som funkar. Du ska ju inte behöva ta ansvar för hans matproblematik.

  • Anonym (Madde)

    Så hur blev det då? Du skriver ju om det i dåtid menar jag. Eller har middagen inte varit än?

  • Anonym (Mat)
    Anonym (Hanna) skrev 2017-02-25 18:12:26 följande:

    Varför berättade du inte att han har svårt med viss typ av mat när hon frågade dig om råd?

    Är ju superkosntigt om värden först frågar vad ni vill äta och du svarar att det inte spelar nån roll och sen tar ni med egen mat för att sambon inte gillar jordnötter.

    Supermärkligt beteende.


    Därför att jag glömde helt att han verkligen inte gillar jordnötter. Det är ju inte så ofta man har det i matlagning så direkt. Men ja det var dumt att jag glömde nämna det. Men han fixar inte och äta det.
Svar på tråden Bjuden på middag, pinsamt.