• Anonym (xzc)

    Bananer mognar för fort, hur gör ni för att stoppa detta?

    Som rubriken lyder.

  • Svar på tråden Bananer mognar för fort, hur gör ni för att stoppa detta?
  • juliakarlssons

    När de mognar så kan du skala, hacka & frysa in dem och sedan göra smoothies av dem!! Man kan göra smoothies av ex. fryst banan och kakao endast, smakar som chokladglass. Eller ha i massa bär tillsammans med de frysta bananerna. Så gott, och bananer är som nyttigast då de är mogna. :)

  • juliakarlssons

    Det var kanske inte direkt svar på din fråga, men ett litet tips på vad du kan göra med de mogna bananerna istället för att slänga dem.. tror inte att det finns så mycket att göra åt att bananer mognar fort. Du låter dem inte ligga i för varm rumstemperatur? 

  • blomman 2

    Man kan vira plastfolie runt stjälkarna på bananklasen så bananerna "håller" längre. Ibland kan man även se detta färdigt när man köper dem,på de ekologiska.

  • nnnnnnnn

    Lägg dem på det svalaste stället hemma, tex i fönsterkarmen eller framför ett fönster.

    Lägg dem inte med annan frukt som äpplen.

    Tag bort de som mognat och ät eller skiva o frys in, de mogna avger en gas som gör att övriga mognar supersnabbt.

  • Fjäril kär

    1 förvara inte i kylen

    2: Inte tillsammans med äpplen, de avger en gas som får bananer att bli brun direkt

    3: Ekologiska bananer blir tyvärr bruna direkt, just för att de inte är besprutade

  • Rymdmoln
    Fjäril kär skrev 2017-02-26 14:09:54 följande:

    1 förvara inte i kylen

    2: Inte tillsammans med äpplen, de avger en gas som får bananer att bli brun direkt

    3: Ekologiska bananer blir tyvärr bruna direkt, just för att de inte är besprutade


    Queennr1 skrev 2017-02-26 13:16:59 följande:

    Lägg dom inte i kylen.


    I kylen tycker jag de håller bäst? Undrar om jag bara fått för mig det :p
  • Rafael90
    Rymdmoln skrev 2017-02-26 21:44:12 följande:
    Queennr1 skrev 2017-02-26 13:16:59 följande:

    Lägg dom inte i kylen.


    I kylen tycker jag de håller bäst? Undrar om jag bara fått för mig det :p
    Beror på hur kallt man har det. I "vanligt" kylskåp blir de lätt kylskadade och bruna men har man en sval eller ett lite svalare ställe i köket (eller varmare kyl) håller de sig rätt bra.
Svar på tråden Bananer mognar för fort, hur gör ni för att stoppa detta?