• Äldre 26 Feb 18:47
    4471 visningar
    6 svar
    6
    4471

    HJÄLP. Är jag anställd?

    Hej! Började jobba på ett ställe i mitten av augusti, har alltså jobbat där i mer än 6 månader nu. När jag började där fick jag aldrig skriva under något anställningsavtal elelr liknande. Pratade aldrig med chefen angående min anställning men fick veta att jag skulle vara provanställd i 6 månader. det har gått mer än 6 månader och jag har ej fått något annat tillsagt, jobbaar jag utan att vara anställd ? Vad är det som gäller igentligen ??? Behöver hjälp !!

  • Svar på tråden HJÄLP. Är jag anställd?
  • Äldre 26 Feb 18:48
    #1

    Det kan inte vi svara på. Prata med din chef imorgon.

  • Äldre 26 Feb 18:52
    #2

    Muntlig överenskommelse är lika giltig som skriftlig, men svårare att bevisa. Har du jobbat i 6 månader så har du fått lön och då antagligen registreras det. Prata med chefen.

  • Äldre 26 Feb 18:58
    #3

    Du är fast anställd! Gå in på lagen.nu och läs under LAS lagen om anställningsskydd. Tror det är 7:e paragrafen om jag inte minns fel. Lycka till :)

  • Äldre 26 Feb 19:07
    #4

    den 8e februari hade jag jobbat där i 6 månader. när jag frågade honom idag sa han att jag är provanställd 6 månader ??????

  • Äldre 28 Feb 19:14
    #5

    du är fast anställd, och har du fått löneutbetalningar på ditt konto så är det bevis nog att du jobbar där du gör..  

    har man provanställning ska det stå i kontraktet annars är det en fast anställning 


    mwiwi21 skrev 2017-02-26 19:07:48 följande:

    den 8e februari hade jag jobbat där i 6 månader. när jag frågade honom idag sa han att jag är provanställd 6 månader ??????



  • Äldre 29 Mar 13:24
    #6

    Provanställd får man bara vara i 6 månader, om inte ditt kontrakt "hävs" då så övergår provanställningen till fast anställning. Detta ska din arbetsgivare ha koll på och har han inte det så synd för hen haha.

    Utdrag från avtal24..

    "Provanställning
    En provanställning kan max pågå i sex månader. När sex månader har gått övergår provanställningen automatiskt till att bli en tillsvidareanställning (fast anställning). Vill arbetsgivaren att anställningen inte ska fortsätta efter provanställningens slut måste besked lämnas till arbetstagaren senast vid provtidens utgång, efter de sex månaderna. "

Svar på tråden HJÄLP. Är jag anställd?