• Anonym (tjejen)

    cysta

    en cysta på höger äggstock, en väldigt stor som går att kännas utifrån som en knöl. har upptäcks innan mensen och vid mensen sa doktorn den kommer nog sprängas så den kommer försvinna. men mensen kommen och haft lite mensvärk som vanligt å så. men mensen har jag minst 5 dagar och mkt. men nu kom den i 2 dagar och inte som den brukar. sen är den slut. men idag har jag haft så sjukt ont att jag fått vila hela dagen. ont vid minsta rörelse, svullen om magen och mår så illa... funderar på ringa gyn imorgon. ont vid höger sida.


    Men tänker är det farligt ? har aldrig haft en sån förut.. Doktorn sa den var väldigt stor när hon såg den och hoppades den skulle spricka.. tagit prover och ska på återkoll.. 
    något man ska tänka på ? hon sa den kan vridas äggstocken.. hur vet jag så det inte är det som gör ont, ? får det i anfall, där det gör så ont så det känns som någon slår en i magen, på höger sida, och gråter av smärta.. kanske en dålig förklaring men så känns det. 

  • Svar på tråden cysta
  • Anonym (Sök vård?)

    Den typiska smärtan vid torsion ("vridning") av äggstock är väldigt kraftiga smärtor som kommer i intervaller. Har du den typen av smärtor (vilket det låter lite som som) skulle jag råda dig att söka gynakuten och kolla upp det direkt, eftersom äggstocken kan ta skada. Lättare molande värk kan vara att cystan har spruckit däremot.

    Det är alltid svårt att på FL gissa sig till hur sjuk någon är. Diskutera gärna istället med 1177 och hör vad de rekommenderar.

Svar på tråden cysta