• EpicNurse

    Graviditetssymtom hos er som tagit ut spiral eller p-stav

    Hej tjejer!

    Jag har en stilla undran här. :)

    Ni som haft p-stav eller spiral och sedan tagit ut den:

    Blir man inte informerad om vad man kan vänta sig när man tar ut preventivmedlet? Vilka olika förändringar man kan uppleva, när ägglossning och mens kan väntas komma igång osv?

    Tycker att det är så himla vanligt med frågor här på FL från kvinnor som månaden efter att de slutat med preventivmedel upplever att de har graviditetssymtom, ofta många och tydliga såsom illamående, ömma bröst, flytningar, molvärk i livmoder/äggstockar, humörsvängningar, känslighet för dofter etc.

    Då blir man såklart jättehispig och nervös för vad alla "symtom" betyder och man undrar om man är gravid och sen blir man besviken för att det oftast bara var pms som man inte är van vid att ha eftersom man haft preventivmedel.

    Borde man inte bli informerad av barnmorskan att de flesta får den här typen av "symtom" i och med att den egna hormonproduktionen kommer igång och man ska få ägglossning och riktig mens?

    Borde man inte också få information om att det ibland dröjer ett par månader innan mensen kommer så att man inte blir orolig när den inte kommer en månad senare? :S

    Tycker det är jättedåligt om det är så att man inte får det förklarat för sig utan att dom bara tar ut prevmedlet utan info.

    Ni får jättegärna berätta hur det gick till när ni fick spiralen eller pstaven borttagen, vad fick ni för info? Har nämligen själv aldrig varit i situationen men upplever att så många kvinnor, både här och i mitt yrke, inte får bra information!

    Ha det! <3

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-03-01 23:01
    Med det sagt så menar jag så klart inte att man inte kan bli gravid direkt efter uttagandet för det händer ju titt som tätt, utan bara att symtomen i majoriteten av fallen beror på att man slutat med ett preventivmedel.

  • Svar på tråden Graviditetssymtom hos er som tagit ut spiral eller p-stav
  • Nattah

    Den infon jag fick när jag tog ur min p-stav var att de kan ta ca 2månader innan mensen kommer igång när jag frågade hur lång tid de kan ta innan mensen kommer igång. Och att jag kunde börja ta folsyra på en gång och äta fram tills jag blir gravid och fram tills v12 när jag är gravid. Och att ägglossning kan jag få fast inte mensen har börjat än och att jag kan bli gravid ändå. Jag hoppas att mensen kommer igång snart. Så de inte blir samma för mig, som en kompis till mig. Hennes mens kom inte igång så hon fick äta medicin i ca1år innan mensen kom igång av sig själv.

  • Carambolan

    När jag tog ur en p-stav informerade de mig om att det kunde ta några månader innan mensen kom igång och att det är normalt att det tar ett år att bli gravid även för de som inte alls haft hormonbaserade p-medel. Hon informerade också om att det är bra att planera sitt alkoholintag när man planerar att bli gravid.

  • EpicNurse
    Carambolan skrev 2017-03-02 07:08:47 följande:

    När jag tog ur en p-stav informerade de mig om att det kunde ta några månader innan mensen kom igång och att det är normalt att det tar ett år att bli gravid även för de som inte alls haft hormonbaserade p-medel. Hon informerade också om att det är bra att planera sitt alkoholintag när man planerar att bli gravid.


    Ja men det var ju ändå lite information! Men då hade du haft kopplarspiral va?
  • EpicNurse
    Nattah skrev 2017-03-02 01:47:40 följande:

    Den infon jag fick när jag tog ur min p-stav var att de kan ta ca 2månader innan mensen kommer igång när jag frågade hur lång tid de kan ta innan mensen kommer igång. Och att jag kunde börja ta folsyra på en gång och äta fram tills jag blir gravid och fram tills v12 när jag är gravid. Och att ägglossning kan jag få fast inte mensen har börjat än och att jag kan bli gravid ändå. Jag hoppas att mensen kommer igång snart. Så de inte blir samma för mig, som en kompis till mig. Hennes mens kom inte igång så hon fick äta medicin i ca1år innan mensen kom igång av sig själv.


    Oj vad tråkigt för henne! Det är ju jätteovanligt att det blir så.

    Bra med infon om folsyra också. Tycker dock fortfarande det är konstigt att dom inte nämner att allt kommer kännas annorlunda under cykeln när kroppen ska sköta det själv jämför med när man har pstaven.
  • EllaElegant

    Jag tog ut min Mirena hormonspiral den 9 februari efter att ha uthärdat i tre månader (konstanta blödningar, katastroftankar, mådde skit). Frågade vid uttaget var jag då hamnade i cykeln och vilken tid det skulle ta att komma tillbaka i normala gängor. Det enda svar jag fick är att det är omöjligt att säga eftersom det är så olika. Enda rådet var att skydda mig eftersom man kan bli gravid direkt.

    Idag tre veckor senare känner jag mig ganska lost. Har haft pms-symptom med svullna bröst och lite molvärk i magen i över en vecka nu men ingen mens kommer. Har googlat mig fram till att detta är vanligt och att första mens oftast kommer 4-6 veckor efter uttaget. Jag tänker fortfarande att den borde komma vilken minut som helst nu och det har jag gjort i flera dagar nu. Får se hur detta går.

    (Hoppas verkligen inte att jag är gravid. Men det är ju inte särskilt sannolikt vid min ålder, 45+)

  • EpicNurse

    Usch vad jobbigt med så mycket strul!

    Nä precis som du säger så vet man ju inte hur lång tid det tar. Hoppas den kommer snart så du får lite bättre koll och slipper känna som du gör. Ha i åtanke också att det kan bli konstigt och oregelbundet med tanke på din ålder! I bästa fall blir det glesare och inte tätare blödningar i alla fall!

  • Carambolan
    EpicNurse skrev 2017-03-02 07:24:31 följande:

    Ja men det var ju ändå lite information! Men då hade du haft kopplarspiral va?


    Nej, p-stav.
  • EpicNurse
    Carambolan skrev 2017-03-02 07:53:56 följande:

    Nej, p-stav.


    Ja förlåt det läste jag. Sen blev jag fast vid "även för de som inte alls haft hormonbaserade p-medel"!
  • 2Deville

    Med typ alla hormonella preventivmedel så kan det ta lång tid för mensen att komma tillbaka eller att man blöder oregelbundet från typ start. Man kan även ha lite olika symptomer i kroppen efter att preventivmedel tagits bort. Du borde fått info om detta.

    Med mitt första barn då jag tog ut spiral så dröjde det ett par månader innan menen kom tillbaka. Va då väldigt oregelbunden tills jag efter ett år blev gravid.

    Med mitt andra barn tog jag ut en p-stav och blev gravid direkt! + ca 4 veckor efter att p-staven togs ut:)

  • EpicNurse
    2Deville skrev 2017-03-02 10:34:23 följande:

    Med typ alla hormonella preventivmedel så kan det ta lång tid för mensen att komma tillbaka eller att man blöder oregelbundet från typ start. Man kan även ha lite olika symptomer i kroppen efter att preventivmedel tagits bort. Du borde fått info om detta.

    Med mitt första barn då jag tog ut spiral så dröjde det ett par månader innan menen kom tillbaka. Va då väldigt oregelbunden tills jag efter ett år blev gravid.

    Med mitt andra barn tog jag ut en p-stav och blev gravid direkt! + ca 4 veckor efter att p-staven togs ut:)


    Nu har du nog inte läst vad jag skriver. Inlägget handlar om att barnmorskor verkar vara dåliga på att informera om bland annat detta när de tar ut spiraler/pstavar. Jag själv har full koll.
Svar på tråden Graviditetssymtom hos er som tagit ut spiral eller p-stav