• Anonym (Vilse)

    ADD /Självmordstankar

    Jag är 40+ och väntar på en utredning om add och autismspectra eller vad det nu heter.

    Ligger i skilsmässa och det är otroligt jobbigt.

    Fast det är en "snäll" skilsmässa där vi inte är osams. (än iaf).

    Jag har självmordstankar som jag var ganska nära att genomföra för några dagar sedan. Har några försök i bagaget sen långt tillbaka.

    Det känns som hela mitt liv har tagit slut.

    Att jag inte ska hitta nån annan tjej och att ekonomin kommer gå åt skogen osv osv.

    Kan inte tänka mig själv i en lägenhet.

    Jag städar inte och sköter inte min hygien 100% eller lagar mat när jag är ensam.

    Har jättesvårt att hitta nya vänner och ha ork att ha dom kvar.

    Vad jag egentligen undrar är vad 17 jag ska göra?

    Om det nu visar sig att jag har ADD och autismspectra, kan det vara det som är orsaken att jag är som jag är och vill ta självmord?

    Vad finns det för hjälp?

    Det börjar bli lite panik för jag har börjat försonas med tanken att ta mitt liv. Försöker härda ut tills efter utredningen men det tar ju sån tid.

    Har även massa andra problem mycket tack vare att jag inte har ork/lust att göra nåt. Sitter bara hemma när jag inte jobbar.

    Finns det nån annan med dom diagnoserna och har ni liknande problem?

    Hur löste ni det?

  • Svar på tråden ADD /Självmordstankar
  • Anonym (Virre)

    Har inte svar på alla dina frågor men vet att väntan på en utredning kan vara lång så jag hade ringt dit jag skall få utredningen och sagt att du har självmordstankar så dem förhoppningsvis kan skynda på utredningen!

    När du väl fått din diagnos så finns mer hjälp att få (mediciner, terapi och uppföljning) vilket jag tror kan vara till god hjälp för dig för att klara det vardagliga livet och få hjälp och vägledning hur du skall gå vidare ..

  • Anonym (fdfdf)

    Oavsett diagnos hoppas jag verkligen att du tar antidepressiv medicin!? Om inte så prata omgående med en läkare om självmordstankarna. Kanske behövs nåt ångestdämpande också. 

    Varför skulle ekonomin gå åt skogen? Du har ju jobb iaf. 

    Psykakuten?

    Ja, jag har också ADD.

  • Anonym (add/gad)

    Har också add och denhär tiden på året är väldigt tung för mig då jag lider av depression. Diagnos eller inte så håller jag med ovanstående om att du omgående bör få antidepressiva. Jag tar Mirtazapin och den har fungerat bra för mig och är min räddning inför vårens depression. Våren innebär annars ett stort becksvart mörker för mig men hoppas på att komma lite lindrigare undan i år då jag har medicinering. Man kan leva ett gott liv även om man har en diagnos :)

    Hoppas du finner styrka att komma upp igen. Be vården om den hjälp och det stöd du behöver och stå på dig om du inte får hjälp!

    Mvh/ S

  • Anonym (Vilse)

    Jag följde virres råd och ringde och berättade om mina tankar. Får se om dom skyndar på eller inte.

    Jag åt antidepp för många år sedan men dom funkade dåligt plus att sexlusten (och förmågan) nästan helt försvann. Jag visste inte att det var tack vare medicinen så jag fick dåligt självförtroende i "sängen" och hade problem med det i flera år efter tack vare det.

    Och jag har läst om flera mediciner som man går upp i vikt av och det vill jag inte göra. Blir liksom ytterligare en sak att må dåligt över.

    Jag vill veta om nån är som jag typ.. Om det beror på dom eventuella diagnoserna.

    Eller är det "bara" depression?

    Jag har ibland undrat om jag är psykopat eller nåt.

    Finns det nån add/autismspectra dagbok eller liknande på internet som man kan läsa?

  • Anonym (Vilse)

    Jag kunde inte editera förra inlägget.

    Finns det nån add/autismspectra dagbok eller liknande på internet som man kan läsa? FÖR VUXNA.

  • Anonym (Dd)
    Anonym (Vilse) skrev 2017-03-04 00:15:06 följande:

    Jag kunde inte editera förra inlägget.

    Finns det nån add/autismspectra dagbok eller liknande på internet som man kan läsa? FÖR VUXNA.


    Paula Tilli har en bra blogg.
  • Piruetten

    Att du är i den situation du är i nu med depression är jättevanligt för de som har Npf ( neuropsykiatriska funktionshinder) .
    Det uppstår ofta pga att man kan bli stressad av det som händer runt omkring.
    Att ha svårighet att veta hur man ska göra och komma igång är lika mycket Depression som Npf, sök på nätet ! Det finns hur mycket sidor som helst 
    du kan läsa om det.
    Det finns även forum för de med asperger, där man diskuterar de funderingar som kan uppstå i samband med aspergern.www.aspergerforum.se/

    Numera finns det många nya tabletter mot depressioner, säg bara till läkaren att du inte vill gå upp i vikt så kan hen ordna tabletter som inte ger den effekten.
    Har du svårt med igångsättning och behöver hjälp med din add, kan Ritalin 
    vara till hjälp ( finns även andra mediciner).

    Jag antar att du haft din partner som ett stöd för att klara av vardagslivet,
    men det är aldrig försent för att skapa nya rutiner.
    Vid utredningar så brukar man få information om olika stödterapier, samt 
    gruppterapier som man kan gå på.

  • anonyym kille

    Nu är jag nästan klar med utredningen. 2 träffar till bara så mot slutet av maj borde jag få svar..

    Både intressant och skrämmande på samma gång..

    Har nästan ångrat mig. Är orolig för att dom ska säga att dom inte hittar nåt fel.

    Eller att orsaken är att jag är lågintelligent. Det skulle göra ont i mig om dom säger så.

  • anonyym kille

    Utredningen är klar.. Jag har inte add eller autism.

    Dom sa att det är depression (om jag minns rätt).

    Jag är i shock faktiskt.

    Varenda punkt passar in på add och även asperger.

    Jag kan inte sluta tro att jag inte har add.. Hur är det möjligt?

    Jag tänkte att det här var mitt absolut sista hopp och nu vet jag inte vad jag ska ta mig till.

    Jag är alltså sån här utan att det är nåt fel på mig.

    Jag hade hoppats få cs medicin för ett mer driv och en klarare tanke och även mer hjälp av arbetsförmedlingen nu när jag blir arbetslös.

    Pratade även med en kurator om boendestöd vilket jag inte kan få nu när jag inte har add eller autism.

    Jag känner mig helt knäckt för jag har ju all add och autism problematik fast utan diagnos.

    Ska avboka kuratorn imorgon.

    Det känns förjävligt. Vet inte riktigt vad jag ska göra nu.

    (jag känner för att lämna denna värld, jag orkar inte med den.)

  • Anonym (fdfdf)

    Avboka inte kuratorn utan träffas o berätta om dina tankar. O träffa en läkare som kan ge dig nya antidepressiva, finns ju väldigt många olika sorters idag. Alla funkar inte som den du provade. Framförallt säg inte NEJ till dom, utan berätta om dina självmordstankar!

Svar på tråden ADD /Självmordstankar