• Äldre 2 Mar 06:43
    5496 visningar
    12 svar
    12
    5496

    AKUT - upphittad hund

    På väg till jobb idag såg jag en liten hund som sprang fram själv på en stor gata. Stannade och kallade honom till mig så nu sitter vi i bilen och jag vet inte vad nästa steg är..

    Tänkte sitta här en stund och se om en ägare på jakt dyker upp (finns en massa villor omkring, han har sannolikt smitit ut från en av dem). Han har inget halsband men är förhoppningsvis chippad, kan en vanlig veterinärmottagning läsa av chippet? Min vet öppnar tio först och jag kan inte ta hem honom då mina katter inte gillat upplägget, blir mao en lång väntan för oss båda i bilen - inte främst om vet inte kan hjälpa. Bör jag istället köra direkt till djursjukhuset? En bit att köra men hellre det än att han ska sitta här och bli orolig om vet ändå inte kan hjälpa... Några råd?

  • Svar på tråden AKUT - upphittad hund
  • Äldre 2 Mar 06:44
    #1

    Ring polisen, dom brukar hjälpa till.

  • Äldre 2 Mar 06:46
    #2
    Tofflans skrev 2017-03-02 06:44:39 följande:

    Ring polisen, dom brukar hjälpa till.


    Tack!! Hade inte ens tänkt tanken att det kunde vara ett "polisärende", är glad att du svarade :)
  • Äldre 2 Mar 06:57
    #3

    Polisen kan läsa ev chip och kolla upp ägarens namn.

  • Äldre 2 Mar 07:09
    #4

    Kanon, polisen är kontaktad och vovven ska få hänga hos min mor tills ägaren hittats :)

  • Äldre 2 Mar 09:16
    #5
    Domesticgoddess skrev 2017-03-02 07:09:01 följande:

    Kanon, polisen är kontaktad och vovven ska få hänga hos min mor tills ägaren hittats :)


    Hoppas lilla vovven hittar hem. Kan du inte berätta hur det gick?
  • Äldre 2 Mar 09:33
    #6

    Såklart jag kan! Han har inget chip men ägarna lär ju kontakta polisen inom kort tycker man. För tillfället stormtrivs han och mamma tillsammans så det går ingen nöd på honom alls:) Hans päls är rätt så rejält tovig vilket känns sådär men han är fin i hullet så ser ändå omhändertagen ut. Väntar och ser helt enkelt, jag återkommer när han kommit tillrätta:)

  • Äldre 2 Mar 09:56
    #8
    Domesticgoddess skrev 2017-03-02 09:33:46 följande:

    Såklart jag kan! Han har inget chip men ägarna lär ju kontakta polisen inom kort tycker man. För tillfället stormtrivs han och mamma tillsammans så det går ingen nöd på honom alls:) Hans päls är rätt så rejält tovig vilket känns sådär men han är fin i hullet så ser ändå omhändertagen ut. Väntar och ser helt enkelt, jag återkommer när han kommit tillrätta:)


    Kanske din mamma blir med hund?! om ingen ägare gör sig tillkänna. Tråkigt att dom inte skött pälsen på honom. Jag har också en hund som kräver en del pälsvård men vi håller hennes päls kort just för att slippa borsta dagligen.
  • Äldre 2 Mar 10:12
    #8
    viseversa skrev 2017-03-02 09:56:41 följande:

    Kanske din mamma blir med hund?! om ingen ägare gör sig tillkänna. Tråkigt att dom inte skött pälsen på honom. Jag har också en hund som kräver en del pälsvård men vi håller hennes päls kort just för att slippa borsta dagligen.


    Mamma tycks hoppas på att de inte hör av sig...hon har fallit som en fura!

    Ja, lite märkligt känns det med pälsen, han är mellanlånghårig och lite vågig - någon form av blandras - och det är liksom knutor / tovor längst in. Han tycks njuta av att bli borstad iaf, väldigt go och tillgiven.
  • Äldre 2 Mar 16:30
    #9
    viseversa skrev 2017-03-02 09:16:48 följande:

    Hoppas lilla vovven hittar hem. Kan du inte berätta hur det gick?


    Ingen ägare har gett sig till känna ännu, enormt märkligt. Tyvärr, tyvärr är det ju inte helt ovanligt att människor lämnar katter vind för våg men..hundar?! Han är ingen valp men sannolikt inte så gammal heller, som amatör gissar jag på unghund.

    Tänker att jag får sätta upp lite lappar i kvarteret där jag hittade honom ikväll, återfås mot beskriv typ. Om nu ingen gör anspråk på honom, har du någon aning om hur min mamma går tillväga för att adoptera honom?
  • Äldre 2 Mar 17:15
    #10
    Domesticgoddess skrev 2017-03-02 16:30:27 följande:
    Ingen ägare har gett sig till känna ännu, enormt märkligt. Tyvärr, tyvärr är det ju inte helt ovanligt att människor lämnar katter vind för våg men..hundar?! Han är ingen valp men sannolikt inte så gammal heller, som amatör gissar jag på unghund.

    Tänker att jag får sätta upp lite lappar i kvarteret där jag hittade honom ikväll, återfås mot beskriv typ. Om nu ingen gör anspråk på honom, har du någon aning om hur min mamma går tillväga för att adoptera honom?
    Svårt när han inte är chippad. Vet ju inte om han är vaccinerad eller försäkrad eller något alls. Ja det är konstigt att ingen ger sig till känna. Är han kanske sjuk? Vi hittade en katt på vår gård för många år sen. Ingen svarade på våra lappar vi satte upp. Hon fick bo hos oss. Visade det sig sen efter bara ca 2 månader att hon hade långt gången cancer. Hon slutade äta och dricka och såklart tig mamma henne till vet. :,-( hela buken var full med tumörer. Dom förra ägarna hade nog slängt ut henne för att dö. Så jävla vidrigt. Vi fick avliva henne akut. Var jobbigt för vi hade hunnit fästa oss vid henne. Vi behövde dock inte betala det då ett katthem hade tagit "sig an" henne och vi var bara jourhem så länge.
  • Äldre 2 Mar 17:47
    #11
    viseversa skrev 2017-03-02 17:15:22 följande:

    Svårt när han inte är chippad. Vet ju inte om han är vaccinerad eller försäkrad eller något alls. Ja det är konstigt att ingen ger sig till känna. Är han kanske sjuk? Vi hittade en katt på vår gård för många år sen. Ingen svarade på våra lappar vi satte upp. Hon fick bo hos oss. Visade det sig sen efter bara ca 2 månader att hon hade långt gången cancer. Hon slutade äta och dricka och såklart tig mamma henne till vet. :,-( hela buken var full med tumörer. Dom förra ägarna hade nog slängt ut henne för att dö. Så jävla vidrigt. Vi fick avliva henne akut. Var jobbigt för vi hade hunnit fästa oss vid henne. Vi behövde dock inte betala det då ett katthem hade tagit "sig an" henne och vi var bara jourhem så länge.


    Herregud vilka genomvidriga människor det finns, man blir så arg och ledsen. Förstår att det var tungt för er men likväl, himla tur att hon fick ha det bra de få månader hon hade kvar istället för att irra runt ensam, rädd och hungrig.

    Vi får se om mina lappar ger utdelning, annars tänker jag att jag ringer min vet och hör hur hon föreslår att vi ska gå vidare. Lille vovven, det känns så sorgligt att ingen tycks vilja kännas vid honom :(
  • Äldre 28 Oct 19:44
    #12

    Hej!

    Ja, det är några månader sen du började tråden, men jag tänkte kika in.

    Hur gick det? Hade hunden ett hem eller fick din mor behålla den?

    Tycker att denna tråden är så mysig! Ha en trevlig kväll :)

Svar på tråden AKUT - upphittad hund