• Äldre 2 Mar 22:46
    4091 visningar
    8 svar
    8
    4091

    Mobbning

    Hej

    Jag har en dotter som nu är i 8 års åldern, hon har varit mobbad nu sen första dagen hon började 1:an. Har gått på x antal mötet med fröknar och rektor men får ingen respons . Mitt hjärta blöder när jag ser hur dåligt mitt lilla barn mår. Hon blir dagligen slagen, hotad, spottad på samt att hennes saker som ligger i hennes skåp kastas ut bara för att personen i fråga verkar tycka detta är jätteroligt. Det värsta är att rektorn inte anser att detta INTE är mobbning/kränkning utan endast lek? Min dotter lider av detta varje dag hon går till skolan . Har anmält till skolinspektion men sen verkar det inte hända nåt. Vad ska jag göra ? Jag och min dotter är desperat ????

  • Svar på tråden Mobbning
  • Äldre 2 Mar 22:56
    #1

    Jag är nog kontroversiell att tycka att om din dotter kan så ska hon slå tillbaka ordentligt. Det händer inget med mobbning i skolan. Dom har inga verktyg alls för att stoppa det. bara skriver upp på ett papper och lägga det i en låda. Har nått möte med barnen och föräldrarna sen blir det inte mer med det. Försök säga till ditt barn att säga ifrån  ordentligt funkar inte kan säkert nån storebror ta hand om detta..

  • Äldre 3 Mar 05:49
    #2

    Låter fruktansvärt för er båda. Mitt råd, byt skola!! Kan ju bara bli bättre eller?! Din anmälan ligger kvar hos skol inspektionen jag hoppas att skolan åker dit på det.
    Å detta med att säga att det bara är lek, det är ju bara en sak dom säger för att slippa ta tag i det. Usch.

  • Äldre 3 Mar 06:03
    #3

    Du polisanmäler när det inträffar igen, detta är absolut inte acceptabelt och när en anmälan görs går det automatiskt till socialen , då kommer rektorn lyfta häcken och göra något åt situationen.

    Vidare kräver du att din dotter byter klass om det finns en annan klass alternativt byter skola helt. Gör något åt detta nu, detta är din dotters framtid och viktigt med en positiv skolstart.

  • Äldre 3 Mar 06:29
    #4

    Gör en anmälan även till Barn och elevombudsmannen (BEO): beo.skolinspektionen.se/sv/For-foraldrar/

    Du polisanmäler nästa gång ditt barn blir slaget.

    Har ni haft möte där det mobbande barnets föräldrar är med? Vet de om situationen? Går det at tala med dem? tex att du ringer varje gång det varit en incident på skolan?

    Du begär byte av klass/skola för det barn som mobbar i första taget. 

    Om det inte sker, ser du till att byta klass/skola för din dotter. Hon ska inte behöva bli utsatt.

  • sextio­talist
    Äldre 3 Mar 07:51
    #5
    Mammaiza08 skrev 2017-03-02 22:46:44 följande:

    Hej

    Jag har en dotter som nu är i 8 års åldern, hon har varit mobbad nu sen första dagen hon började 1:an. Har gått på x antal mötet med fröknar och rektor men får ingen respons . Mitt hjärta blöder när jag ser hur dåligt mitt lilla barn mår. Hon blir dagligen slagen, hotad, spottad på samt att hennes saker som ligger i hennes skåp kastas ut bara för att personen i fråga verkar tycka detta är jätteroligt. Det värsta är att rektorn inte anser att detta INTE är mobbning/kränkning utan endast lek? Min dotter lider av detta varje dag hon går till skolan . Har anmält till skolinspektion men sen verkar det inte hända nåt. Vad ska jag göra ? Jag och min dotter är desperat ????


    Jag blir lika förvånad (eller kanske inte) när jag läser hur rektorer och ansvariga svarar. Läser de inte tidningar, läser de inte det regelverk som myndigheterna har.
    Håller med de andra som skriver att du ska polisanmäla.

    Det spelar ingen roll om rektorn uppfattar det som lek, flickan gör det uppenbarligen inte.
  • center­MAX
    Äldre 3 Mar 12:59
    #6
    Mammaiza08 skrev 2017-03-02 22:46:44 följande:

    Hej

    Jag har en dotter som nu är i 8 års åldern, hon har varit mobbad nu sen första dagen hon började 1:an. Har gått på x antal mötet med fröknar och rektor men får ingen respons . Mitt hjärta blöder när jag ser hur dåligt mitt lilla barn mår. Hon blir dagligen slagen, hotad, spottad på samt att hennes saker som ligger i hennes skåp kastas ut bara för att personen i fråga verkar tycka detta är jätteroligt. Det värsta är att rektorn inte anser att detta INTE är mobbning/kränkning utan endast lek? Min dotter lider av detta varje dag hon går till skolan . Har anmält till skolinspektion men sen verkar det inte hända nåt. Vad ska jag göra ? Jag och min dotter är desperat ????


    prata med mobbarnas/ ledsagarnas föräldrar. Med prata så menar jag inte att ringa de eller mails, besök i person och gör det med aggression. få de att inse att det inte är Ok och om du kan hitta lite skit på föräldrarna så är det bara plus att droppa det under konversationen. ska du se hur snabbt det slutar. en släkting till mig vars son hade det problemet genomgick liknande procedur som du med formella kontakter och så men sen kom han till mig, vi gjorde besökte föräldrarna och då blev det stop över natten. 

    försök inte med skolan. det är lönnlöst. 

    just det, spela in konfrontationen så du kan avge din historia på ett bra sätt om du skulle bli ifrågasatt. 
  • Äldre 4 Mar 09:16
    #7
    Detta har jag skrivit om några gånger i min blogg leksakmedtvillingsoul.se 
    Att skolor inte gör något åt mobbning mm.
    Det är brottsligt att kränka en annan. Så det du ska göra är att polisanmäla.
    Lärarna och rektorn har skyldighet att göra en anmälan och ta tag i kränkningar och mobbning etc.
    Då de inte har gjort det så ska du nu också polisanmäla skolan.
    Inte en knuff eller retning skall skolan acceptera. Allt sånt skall utredas då det kan ligga mobbning bakom.
    Mobbning syns inte, det sker bakom ryggen på personalen i skolorna.
  • Äldre 17 Mar 10:55
    #8

    Nu är inte jag så duktig med detta...

    Men du kan polisanmäla slag & hot, beroende på hur allvarligt det är.

    Mobbning är ju förstås alltid allvarligt, men nu utgår jag inte från det.

    Sen tycker jag att du kanske kan prata med mobbarnas föräldrar privat, typ ringa/sms:a/mejla. Att rektorn ingen gör något så betyder det inte att föräldrarna inte tycker det är ok.

    Och jag tycker verkligen att din dotter ska byta skola!!

    Länktips: friends.se/vad-vi-gor/radgivning/hjalp-och-stod/for-foraldrar/om-ditt-barn-blir-utsatt/

Svar på tråden Mobbning