• Längtar88

    Hjälp!!!

    Suttit i telkö hos 1177 i 20 minuter och bara kommit 3 nummer fram i kön. Vill inte åka in med sonen i onödan då han får ont av att stå/gå.

    Han har under en LÅNG tid, ca 6 månader, haft problem med kräkningar då och då (2 veckor i rad som mest men oftast en eller två gånger om dagen ca 1 gång i veckan) och trots tjat på sjukvården, åkt in akut och tagit alla prover dom kan tänkas höra ihop med kräkningar har dom inte hittat nått fel och vill inte göra nått mer nu. Kräktes senast igår. Har tjatat till mig en till tid nu på onsdag för att försöka se om det är nått med tarmarna/matallergier trots att han går dagligen på toa MEN nu har han akut ont i magen- trodde att det var nervositet först då jag parallellt försöker utreda om det är psykiskt besvär. Men har fått överbevisa att det inte är det. Han får väldigt ont av att stå och gå och smärtan sitter i höjd med naveln och sen ner mot vänster sida. Efter ca 30 min vila under filt gör det mindre ont och ömmar bara när han går. VAD är fel på min pojk?! Han är 12 år

  • Svar på tråden Hjälp!!!
  • Anna74a

    Jag hade något som jag senare har fått höra kallas för körtelmage, det var när jag var ca nio år.
    Frågan är om det kan vara något sånt?

  • Längtar88
    Anna74a skrev 2017-03-03 18:54:29 följande:

    Jag hade något som jag senare har fått höra kallas för körtelmage, det var när jag var ca nio år.

    Frågan är om det kan vara något sånt?


    Hej och tack för kommentaren!

    Vad hade du för symptom och vad orsakas det av? Hur upptäcktes det?
  • Längtar88
    Anna74a skrev 2017-03-03 18:54:29 följande:

    Jag hade något som jag senare har fått höra kallas för körtelmage, det var när jag var ca nio år.

    Frågan är om det kan vara något sånt?


    Googlade lite snabbt men stämmer inte helt. Han är och har alltid varit feberfri och ingen förkyldning eller andra symptom. Blir sällan förkyld/sjuk.

    Sedan sitter smärtan på fel sida, han är öm på vänster sida inte höger, men mest i mitten. Vet ej hur viktigt det är
  • Athena86

    Fel av mig .. "Smärtan i magen vandrar ofta ner från naveln till höger sida och blir efterhand intensivare"

  • parentesen

    Ska åka till akuten så annan läkare får känna vilket organ som har ont. Barn har väl gratis vård numera?!

  • Längtar88
    parentesen skrev 2017-03-04 07:06:57 följande:

    Ska åka till akuten så annan läkare får känna vilket organ som har ont. Barn har väl gratis vård numera?!


    1177 kom jag fram till efter ca 40-50 min, dom trodde på stressmage/förhöjt magsyra då smärtan var mindre när han låg/vilade. Jag klämde på magen och fick ingen kraftig reaktion och det var inte hårt någonstans så kändes inte akut pga det ihop med att vila lugnade. Efter ca 1.5 h och en varm dusch var mesta av smärtan borta. Jag misstänker tarmarna då det stämmer med området smärtan var och andra tidigare symptom så får bråka med läkarna i veckan. Men rädd blir en när ens barn har mystiska problem :s

    Tack för alla svar!!
  • Jolisen

    Har själv varit på akuten igår för magkramper som liknar din sons. Efter många många timmar skickar man hem mig med att det går över inom en vecka. Inget att göra så länge man inte får hög feber eller mår riktigt dåligt.

    Själv har jag haft enorma smärtor i magen, just runt naveln och ned på båda sidor under naveln. Varit gasig, och pruttig vid toabesök, dock ingen diarré förrän efter mat igår kväll. Då har jag trots allt redan haft magont i 3 dagar innan utan illamående och diarré. Endast likgiltighet till mat.

    Läkarna sa att det säkert är ett virus eller en bakterie som satt sig i tjocktarmen, typ salmonella eller liknande. Tänker att ni också kan ha ätit dålig mat, ätit på resturang eller varit utomlands nyligen?

    Bör dock äta flytande så länge magkramper pågår för att inte reta tarmen i onödan.

    Har alltid fått höra att magbesvär ska tas på allvar och kontrolleras av läkare.

    Lycka till!

  • Längtar88
    Loriyana skrev 2017-03-04 21:19:39 följande:

    Hur är hans avföring?


    Jolisen skrev 2017-03-05 10:55:54 följande:

    Har själv varit på akuten igår för magkramper som liknar din sons. Efter många många timmar skickar man hem mig med att det går över inom en vecka. Inget att göra så länge man inte får hög feber eller mår riktigt dåligt.

    Själv har jag haft enorma smärtor i magen, just runt naveln och ned på båda sidor under naveln. Varit gasig, och pruttig vid toabesök, dock ingen diarré förrän efter mat igår kväll. Då har jag trots allt redan haft magont i 3 dagar innan utan illamående och diarré. Endast likgiltighet till mat.

    Läkarna sa att det säkert är ett virus eller en bakterie som satt sig i tjocktarmen, typ salmonella eller liknande. Tänker att ni också kan ha ätit dålig mat, ätit på resturang eller varit utomlands nyligen?

    Bör dock äta flytande så länge magkramper pågår för att inte reta tarmen i onödan.

    Har alltid fått höra att magbesvär ska tas på allvar och kontrolleras av läkare.

    Lycka till!


    Tack båda för svar.

    Han säger att avföringen är "normal" men jag misstänker ändå att han har problem med tarmarna av nått slag. Stämmer in på kräkningar och smärtområdet. Igår fick jag akut ont i magen pga tarmarna (kände tydligt vad det var) så jag HOPPAS inte pizzan eller nått annat vi ätit var dåligt, jag är gravid så då blir det farligt för lillan i magen, samtidigt som det skulle vara skönt att hittat en lätt anledning för sonens besvär. Har tid till barnläkare på onsdag så väntar ur och ska tjata tjata tjata!

    Hoppas att du slipper mer smärta Jolisen och krya på dig!
  • Themis

    Vår son fick när han var 8 först diagnosen körtelbuk, vilket är besvärligt och kan vara längre men vanligen brukar ge med sig efter någon månad.

    Han kräktes inte, hade bara ont, vid naveln och lite snett runt/neråt. Han var helt orkeslös av smärtan trots smärtstillande 24/7. Och fick svåra smärtanfall någon gång i veckan så vi var sex gånger till akuten, de bara uteslöt blindtarmen varje gång och skickade sen hem oss när det klingade av.

    När jag fick frispel efter sju veckor med apatiskt barn, noll skolgång, hysteriska lärare och smärtstillande dygnet runt åkte jag in på barnakuten och krävde ultraljud buk. Då hittade en mycket erfaren röntgenläkare på vuxenakuten en sällsynt medfödd cysta i urinvägarna, det kallas urachus-cysta.

    "Minsann, det här ser man inte varje dag!" sa han (och jag höll på att få spader då men han lät inte negativ i tonen så då fortsatte jag andas).

    Detta är en vävnad som inte ska finnas där, för den ska tillbakabildas redan när barnet är i mammas mage och barnets "ledningar" kopplas om från att göra av med avfall via navelsträngen till självständigt kissande osv. Denna extra vävnad ger för det mesta inga besvär men om man har otur kan den inflammeras ungefär som en blindtarm, och det var det som hade hänt min son.

    en.wikipedia.org/wiki/Urachal_cyst

    Behandlingen blev samma som för blindtarmen nuförtiden- först dubbla antibiotika, sen operation där vävnaden tas bort. Detta för att den har högre risk än normal vävnad att utvecklas till en typ av cancer, adenocarcinom.

    Säger inte att det är vad som hänt er för det är jätteovanligt (bara 1 på 2000 personer har den där vävnaden, och sen ska den bli inflammerad ovanpå det) , men det är nog dags att be vården göra en ordentlig undersökning av din son.

    Fortfarande när jag satt på barnakuten efter sju veckor så sa några käcka unga läkare att "det är bara förstoppning ska du se" och gick motvilligt med på undersökning. Men sen fick de ta fram skolböckerna och ringa närmaste universitetssjukhus istället.

    Ställ krav för ditt barns skull snälla, så här ska han inte behöva ha det. Och du vill inte bli den här mamman, som miste sitt barn pga att hon litade på dagens överstressade och ibland tanklösa vård.

    www.aftonbladet.se/nyheter/article12466949.ab


    Silence is golden. Duct tape is silver. /unknown
  • Anna74a

    Den sk körtelbuken gav symptom som magsmärtor straxt under naveln och illamående.
    Vid ett tillfälle fick jag 41 graders feber och vi åkte in för undersökning men det var inte blindtarmen.
    Sedan hade jag ont lite av och till under en ganska lång period, speciellt om jag blev kall om magen.
    Till slut blev jag orolig att det skulle drabba igen rätt som det var, fick lite ångest över det.
    Det försvann när jag blev äldre.

  • litettrassel

    Pizza är jättehårdsmält om magen redan är irriterad. Säger jag som är "lite IBS-ig och magkatarrskänslig" jag tycker det låter som glutenintolerans, vänner har beskrivit hur de varit lite trötta, nervösa och svåra i humöret samt att de spytt 1-2 grr i veckan. Testa skonkost, dvs glutenfritt med laktosfria alternativ och inte så mycket kryddor eller hårdstekning i 3-4v. Slutar han kräkas och ha ont i magen så vet du att det antingen är laktos eller gluten. Då rent krasst kan du ge honom ett stort glas mjölk... är han på toa inom en timme så är han laktosintolerant men det krävs några veckor utan laktos för att kunna göra det...

    Önskar er lycka till och att ni hittar nått hos doktorn.

  • Längtar88

    Tack för alla svar och ursäkta att jag varit lite inaktiv.

    Han äter laktosfritt sedan flera år pga korsallergi och sett att hans kropp mår bättre av det, och sällan gluten då han blir hårdare i magen av att äta bröd till frukost tex. Ska prata med läkaren på onsdag och be om fler prover på matallergier och även be henne skriva intyg så vi kan testa glutenfritt även i skolan.

    Ska även försöka tjata till mig remiss att kolla hans tarmar på röntgen så vi kan se om det är nått avvikande. Tror dock att det är svårt att få igenom det då sjukvården redan ser mig som larvig gällande hans besvär och försöker förklara det som vanliga omgångar med magsjuka (som bara han blir smittad av)

    Kom gärna med mer förslag och erfarenheter! Det hjälper mig att se saker jag aldrig tänkt på själv och kunna utesluta andra saker. Googlar jag blir jag bara rädd :p

Svar på tråden Hjälp!!!